. Daarvoor werd dezelfde route geko
zen die de Yersekse vissers met hun hoogaarzen, volge
laden met mosselen tot na de Tweede Wereldoorlog
volgden, op weg naar vooral Antwerpen en Brussel.
... hadden
werd in konvooi naar Hansweert gevaren, waar het
tweede gedeelte van de race begon. Op de drukke
Westerschelde kon men kiezen tussen het hoofdvaarwa
ter langs Walsoorden of via de vloedscharen in de
Toen de broers Visser na de tweede
wereldoorlog de Zeehondenwerf
overnamen moesten ze alles weer van
de grond toe opbouwen. Bovendien
werd tot driemaal toe door stormen en
hoogwaters de inboedel ... bijna
dertig jaar niet meer gebruikt. Nadat
de werf begin jaren zestig wegens da
lende inkomsten onrendabel was ge
worden en zodoende een zachte dood
stierf, is het net als in de Tweede
Wereldoorlog
Bruinisse is niet gespaard gebleven
voor tegenslagen. Het dorp is zwaar
gehavend uit de Tweede Wereldoorlog
gekomen; bombardementen hebben
veel van de bebouwing vernietigd.
Talloos zijn de ... Wereldoorlog.
De oorlogsomstandig
heden verhinderden toen
de export naar Engeland
en België, een klap die
Bruinisse nooit helemaal
te boven is gekomen.
Bovendien was Bruinisse
de enorme tegenslag van
de
dan een 'goeie'
dominee uit Zeeland kwam preken.
Kort na de tweede wereldoorlog is
men gestopt met scheepsbouw en is
men verder gegaan als autogarage.
Omdat aan een vissersschip andere
eisen worden ... Al deze bijzonderheden, en nog
meer, zijn te lezen in een artikel dat
de tweede eigenaar, Bryan Wait
schreef in Yachting Monthly van
November 1913.
In 1894 ging de vismarkt naar de
Scheldestraat en meerden de Zeeuwse
hoogaarzen af in de nieuwe Zuider
(schippers) dokken. Voor de tweede
wereldoorlog werden mossels al per
vrachtwagen vervoerd en na ... In de tweede helft van de vijftiende
eeuw was er al een haven in Bruinisse.
In 1859 lagen er 63 schepen. 1902 was
een topjaar, toen lagen er 153 schepen.
Bij de ramp van 1911 bleven er van de
150
Na de Tweede Wereldoorlog
verminderen de werkzaamheden in
De Paal aanmerkelijk. De visserij
neemt af en in de vijftiger jaren is De
Paal nog maar voor enkele
vissersschepen thuishaven. Toename
van
zeilen. Het
was dan ook pas kort voor de
tweede wereldoorlog dat de zeilen
definitief verdwenen. Aan de mast
kwamen korbomen voor de inmiddels
veel zwaardere mosselkorren en de
zeilen zaten daarvoor in de
, zodat er een rode
gloed over het garen lag. Na de tweede
wereldoorlog maakte sajet plaats voor
luxere garens. In de trui werden
motieven gebreid die per haven
verschilden. Zo kon de thuishaven van
een