| Kroniek van het Land van de Zeemeermin | pagina 6
P.J. van Langeraad, De 1andbouwhavens op Schouwen-Duiveland, in het bijzonder van Beldert bij Dreischor.
P.J. van Langeraad, De 1andbouwhavens op Schouwen-Duiveland, in het bijzonder van Beldert bij Dreischor.
De landbouwhavens op Schouwen-Duiveland, in het bijzonder die van Beldert bij Dreischor P.J. van Langeraad
LANDBOUWHAVENS OP SCHOUWEN EN DUIVELAND, IN HET BIJZONDER DIE VAN BELDERT BIJ DREISCHOR
De bestaande havens zoals Zierikzee, Brouwershaven, Bruinisse, Viane, Burghsluis, Kloosternol, Zonnemaire-Veer en aan het Dijkwater: De Staart, Stevensluis en Beldert werden geschikt gemaakt voor
Op een foto van de haven Beldert, gemaakt bij de nieuwe kraan in 1925, vin den we een „peeschuuve" en een „peekruwaegen" afgebeeld. Ook de boerenwae- gen" met de peeplanken en de z.g. smalle velgen ... Met deze foto zijn we op de haven van Dreischor, het z.g. Beldert, aange komen. Beldert was een van de oudere haventjes op Schouwen-Duiveland. Het had een beurtdienst op Rotterdam. Op zondagmiddag of
water in verband met brandstofbesparing. Oorspronkelijk waren het beide stoomgemalen. In de jaren dertig werd Stevensluis een dieselgemaal en Beldert elektrisch. De vaargeul („guille") begon bij de rode ... Krommegat naar Stevensluis, dan kwam Het Nieuwe Veer en ze eindigde op Beldert.
Dreischor een vereniging opgericht tot ingebruikneming van een kraan op Beldert. Behalve financiële steun van Dinteloord gaf de direk- teur van deze fabriek, de heer Vlekke, zijn technische adviezen. In het
Fragment (Art. 1 t/m 5) uit het reglement van de vereniging „De Kraan" te Dreischor3 op gericht 10 mei 1925 aldaar tot ingebruikneming van een kraan op de haven Beldert. ... De kraan heeft tot de afsluiting van het Dijkwater op Beldert gewerkt. Daar na enige jaren aan het Sas in Zierikzee en later nog een paar jaar op Flaau wers
Praktisch voor iedere haven (de bieten werden per schip afgevoerd) moesten de paarden een op- en afrit nemen. Bij het haventje van Beldert in Dreischor was een afrit van kinder kopjes. Bij nat
openen. De Reisenaers wilden echter geen kermis op zondag. De jongelui gingen gewoonte getrouw naar de dijk en de ouderen deden hun wekelijks kuiertje over Beldert of rond de Blindeweg. Op het dorp was
, kwam met een tweemaster aak aan in de haven Beldert. Ze werd door de karreman van de haven naar het dorp vervoerd en op genoemd weiland opgebouwd. Vermoedelijk was Dreischor voor Janvier te klein, na
kilogram nam Brouwershaven de tweede plaats in, gevolgd door de Beldert-Dreischor (20 miljoen kilogram), Bruinisse (14 miljoen kilogram), Burghsluis 13 miljoen kilogram) en Scharendijke 12 miljoen kilogram
van het Dijkwater verdwenen de drie landbouwhavens daar: De Staart, Beldert en
tussen Rotterdam en Beldert, het voormalige haventje van Dreischor en overleed te Nieuwerkerk (Zld) 11-7-1934. Teunis Barendregt was op 2-8-1890 in Dreischor gehuwd met Thona Goemans. Haar vader Pieter
P.J. van Langeraad, De landbouwhavens op Schouwen-Duiveland, in het bijzonder van Beldert bij Dreischor, in: 5 (1980), 72-79
veel wegen verhard en diverse haventjes, zoals Flaauwers, Burghsluis, Viane en Beldert aangelegd. Ook werden er op Schouwen, als eerste eiland in Zeeland, stoomgemalen gebouwd die voor een verbeterde
de reparatie kwam niets meer terecht. Nieuwsgierig besloot men naar de buurtschap Beldert te gaan. Ook daar woei al zoveel water over de dijk, dat een tocht naar Dreischor onmogelijk was.
Op 31 januari 1953 kwam wachtmeester G.C. van Felius omstreeks 23.00 uur bij haven de Beldert aan. Daar plaatsten gemeentewerklieden de vloedplanken. De vloed liep nog maar een klein uur. Om