Op een foto van de haven Beldert, gemaakt bij de nieuwe kraan in 1925, vin
den we een „peeschuuve" en een „peekruwaegen" afgebeeld. Ook de boerenwae-
gen" met de peeplanken en de z.g. smalle velgen ... Met deze foto zijn we op de haven van Dreischor, het z.g. Beldert, aange
komen. Beldert was een van de oudere haventjes op Schouwen-Duiveland. Het
had een beurtdienst op Rotterdam. Op zondagmiddag of
water in verband met
brandstofbesparing. Oorspronkelijk waren het beide stoomgemalen. In de
jaren dertig werd Stevensluis een dieselgemaal en Beldert elektrisch.
De vaargeul („guille") begon bij de rode ... Krommegat naar Stevensluis, dan kwam Het Nieuwe
Veer en ze eindigde op Beldert.
De landbouwhavens op Schouwen-Duiveland, in het bijzonder
die van Beldert bij Dreischor
P.J. van Langeraad
van het Dijkwater verdwenen de drie landbouwhavens daar: De Staart, Beldert en
Fragment (Art. 1 t/m 5) uit het reglement van de vereniging „De Kraan" te Dreischor3 op
gericht 10 mei 1925 aldaar tot ingebruikneming van een kraan op de haven Beldert.
... De kraan heeft tot de afsluiting van het Dijkwater op Beldert gewerkt. Daar
na enige jaren aan het Sas in Zierikzee en later nog een paar jaar op Flaau
wers
LANDBOUWHAVENS OP SCHOUWEN EN DUIVELAND,
IN HET BIJZONDER DIE VAN BELDERT BIJ DREISCHOR
kilogram nam Brouwershaven de tweede plaats in, gevolgd
door de Beldert-Dreischor (20 miljoen kilogram), Bruinisse (14 miljoen kilogram),
Burghsluis 13 miljoen kilogram) en Scharendijke 12 miljoen kilogram
De bestaande havens zoals Zierikzee, Brouwershaven, Bruinisse, Viane,
Burghsluis, Kloosternol, Zonnemaire-Veer en aan het Dijkwater: De Staart,
Stevensluis en Beldert werden geschikt gemaakt voor
veel wegen verhard en diverse haventjes, zoals Flaauwers, Burghsluis, Viane en
Beldert aangelegd. Ook werden er op Schouwen, als eerste eiland in Zeeland,
stoomgemalen gebouwd die voor een verbeterde
tussen
Rotterdam en Beldert, het voormalige haventje van Dreischor en overleed te
Nieuwerkerk (Zld) 11-7-1934. Teunis Barendregt was op 2-8-1890 in Dreischor
gehuwd met Thona Goemans. Haar vader Pieter
P.J. van Langeraad, De 1andbouwhavens op Schouwen-Duiveland,
in het bijzonder van Beldert bij Dreischor.
Dreischor een vereniging opgericht tot ingebruikneming van een
kraan op Beldert. Behalve financiële steun van Dinteloord gaf de direk-
teur van deze fabriek, de heer Vlekke, zijn technische adviezen. In het
Praktisch voor iedere haven (de bieten werden per schip afgevoerd) moesten de paarden
een op- en afrit nemen. Bij het haventje van Beldert in Dreischor was een afrit van kinder
kopjes. Bij nat
, kwam met een tweemaster aak aan
in de haven Beldert. Ze werd door de karreman van de haven naar het dorp vervoerd en op
genoemd weiland opgebouwd. Vermoedelijk was Dreischor voor Janvier te klein, na
de reparatie kwam niets meer terecht. Nieuwsgierig besloot men naar de
buurtschap Beldert te gaan. Ook daar woei al zoveel water over de dijk, dat een
tocht naar Dreischor onmogelijk was.
openen. De Reisenaers wilden echter
geen kermis op zondag. De jongelui gingen gewoonte getrouw naar de dijk en de ouderen
deden hun wekelijks kuiertje over Beldert of rond de Blindeweg. Op het dorp was
Op 31 januari 1953 kwam wachtmeester G.C. van Felius omstreeks 23.00 uur bij
haven de Beldert aan. Daar plaatsten gemeentewerklieden de vloedplanken. De
vloed liep nog maar een klein uur. Om
P.J. van Langeraad, De landbouwhavens op Schouwen-Duiveland, in het bijzonder van Beldert bij
Dreischor, in: 5 (1980), 72-79