Tijdschriftenbank Zeeland

HomeSearch

74 resultaten gevonden

| Zeeuws Tijdschrift | pagina 1

Ook het begrip integratie komt meer en meer in gebruik, ook in een niet altijd juist gebruik. Zo hoort men: de Surinamers, de Zuid-Molukkers moeten integreren en men bedoelt dan, dat zij zich dienen

| Nieuw Zeeland | pagina 1

ANK: In onze wijk wonen nogal wat Surinamers, Molukkers en mensen uit andere landen. Maar ook veel mensen, die op De Schelde werken. Die hebbenn rottijd achter de rug en daar springt de CP nu op in

| Zeeuws Tijdschrift | pagina 3

was. Van meer recente datum is de influx na de onafhankelijkheid van Indonesië in 1949 van Molukkers in Zeeland, die een permanent onderdeel van de Zeeuwse samenleving zijn gaan vormen. ... In deze Indonesië-special van het Zeeuws Tijdschrift onder andere aandacht voor het probleem van oudere Molukkers maar eerst geeft Gerdi Preger in haar rubriek 'De Schoone Waardin' een impressie van

| Noot | pagina 4

salsainvloeden en bestond uit zes Molukkers en twee Nederlanders. Door deze overwegend Molukse samen stelling van de band is een vergelijking met Massada gemak kelijk gemaakt. Niet alleen het muziekgenre op zich

| de Wete | pagina 4

zich achtergesteld voelen. Het is een on derwerp dat in onze tijd nog steeds actueel is, maar dan ten aanzien van andere bevolkingsgroepen. De laatste jaren zijn de Molukkers in Nederland intensief

| de Wete | pagina 5

In de rubriek Nieuwe uitgaven bespreekt Johan Francke een boek over een ander conflict met Molukkers, enkele jaren later in Westkapelle. ... De Molukkers, veelal afkomstig van Ambon, wonen al meer dan vijftig jaar in Nederland. Na de onafhankelijkheidsstrijd van Indonesië (1945-1949) konden deze trouwe dienaren van het Nederlandse

| Nieuw Zeeland | pagina 6

Mijn beginpunt ligt bij de Vrije Molukse jongeren. Daar heb ik leren knokken voor mijn idealen. Dat is een belangrijke leerschool geweest. Vervolgens moet het Inspraakorgaan Welzijn Molukkers ge ... onmiddelijk bij, dat die compro missen nimmer onze principes betroffen. In het Inspraakorgaan bewerkten we ook samenwerking van Molukkers met organi saties van andere etnische groepen. Al in 1979 organiseerden

| de Wete | pagina 6

februari tot juni 1951 werden er ongeveer 12.500 Molukkers naar Nederland overge bracht en in kampen, kazernes, kloosters en dergelijke gehuisvest. ... derge lijke. Het merendeel van de Molukkers gedroeg zich echter correct.

| Den Spiegel | pagina 7

geweest om de zeewering te verstevigen. De Molukkers, pas in Nederland en ondergebracht in de oude DCIW-kampen Vliegveld en Haven dorp, staken hierbij een handje toe. Een ploeg van de studentenvereniging

| Den Spiegel | pagina 10

elkaar, maar ook van 'typische' Vlis singse figuren die door Gerard Jacobs binnengehaald werden en voor een borrel tje wel wilden poseren. Ook Molukkers, in de jaren vijftig van de vorige eeuw gerepa

| de Wete | pagina 11

ontwaardigd over het optreden van sommi ge Ambonezen in Middelburg. Hij vreesde voor een slechte naam van de Molukkers en voor afbreuk aan de zaak der Zuid- Molukken.

| Zeeuws Erfgoed | pagina 12

'Vreemd' erfgoed Het voormalige, voor de opvang van Molukkers bestemde, ... voorstelling 'De vrouwen van kamp Westkapelle' zal daarbij voor Zeeland onmiddellijk denken aan de Molukkers.

| Den Spiegel | pagina 15

zogenaamd Zwitsersbarakkenkamp van de Dienst Uitvoering Werken (DUW). Hier woonden arbeiders die werkten aan de droogmaking van Walcheren. Na 1952 wer den in dit barakkenkamp Zuid-Molukkers gehuisvest.

