Tijdschriftenbank Zeeland

HomeSearch

46 resultaten gevonden

| Consent | pagina 18

initiatief zat er voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog niet meer in. Intussen was in het schor van het Verdronken Land van Saeftinghe een rijksdijk gelegd, waardoor de aanslib bing aanzienlijk werd ... bevorderd. Na de Tweede Wereldoorlog eisten de weder-

| Consent | pagina 17

Tijdens de tweede wereldoorlog werd het Scheldewater wat "schoner" omdat fabrieken moesten sluiten en nam ook de visstand weer toe. Volgens een jaarverslag uit 1942 dat Verg- auwen maakte waren er ... Ronny zijn grootvader, Joannes Van Hemelrijk (1896-1969), is geboren eind jaren 1800. Tijdens de Eerste Wereldoorlog vluchtten zijn ouders naar Engeland, waar nog een broertje geboren werd. Hij was

| Consent | pagina 16

de vloot van Arnemuiden geleidelijk aan. Na de Tweede Wereldoorlog ontwikkelde de vloot zich in een snel tempo. De Hoogaarzen werden vervangen door Motorbotters die op hun beurt weer werden vervangen

| Consent | pagina 15

middel van bestaan. Maar terwijl de zeevisserij (haring, kabeljauw) minder werd, nam het belang van de kleine- of kustvisserij (platvis, schardijn, ansjovis) toe. Vooral in de tweede helft van de 18e eeuw ... daardoor beter geschikt om op grotere diepte en onder slechte omstandigheden met de kor te vissen. De introductie van de scheepsmotor heeft er aan bijgedragen dat de oude houten hoogaarzen nog tot de tweede

| Consent | pagina 15

want de eigenaar bleek één van die onderne mende Britten te zijn die er voor zorgde dat Engeland tot de Tweede Wereldoorlog het machtigste land op de wereld was. Zijn naam...Hugh Leybourne Popham, zijn

| Consent | pagina 15

verhaal gaat over vissers aan de Schelde in de periode zo ongeveer van de eeuwwisseling 1800 - 1900 tot en met de Tweede Wereldoorlog. De naam van het dorpje waar die ... Wereldoorlog verbleef hij te Middelburg, waar hij tot in 1921 verbleef alvorens naar België terug te keren. Zo bracht hij vele landschappen, dorps- en stadsgezichten in Zeeland in beeld. Terug in België ging hij

| Consent | pagina 14

zeilen. Het was dan ook pas kort voor de tweede wereldoorlog dat de zeilen definitief verdwenen. Aan de mast kwamen korbomen voor de inmiddels veel zwaardere mosselkorren en de zeilen zaten daarvoor in de

| Consent | pagina 14

Er kwam een treinverbinding naar Gent en al voor de tweede wereldoorlog hadden de spoorwegen een speciale loods waarin de vangsten tijdelijk konden worden bewaard. ... De vissers van Boekhoute hebben het niet gemakkelijk gehad. De grensmoeilijkheden, de verzanding, de eerste wereldoor log afgesloten van de haven, de tweede wereldoorlog de ver nieling van de schepen

| Consent | pagina 13

Toen de broers Visser na de tweede wereldoorlog de Zeehondenwerf overnamen moesten ze alles weer van de grond toe opbouwen. Bovendien werd tot driemaal toe door stormen en hoogwaters de inboedel ... bijna dertig jaar niet meer gebruikt. Nadat de werf begin jaren zestig wegens da lende inkomsten onrendabel was ge worden en zodoende een zachte dood stierf, is het net als in de Tweede Wereldoorlog

| Consent | pagina 13

Bruinisse is niet gespaard gebleven voor tegenslagen. Het dorp is zwaar gehavend uit de Tweede Wereldoorlog gekomen; bombardementen hebben veel van de bebouwing vernietigd. Talloos zijn de ... Wereldoorlog. De oorlogsomstandig heden verhinderden toen de export naar Engeland en België, een klap die Bruinisse nooit helemaal te boven is gekomen. Bovendien was Bruinisse de enorme tegenslag van de

| Consent | pagina 13

zo weinig van zijn overgebleven wordt geweten aan het feit dat de hoogaarzen zijn 'opgevaren', in de Tweede Wereldoorlog vernield of afgevoerd, en daarna overvallen door de moderne tijd met

| Consent | pagina 12

Tijdens de tweede wereldoorlog werd het vissen op de Noordzee te gevaarlijk. Het lukte Vergauwen toen om de vissersvloot van Boekhoute (die toen al grotendeels verhuisd was naar de Belgische kust ... Na de tweede wereldoorlog klom hij op tot chef van de rivierpolitie. Hij was er niet de strenge inspecteur: liefst geen boetes uitdelen, maar oplossingen vinden. En uiteindelijk werd hij de algemene

