Tijdschriftenbank Zeeland

HomeSearch

74 resultaten gevonden

| Zeeuws Tijdschrift | pagina 1

Ook het begrip integratie komt meer en meer in gebruik, ook in een niet altijd juist gebruik. Zo hoort men: de Surinamers, de Zuid-Molukkers moeten integreren en men bedoelt dan, dat zij zich dienen

| Nieuw Zeeland | pagina 1

ANK: In onze wijk wonen nogal wat Surinamers, Molukkers en mensen uit andere landen. Maar ook veel mensen, die op De Schelde werken. Die hebbenn rottijd achter de rug en daar springt de CP nu op in

| Nieuw Zeeland | pagina 21

een minder heidsgroep, n.l. de Molukkers. Op 10 oktober komt Max van den Berg naar de Middelburgse PvdA (acht uur in de Concertzaal) en wie weet wie zich daar weer naar voren dringen.

| Nieuw Zeeland | pagina 6

Mijn beginpunt ligt bij de Vrije Molukse jongeren. Daar heb ik leren knokken voor mijn idealen. Dat is een belangrijke leerschool geweest. Vervolgens moet het Inspraakorgaan Welzijn Molukkers ge ... onmiddelijk bij, dat die compro missen nimmer onze principes betroffen. In het Inspraakorgaan bewerkten we ook samenwerking van Molukkers met organi saties van andere etnische groepen. Al in 1979 organiseerden

| Zeeuws Tijdschrift | pagina 3

was. Van meer recente datum is de influx na de onafhankelijkheid van Indonesië in 1949 van Molukkers in Zeeland, die een permanent onderdeel van de Zeeuwse samenleving zijn gaan vormen. ... In deze Indonesië-special van het Zeeuws Tijdschrift onder andere aandacht voor het probleem van oudere Molukkers maar eerst geeft Gerdi Preger in haar rubriek 'De Schoone Waardin' een impressie van

| Zeeuws Tijdschrift | pagina 21

Oudere Molukkers op Walcheren: zorgelijk perspectief? ... wordt momenteel van uitgegaan dat de omvang van deze groep is uitgegroeid tot meer dan 42.000 Molukkers. Het merendeel van deze Molukkers in Nederland woont in ongeveer 62 Molukse gemeen schappen

| Zeeuws Tijdschrift | pagina 22

Oudere Molukkers op Walcheren: zorgelijk perspectief? ... afgestemde huisvestingssysteem, in hoge mate ondersteund door morele en religieuze codes. Men is gewend en verplicht zijn ouders te verzorgen. Een plicht die binnen het stereotiepe beeld dat Molukkers van

| Zeeuws Tijdschrift | pagina 23

Oudere Molukkers op Walcheren: zorgelijk perspectief? ... De Molukkers in Nederland zijn opgegroeid met het idee dat de hele familie of zelfs het hele dorp voor de ouderen zorgt. Dit idee blijkt feitelijk een sterke idealisering van de werkelijkheid te zijn

| Nehalennia | pagina 49

centraal thema, zoals 'Zuid-Molukkers in Oost-Souburg', 'leven in Baarland' en 'boer te Oostkapelle'. Opdrachtfotografie wordt elders, bijvoorbeeld in Amsterdam en Groningen, reeds jaren met succes toegepast

| Ballustrada | pagina 22

Met Jozef Tahitu maakte ik kennis naar aanleiding van de ten toonstelling 'Saudara, portretten en (levens)verhalen van oudere Molukkers', een fototentoonstelling van Jan Malawauw uit Zaan dam. Deze

| Zeeuws Tijdschrift | pagina 41

: Zeeuws Kunstenaars Cen trum, Middelburg 1997) bij de tentoonstelling Saudara, por tretten en (levens) verhalen van oudere Molukkers. De tentoon stelling is te zien in het Zeeuws Museum van 13 december 1997

| Zeeuws Tijdschrift | pagina 45

portretten en (levens)verhalen van oudere Molukkers. ... Jan Malawauw portretteerde 33 oudere Molukkers met een voorwerp dat verbon den is met hun leven en hun land van herkomst. Jan Malawauw in een PZC-in- terview: "In de foto's kun je iets ontdek ken van

| Zeeuws Tijdschrift | pagina 34

dingen nooit meer zullen gebeuren. Er is een soort bloedverband gesloten, want Molukkers voelen zich toch op een be paalde manier één.' Het wordt nu nóg overgedragen van ouders op kinderen. Pelaschap heet ... Molukkers zijn, hoewel christelijk, óók erg bijgelo vig. 'Wij geloven veel in geesten, in doden die weieens terug zouden kunnen komen op een bepaalde manier. Daardoor kent onze cultuur ook veel

| Zeeuws Tijdschrift | pagina 35

elkaar te maken. Molukkers zijn allemaal kerke lijk opgevoed. Bijna iedereen, ook hij, heeft wel in een zangkoor van de kerk gezeten. Daar leerde ze al meer stemmig en in harmonie zingen. 'Altijd kwam er

| Zeeuws Tijdschrift | pagina 35

Saudara, portretten en (levens) verhalen van oudere Molukkers, is tot stand gekomen naar aanleiding van de gelijk namige, educatieve, reizende tentoon stelling rondom liet fotowerk van Jan Malawauw ... In deze 'verbeelding' wordt het verhaal verteld van de eerste generatie Molukkers die na de Tweede Wereldoor log naar Nederland kwam. Niet groots, larmoyant of opgezweept politiek, maar 'klein

| Zeeland | pagina 47

an Malawauw, Saudara; portretten en levens)- verhalen van oudere Molukkers. Middelburg, 1998. Isbn 90-74038-03-4. Prijs: 22,50. ... Jan Malawauw portretteerde tweeëndertig ou dere Molukkers in Nederland: prachtige, karakte ristieke foto's van mensen met een gezicht als een landkaart. Op de tentoonstelling zijn behalve de

| Zeeland | pagina 48

ook een grote warmte uitstralen, en het is met bewondering en respect dat men een glimp opvangt van de bewogen levens van deze bijzondere groep mensen, de Molukkers in Ne derland.