| Nehalennia | pagina 16

- Gebeurtenissen, bijvoorbeeld evacuatie tijdens de Tweede Wereldoorlog, Zeeuwse Indiëgangers, de komst van vreemdelingen (o.a. Molukkers) in Zeeland (Watersnood 1953 bewerkt)

| Den Spiegel | pagina 17

Zwitsers barakkenkamp (links midden) werd vanaf 1945 gebruikt voor DÜW-arbeidersen Vanaf 1952 werd het de behuizing voor naar Nederland gerepatrieerde Zuid-Molukkers Zwarte blokjes daarboven: het

| De Spuije | pagina 18

Molukkers ... waren de Molukkers die 's zondags in de kerk kwamen spelen, die voor Jan Blok halverwege de jaren vijftig de eerste stimu lans vormden om muziek te gaan maken. Toen hij hen op twaalfjarige leeftijd coun

| Zeeuws Tijdschrift | pagina 20

MOLUKKERS IN ZEELAND ... In Westkapelle werd op 21 maart 2011 een monument onthuld, ter nagedachtenis aan het feit dat precies 60 jaar geleden Molukkers in Nederland aankwamen. Op het monument aan de dijk staat de tekst

| Nieuw Zeeland | pagina 21

een minder heidsgroep, n.l. de Molukkers. Op 10 oktober komt Max van den Berg naar de Middelburgse PvdA (acht uur in de Concertzaal) en wie weet wie zich daar weer naar voren dringen.

| Zeeuws Tijdschrift | pagina 21

Oudere Molukkers op Walcheren: zorgelijk perspectief? ... wordt momenteel van uitgegaan dat de omvang van deze groep is uitgegroeid tot meer dan 42.000 Molukkers. Het merendeel van deze Molukkers in Nederland woont in ongeveer 62 Molukse gemeen schappen

| Zeeuws Tijdschrift | pagina 22

Oudere Molukkers op Walcheren: zorgelijk perspectief? ... afgestemde huisvestingssysteem, in hoge mate ondersteund door morele en religieuze codes. Men is gewend en verplicht zijn ouders te verzorgen. Een plicht die binnen het stereotiepe beeld dat Molukkers van

| Ballustrada | pagina 22

Met Jozef Tahitu maakte ik kennis naar aanleiding van de ten toonstelling 'Saudara, portretten en (levens)verhalen van oudere Molukkers', een fototentoonstelling van Jan Malawauw uit Zaan dam. Deze

| Zeeuws Erfgoed | pagina 22

Molukkers in Zeeland, 1951-2009 (Utrecht/Middelburg: Museum Maluku, 2009) 217 pag.; ill., foto's; ISBN 978-90-74352-16-1. ... Deze overzichtsstudie over de tijd dat de Molukkers in Zeeland verblijven tot heden, is opgedeeld in twee stukken: de kampen en de wijken. Het eerste deel handelt onder meer over aankomst, opvang, de

| Zeeuws Tijdschrift | pagina 22

schietpar tij en een zwarte bladzijde in de geschiedenis. 'Het is geen plek waar de vlag in top moet', zegt hij over het monument. Zij doelen hiermee op het schietincident van 1956. De Molukkers werden in ... was. Dit gevoegd bij de honger die er in de kampen heerste, leidde tot verzet. Ze deden inkopen zonder de rekening te betalen. Op de bonnen schre ven de Molukkers: 'Afrekening met de regering', of

| Zeeuws Erfgoed | pagina 22

Westkapelle: opvangkamp voor Molukkers Op 21 maart 1951 komen de eerste Molukse gezinnen aan in Nederland. Het zijn de politieke problemen in Indonesië die hen naar hier brengen. De gezinnen worden ... ondergebracht in diverse woonoorden, waaronder het kamp Westkapelle. Daar vindt als tragisch dieptepunt de beschieting op het kamp plaats, waarbij enkele Molukkers gewond raken.

