Tijdschriftenbank Zeeland

HomeSearch

8 resultaten gevonden

| Consent | pagina 3

. Daarvoor werd dezelfde route geko zen die de Yersekse vissers met hun hoogaarzen, volge laden met mosselen tot na de Tweede Wereldoorlog volgden, op weg naar vooral Antwerpen en Brussel. ... hadden werd in konvooi naar Hansweert gevaren, waar het tweede gedeelte van de race begon. Op de drukke Westerschelde kon men kiezen tussen het hoofdvaarwa ter langs Walsoorden of via de vloedscharen in de

| Consent | pagina 13

Toen de broers Visser na de tweede wereldoorlog de Zeehondenwerf overnamen moesten ze alles weer van de grond toe opbouwen. Bovendien werd tot driemaal toe door stormen en hoogwaters de inboedel ... bijna dertig jaar niet meer gebruikt. Nadat de werf begin jaren zestig wegens da lende inkomsten onrendabel was ge worden en zodoende een zachte dood stierf, is het net als in de Tweede Wereldoorlog

| Consent | pagina 13

Bruinisse is niet gespaard gebleven voor tegenslagen. Het dorp is zwaar gehavend uit de Tweede Wereldoorlog gekomen; bombardementen hebben veel van de bebouwing vernietigd. Talloos zijn de ... Wereldoorlog. De oorlogsomstandig heden verhinderden toen de export naar Engeland en België, een klap die Bruinisse nooit helemaal te boven is gekomen. Bovendien was Bruinisse de enorme tegenslag van de

| Consent | pagina 3

dan een 'goeie' dominee uit Zeeland kwam preken. Kort na de tweede wereldoorlog is men gestopt met scheepsbouw en is men verder gegaan als autogarage. Omdat aan een vissersschip andere eisen worden ... Al deze bijzonderheden, en nog meer, zijn te lezen in een artikel dat de tweede eigenaar, Bryan Wait schreef in Yachting Monthly van November 1913.

| Consent | pagina 5

In 1894 ging de vismarkt naar de Scheldestraat en meerden de Zeeuwse hoogaarzen af in de nieuwe Zuider (schippers) dokken. Voor de tweede wereldoorlog werden mossels al per vrachtwagen vervoerd en na ... In de tweede helft van de vijftiende eeuw was er al een haven in Bruinisse. In 1859 lagen er 63 schepen. 1902 was een topjaar, toen lagen er 153 schepen. Bij de ramp van 1911 bleven er van de 150

| Consent | pagina 11

Na de Tweede Wereldoorlog verminderen de werkzaamheden in De Paal aanmerkelijk. De visserij neemt af en in de vijftiger jaren is De Paal nog maar voor enkele vissersschepen thuishaven. Toename van

| Consent | pagina 14

zeilen. Het was dan ook pas kort voor de tweede wereldoorlog dat de zeilen definitief verdwenen. Aan de mast kwamen korbomen voor de inmiddels veel zwaardere mosselkorren en de zeilen zaten daarvoor in de

| Consent | pagina 11

, zodat er een rode gloed over het garen lag. Na de tweede wereldoorlog maakte sajet plaats voor luxere garens. In de trui werden motieven gebreid die per haven verschilden. Zo kon de thuishaven van een