| Zeeuws Tijdschrift | pagina 55

invalkracht, bij kinderdagverblijven. Zijn foto's hebben meestal te maken met de geschiedenis en de cultuur van Molukkers. Saudara, zijn meest recente tentoonstelling gaat over de generatie Molukkers die naar

| Nehalennia | pagina 16

- Gebeurtenissen, bijvoorbeeld evacuatie tijdens de Tweede Wereldoorlog, Zeeuwse Indiëgangers, de komst van vreemdelingen (o.a. Molukkers) in Zeeland (Watersnood 1953 bewerkt)

| Den Spiegel | pagina 10

elkaar, maar ook van 'typische' Vlis singse figuren die door Gerard Jacobs binnengehaald werden en voor een borrel tje wel wilden poseren. Ook Molukkers, in de jaren vijftig van de vorige eeuw gerepa

| Noot | pagina 4

salsainvloeden en bestond uit zes Molukkers en twee Nederlanders. Door deze overwegend Molukse samen stelling van de band is een vergelijking met Massada gemak kelijk gemaakt. Niet alleen het muziekgenre op zich

| Zeeuws Tijdschrift | pagina 27

Op de valreep lees ik in de krant over acties van ver ontwaardigde Molukkers en Indische groepen die vinden dat de viering van 400 jaar VOC een al te feestelijk tintje dreigt te krijgen. Ik kan me

| Den Spiegel | pagina 7

geweest om de zeewering te verstevigen. De Molukkers, pas in Nederland en ondergebracht in de oude DCIW-kampen Vliegveld en Haven dorp, staken hierbij een handje toe. Een ploeg van de studentenvereniging

| Den Spiegel | pagina 15

zogenaamd Zwitsersbarakkenkamp van de Dienst Uitvoering Werken (DUW). Hier woonden arbeiders die werkten aan de droogmaking van Walcheren. Na 1952 wer den in dit barakkenkamp Zuid-Molukkers gehuisvest.

| Den Spiegel | pagina 17

Zwitsers barakkenkamp (links midden) werd vanaf 1945 gebruikt voor DÜW-arbeidersen Vanaf 1952 werd het de behuizing voor naar Nederland gerepatrieerde Zuid-Molukkers Zwarte blokjes daarboven: het

| de Wete | pagina 4

zich achtergesteld voelen. Het is een on derwerp dat in onze tijd nog steeds actueel is, maar dan ten aanzien van andere bevolkingsgroepen. De laatste jaren zijn de Molukkers in Nederland intensief

| de Wete | pagina 5

In de rubriek Nieuwe uitgaven bespreekt Johan Francke een boek over een ander conflict met Molukkers, enkele jaren later in Westkapelle. ... De Molukkers, veelal afkomstig van Ambon, wonen al meer dan vijftig jaar in Nederland. Na de onafhankelijkheidsstrijd van Indonesië (1945-1949) konden deze trouwe dienaren van het Nederlandse

| de Wete | pagina 6

februari tot juni 1951 werden er ongeveer 12.500 Molukkers naar Nederland overge bracht en in kampen, kazernes, kloosters en dergelijke gehuisvest. ... derge lijke. Het merendeel van de Molukkers gedroeg zich echter correct.

| de Wete | pagina 11

ontwaardigd over het optreden van sommi ge Ambonezen in Middelburg. Hij vreesde voor een slechte naam van de Molukkers en voor afbreuk aan de zaak der Zuid- Molukken.

| de Wete | pagina 36

de Duitse Rote Armee Fraktion en die van de Molukkers is echter weinig doordacht omdat wel de middelen maar niet het doel zijn te vergelijken. De rest van het hoofd stuk biedt de lezer onvoldoende ... Na aankomst in Nederland gaat de situatie voor de Molukkers er eigenlijk voortdurend op achteruit. Eerst worden de KNIL-militai- ren uit hun rang gezet en vervolgens geza menlijk in kampen (de

| de Wete | pagina 37

zelf gaat Sakkers niet dieper in op de verschillende manieren waarop de overheid de Molukkers in de 'woonoorden' benaderde, terwijl dat toch een goede invalshoek zou zijn geweest om het probleem te ... analyseren. Onduidelijk blijft ook welke idealen de Molukkers er

| Zeeland | pagina 23

Er zijn verschillen tussen etnische groepen en dat heeft ook te maken met beeldvorming. In de jaren 70 werd negatief gesproken over Molukkers, in de jaren 80 waren het de Surinamers die het niet goed

| Zeeuws Erfgoed | pagina 12

'Vreemd' erfgoed Het voormalige, voor de opvang van Molukkers bestemde, ... voorstelling 'De vrouwen van kamp Westkapelle' zal daarbij voor Zeeland onmiddellijk denken aan de Molukkers.

| Zeeuws Erfgoed | pagina 28

de Molukkers huizen toegewezen in een van de drie Molukse woonwijken op Walcheren. Soms vind je in Zeeland nog iets van de oude barakken terug. Zo zijn in Koudekerke en Serooskerke de voormalige

| Zeeuws Erfgoed | pagina 26

Archeologisch onderzoek Oostburgse Molukkers ... ging om het Molukkerskamp Wilgenhof of Wilgenoord. Oostburg telde drie Molukkerskampen. Dit driehoekige kamp werd vanaf 1951 gebruikt voor de opvang van Molukkers en was voorheen bestemd voor de