| Consent | pagina 11

Na de Tweede Wereldoorlog verminderen de werkzaamheden in De Paal aanmerkelijk. De visserij neemt af en in de vijftiger jaren is De Paal nog maar voor enkele vissersschepen thuishaven. Toename van

| Consent | pagina 11

, zodat er een rode gloed over het garen lag. Na de tweede wereldoorlog maakte sajet plaats voor luxere garens. In de trui werden motieven gebreid die per haven verschilden. Zo kon de thuishaven van een

| Consent | pagina 11

mosselzaad. Soms bleef het schip liggen en kwam je met een speciaal geregelde bus terug. In de periode na de tweede wereldoorlog werden de vissen vaak ontschubt. De schubben dienden als grondstof voor de ... kuilen gebeurde tussen de Hoge Platen en de Zeeuwsvlaamse wal maar ook bij Walsoorden. De vishandelaren zaten veel in Kieldrecht. De mossels en de vis werd aangeland in Emmahaven. Vóór de tweede

| Consent | pagina 11

begrip 'beurtschipper' geboren. Ten opzichte van de 'vrije schippers' hadden beurtschippers een soort monopolie positie. In grote lijnen is die positie door de eeuwen heen tot na de Tweede Wereldoorlog zo ... Met de opkomst van de vrachtauto - voor al na de Tweede Wereldoorlog - verdween deze manier van transport over water. Het vervoer over de weg nam de taak van de oude beurtschipper over.

| Consent | pagina 11

wedstrijden plaats, maar de voornaamste evenementen blijven wel de twee van Antwerpen, de 'Semaine d'Anvers' en de 'Régate d'Anvers'. Deze wedstrijden trekken tussen de 10 en 20 deelnemers tot ver na de tweede ... wereldoorlog. Uiteindelijk, in het begin van de jaren zestig, krijgen plakhouten en kunststof boten de overhand en stoppen de wedstrijden tussen Scheldejollen. Veel prominente zeilers in België zijn opgegroeid

| Consent | pagina 10

1939? Daar is dus geen sprake van. We kunnen nu, in 2014, gerust vaststellen dat het tweede leven van de klasse toen nog moest beginnen. En, als de voortekenen ons niet bedriegen, dan komt er ook nog een ... Aangespoelde zeemijn in Vlissingen tijdens de Eerste Wereldoorlog 6 december 1914 (Gemeentearchief Vlissingen)

| Consent | pagina 10

Op de foto twee weervissers die na de tweede wereldoorlog duikkleding van de marine te pakken kregen. De vangst op ansjovis in een weervisserij was altijd een natte boel. Misschien hielden de pakken

| Consent | pagina 9

Kort na de tweede wereldoorlog kregen de naar Nederland uitgeweken Kiel- drechtenaren de mogelijkheid om zich ... In de eerste wereldoorlog werd er door de Duitsers op de Belgisch - Neder-

| Consent | pagina 9

Voor de Tweede Wereldoorlog werd de mosselvisserij in over wegende mate uitgeoefend door kleine zelfstandigen, die veelal niet zo kapitaalkrachtig waren als de huidige mossel- bedrijven. Daarom ... In de Tweede Wereldoorlog was het Mosselkantoor verant woording schuldig aan het Bedrijfschap voor Visserijproduc ten te 's-Gravenhage, ingesteld op 15 november 1942. Dit schap had een verordenende

| Consent | pagina 8

Antwerpen hadden we ook nog de Watergeus en de Reiger (van Hugo Van Kuyck, die in het begin van de Tweede Wereldoorlog met zijn boot naar Engeland ontsnapte en daar een van de beste maritieme kaartentekenaars ... voorwerp schenen uit te maken van een nostalgische inhaalbeweging. De teloorgang van de zeil- visserij zal hier wel niet vreemd aan zijn geweest. Na de Tweede Wereldoorlog volgt de defini tieve uittocht, met

| Consent | pagina 8

steeds op houten vaten. Na de Tweede Wereldoorlog verdrongen kunststof en roestvaststaai de vele kuipersprodukten. Een van die kuipersprodukten was het oestervaatje. ... , wijnvaten in standaardmaten. Na de Eerste Wereldoorlog begon de opmars van het ijzeren vat. Hout hield nog stand daar waar er pekelen, zuren en logen aan te pas kwam. Alcoholische dranken rijpen ook nu nog