| Zeeuws Tijdschrift | pagina 23

Oudere Molukkers op Walcheren: zorgelijk perspectief? ... De Molukkers in Nederland zijn opgegroeid met het idee dat de hele familie of zelfs het hele dorp voor de ouderen zorgt. Dit idee blijkt feitelijk een sterke idealisering van de werkelijkheid te zijn

| Zeeland | pagina 23

Er zijn verschillen tussen etnische groepen en dat heeft ook te maken met beeldvorming. In de jaren 70 werd negatief gesproken over Molukkers, in de jaren 80 waren het de Surinamers die het niet goed

| Zeeuws Tijdschrift | pagina 23

dorpelingen hadden de Molukkers altijd goed contact', vertelt Pelpina. Het verleden maakte haar tot wie ze nu is. Een strijdbare vrouw die nog steeds politiek actief is om ervoor te zorgen dat het Molukse ... Begin jaren zestig werden er speciale woonwijken gebouwd voor Molukkers in Nederland, ook in Mid delburg en Souburg. Alex Soplantila uit Vlissingen is geboren in kamp Vught en opgegroeid in kamp

| De Spuije | pagina 24

De Molukken is een eilandengroep in het ooste lijk deel van Indonesië. Ten tijde van de kolonie Nederlands-Indië dienden veel Molukkers, die bekend stonden als goede krijgers, in het Koninklijk ... Nederlands Indisch Leger (K.N.I.L.). De Molukkers dienden Nederland trouw, ook in de Tweede Wereldoorlog tegen de Japanners en in de onafhankelijkheidsstrijd die daarop volgde.

| De Spuije | pagina 25

Mevrouw Dominicus was net de bakkerij aan het opruimen toen een groep Molukkers binnenkwamen die om broden vroegen. Toen ze wilde afrekenen was de reactie: Stuur de rekening maar naar Samkalden (de ... De Molukkers werden opgevangen in woonoorden en voormalige concentratiekampen. De huisvesting was slecht berekend op de opvang van gezinnen. Maar de opvang was immers maar tijdelijk. In Zeeland

| Zeeuws Erfgoed | pagina 26

Archeologisch onderzoek Oostburgse Molukkers ... ging om het Molukkerskamp Wilgenhof of Wilgenoord. Oostburg telde drie Molukkerskampen. Dit driehoekige kamp werd vanaf 1951 gebruikt voor de opvang van Molukkers en was voorheen bestemd voor de

| De Spuije | pagina 26

Volgens Frits had Nederland geen oplossing voor de Molukse zaak en probeerde het alles op een doodsimpele manier af te wimpelen. Dat de manier waarop de Molukkers zijn behandeld nog steeds actueel is ... blijkt onder meer in maart van dit jaar uit een oproep aan het kabinet van burgemeesters van vijftien gemeenten met een Molukse gemeenschap om het leed te erkennen dat de Molukkers is aangedaan. Ook vinden

| Zeeuws Tijdschrift | pagina 27

Op de valreep lees ik in de krant over acties van ver ontwaardigde Molukkers en Indische groepen die vinden dat de viering van 400 jaar VOC een al te feestelijk tintje dreigt te krijgen. Ik kan me

| Zeeuws Erfgoed | pagina 28

de Molukkers huizen toegewezen in een van de drie Molukse woonwijken op Walcheren. Soms vind je in Zeeland nog iets van de oude barakken terug. Zo zijn in Koudekerke en Serooskerke de voormalige

| Zeeuws Erfgoed | pagina 28

vanaf Serooskerke, de bevrijding en inun datie van het eiland en de vluchtelingens tromen tijdens en na beide oorlogen. Ook wordt ingegaan op de huisvesting van gevluchte Molukkers in de voormalige DUW

| Zeeuws Tijdschrift | pagina 34

dingen nooit meer zullen gebeuren. Er is een soort bloedverband gesloten, want Molukkers voelen zich toch op een be paalde manier één.' Het wordt nu nóg overgedragen van ouders op kinderen. Pelaschap heet ... Molukkers zijn, hoewel christelijk, óók erg bijgelo vig. 'Wij geloven veel in geesten, in doden die weieens terug zouden kunnen komen op een bepaalde manier. Daardoor kent onze cultuur ook veel