| Consent | pagina 8

vereniging van werklieden wordt vaak aangeduid met de modernere aanduiding kaaiploeg. Tot ruim in de 20ste eeuw heeft deze ploeg arbeiders bestaan. De voortschrijdende mechanisatie doet na de Tweede ... Wereldoorlog de vereniging verdwijnen. Het gemeentelijk Stuwadoorsbedrijf, dat tussen 1962 en 1968 bestaat, biedt onderdak aan twee arbeiders en een kraanma chinist met kraan. Het is een laatste schim van de

| Consent | pagina 7

zij toch na de Tweede Wereldoorlog? ... verzekeren. Wat is er in die tussentijd gebeurd? En was dit schip inderdaad met uitsterven bedreigd? Het antwoord op de tweede vraag luidt zonder meer: ja. Dat op de eerste is complexer. Met als bijkomende

| Consent | pagina 7

In de Eerste Wereldoorlog werden veel schepen vernield. De bouw van een groot aantal nieuwe binnenschepen tijdens het interbellum zorgde voor een ware heropbloei van beide werven. Na de Tweede ... metaalarbeiders in Willebroek werden gerecruteerd om de plaatselijke scheepmakers (scheepsbouwers, red.) vertrouwd te maken met de nieuwe machines en technieken. Bij het uit breken van de Eerste Wereldoorlog stelde

| Consent | pagina 7

manier wist men precies hoeveel van elk product een boer bij het schip afgeleverd had. Behalve landbouwproducten werden ook andere zaken aan- en afgevoerd. Zo was de haven kort na de Tweede Wereldoorlog ... ook nog een weegbrug te bewonderen uit circa 1915. De wagens werden hierop gewogen voordat ze hun lading in de schepen stortten. Daarna werden de wagens een tweede keer gewogen. Maar dan leeg. Op die

| Consent | pagina 6

kende goeie tijden voor de vissers aan de Nederlandse kant van de grens. Na de Tweede Wereldoorlog kwam er een wet die gebood dat de garnalen niet meer lukraak op kleine haventjes verkocht mochten

| Consent | pagina 6

Zoals blijkt uit de geschiedenis van het schip is de natte bun pas rond de tweede wereldoorlog ingebouwd. Een natte bun was in de Zeeuwse schepen niet gebruikelijk om twee redenen: 1) voor de ... schipper graag een tweede man achter. Als er met gasten wordt gevaren staan die ook wel eens graag aan het roer. Dan moet er ruimte zijn voor twee mensen in de kuip.

| Consent | pagina 6

Daarnaast speelden ze een grote rol bij de aanvoer van bouw materialen ten behoeve van de wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog en de watersnood. Denk hierbij aan bakstenen voor huizen en grind voor

| Consent | pagina 5

In 1894 ging de vismarkt naar de Scheldestraat en meerden de Zeeuwse hoogaarzen af in de nieuwe Zuider (schippers) dokken. Voor de tweede wereldoorlog werden mossels al per vrachtwagen vervoerd en na ... In de tweede helft van de vijftiende eeuw was er al een haven in Bruinisse. In 1859 lagen er 63 schepen. 1902 was een topjaar, toen lagen er 153 schepen. Bij de ramp van 1911 bleven er van de 150

| Consent | pagina 5

Tengevolge van de economische crisis in de dertiger jaren van de vorige eeuw, gevolgd door de Tweede Wereldoorlog, is de be langstelling voor de grote houten zeiljachten teruggelopen. Zo zeer dat

| Consent | pagina 5

De YE 23, het eerste scheepje van Philipse werd in de Tweede Wereldoorlog naar Philippine verkocht om op kokkels te vissen. Dit gebeurde meestal aan paalhoofden. Dit schip werd vernield door een mijn ... Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog was Philipse op de Duitse Wadden. Het is een boeiend verhaal: hoe hij daar werd vastgehouden, weer in Zeeland geraakte, tolkte voor het Franse leger

| Consent | pagina 5

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de oude boom op last van de Duitse bezetter verwijderd. Hij werd beschouwd als een herkenningspunt voor de Engelse vliegtuigen. Dit ... Door de uitvoering van het tweede Sigma-dijkenplan moest er een derde boomplanting plaatsvinden. De aanne mer, belast met de dijkwerken, kende blijkbaar niets van de geschiedenis van deze boom en had

| Consent | pagina 4

In Arnemuiden begon Jan 3 zich ook te richten op de plezier- vaart en er ontstond naast de hijsmast een kleine jachthaven. Tegenover het kotje bevond zich een stal die door de Duit sers in de Tweede ... Wereldoorlog gevorderd was, zoals Jan 3 vertelde toen Bonnie Joosse en ik bij Gré en Jan aan de koffie zaten. Die stal was eigendom van de familie Kouse maker en stond vol met gevorderde fietsen. Na de oorlog

| Consent | pagina 4

Hij sluit zich aan bij de illegale verzetsgroep van Koos Vorrink, wordt om de tuin geleid door de grootste dubbelspion in de Tweede Wereldoorlog, Anton van der Waals en wordt in 1943 via Sint ... nogal verbol gen over: "staat er zo'n mooie paal op, korten ze hem in!" Je hoort het hem zeggen! Daar aan de Contr'escarpe. Het verhaal van Dirk wordt door een tweede bron bevestigd, en wel door Jenne

| Consent | pagina 4

Met het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog zijn de buitenlandse avonturen afgelopen, zowel op zee als in België. Maar terwijl het zakelijk tegen zit, tiert de romantiek welig. Chris heeft een ... Na afloop van de Tweede Wereldoorlog gaat er een nieuwe fase van start in hun leven. Het lukt de broers om de pacht te verkrijgen van de Zeehondenwerf in Vlissingen. Die werf ligt aan de Vissershaven

| Consent | pagina 3

. Daarvoor werd dezelfde route geko zen die de Yersekse vissers met hun hoogaarzen, volge laden met mosselen tot na de Tweede Wereldoorlog volgden, op weg naar vooral Antwerpen en Brussel. ... hadden werd in konvooi naar Hansweert gevaren, waar het tweede gedeelte van de race begon. Op de drukke Westerschelde kon men kiezen tussen het hoofdvaarwa ter langs Walsoorden of via de vloedscharen in de

| Consent | pagina 3

dan een 'goeie' dominee uit Zeeland kwam preken. Kort na de tweede wereldoorlog is men gestopt met scheepsbouw en is men verder gegaan als autogarage. Omdat aan een vissersschip andere eisen worden ... Al deze bijzonderheden, en nog meer, zijn te lezen in een artikel dat de tweede eigenaar, Bryan Wait schreef in Yachting Monthly van November 1913.

| Consent | pagina 3

Deze YE 36, één van de twee laatst overgebleven vissermanhoogaarzen in Zeeland is het vlaggeschip van de Stichting Behoud Hoogaars. De "36" begint in perfecte conditie aan haar tweede eeuw. ... Andries Verschuure is in goede gezondheid en helder van geest. Hij kan uren vertellen over vroeger en zijn eerste herinneringen gaan terug tot voor de eerste wereldoorlog. "Ik herinner me mijn opa

| Consent | pagina 3

, tranen, vaak in kou en armoe de vis en schelpdieren aan de Zeeuwse wateren ontrukten. Maar er is een tweede lijn en die is veel jonger. Die van de hogere standen (het oude geld) en de nieuwe welgestelden ... van na De Eerste Wereldoorlog in Antwerpen - het ging de haven voor de wind - die zich een hoogaars, hengst, tjalk of Lemmeraak aanschaften of lieten bouwen om daar plezierig mee te gaan spelevaren en

| Consent | pagina 3

Echter: vele van die registers zijn niet te achterhalen. Ze zijn ofwel verloren gegaan bij een watersnood, in de tweede wereldoorlog ofwel in particu lier bezit. Voorts werd in die registers het type ... In het tweede artikel wordt de veron derstelling geuit dat een hengstachtige oorspronkelijk afkomstig was uit Vlaanderen. Omstreeks 1200 begon men met een grootschalige turfwin- ning in Noord

| Consent | pagina 3

een tocht over de Schelde. Ward van Immerseel en zijn maat hadden opJiun vrije dag wel zin in een tochtje naar de platen. Die tochtjes, begonnen in de zomer van '36, gingen door tot de Tweede ... Wereldoorlog. Ze gingen óf over de eb richting Terneuzen, bijvoorbeeld tot Elle- woutsdijk, óf over de vloed richting Antwerpen. Of ze zeilden vlak voor de deur in de geulen van Saeftinghe; het Speel mansgat of

| Consent | pagina 3

Het belang van de kanalen minderde vanaf de Tweede Wereld oorlog. Ze vervuilden en dienden zelfs als autokerkhof. In België was het Spierekanaal vanaf 1980 niet meer in gebruik en kon men erin de ... begin van de Eerste Wereldoorlog, herinnert zich nu nog dat er toen soldaten waren op Yerseke (2). Er werd name lijk ook trompet geblazen wanneer het bijvoorbeeld tijd was voor het eten.

| Consent | pagina 3

De Eerste Wereldoorlog had grote gevolgen voor Europa. Het meest ingrijpende gevolg van deze oorlogdie van 1914-1918 duurde, was dat ruim 35 miljoen mensen het leven verloren. Duitsland rukte het ... ontbonden was. Veel werk werd verzet door de secretaresse, J. van Regteren Altena-Mollerus, die aan het Havenpark woonde, en door de tweede secretaresse, J.E. de Bruijne. Van het comité maakte onder meer