| Zeeuws Tijdschrift | pagina 3
ONZE REIS DOET ONS VERLANGEN NAAR THUIS. MOLUKKERS IN ZEELAND
ONZE REIS DOET ONS VERLANGEN NAAR THUIS. MOLUKKERS IN ZEELAND
salsainvloeden en bestond uit zes Molukkers en twee Nederlanders. Door deze overwegend Molukse samen stelling van de band is een vergelijking met Massada gemak kelijk gemaakt. Niet alleen het muziekgenre op zich
zich achtergesteld voelen. Het is een on derwerp dat in onze tijd nog steeds actueel is, maar dan ten aanzien van andere bevolkingsgroepen. De laatste jaren zijn de Molukkers in Nederland intensief
lang van 'oral history'. Zo zou bijvoorbeeld ook het kamp voor Zuid-Molukkers bij het voormalige Havendorp nog eens beschre ven moeten worden.
In de rubriek Nieuwe uitgaven bespreekt Johan Francke een boek over een ander conflict met Molukkers, enkele jaren later in Westkapelle. ... De Molukkers, veelal afkomstig van Ambon, wonen al meer dan vijftig jaar in Nederland. Na de onafhankelijkheidsstrijd van Indonesië (1945-1949) konden deze trouwe dienaren van het Nederlandse
Tweede Wereldoorlog, Zeeuwse Molukkers en de Watersnood van 1953.
februari tot juni 1951 werden er ongeveer 12.500 Molukkers naar Nederland overge bracht en in kampen, kazernes, kloosters en dergelijke gehuisvest. ... derge lijke. Het merendeel van de Molukkers gedroeg zich echter correct.
Molukkers in Zeeland 1951-2009 (Utrecht/ Middelburg 2009)
geweest om de zeewering te verstevigen. De Molukkers, pas in Nederland en ondergebracht in de oude DCIW-kampen Vliegveld en Haven dorp, staken hierbij een handje toe. Een ploeg van de studentenvereniging
zelfzorgregel, die voorschreef dat Molukkers in het vervolg voor zichzelf moesten zorgen, ontstonden op diverse plaatsen in Zeeland conflicten. In Westkapelle mondde dat
elkaar, maar ook van 'typische' Vlis singse figuren die door Gerard Jacobs binnengehaald werden en voor een borrel tje wel wilden poseren. Ook Molukkers, in de jaren vijftig van de vorige eeuw gerepa
ontwaardigd over het optreden van sommi ge Ambonezen in Middelburg. Hij vreesde voor een slechte naam van de Molukkers en voor afbreuk aan de zaak der Zuid- Molukken.
Zuid-Molukkers, onze trouwe bondgenoten in het voormalige Nederlands-lndië, nog lang niet opgelost.
'Vreemd' erfgoed Het voormalige, voor de opvang van Molukkers bestemde, ... voorstelling 'De vrouwen van kamp Westkapelle' zal daarbij voor Zeeland onmiddellijk denken aan de Molukkers.
al enkele, onder andere voor Molukkers Vlissin- gen) en voor Kopten (Kapelle). Maar ook nieuwe' andere geloven zoals de Islam en het Hindoeïsme zijn van belang. Hun aanwezigheid binnen de Zeeuwse samen
zogenaamd Zwitsersbarakkenkamp van de Dienst Uitvoering Werken (DUW). Hier woonden arbeiders die werkten aan de droogmaking van Walcheren. Na 1952 wer den in dit barakkenkamp Zuid-Molukkers gehuisvest.
Zwitsers barakkenkamp (links midden) werd vanaf 1945 gebruikt voor DÜW-arbeidersen Vanaf 1952 werd het de behuizing voor naar Nederland gerepatrieerde Zuid-Molukkers Zwarte blokjes daarboven: het
de eerste generatie Molukkers in Zeeland.
Molukkers ... waren de Molukkers die 's zondags in de kerk kwamen spelen, die voor Jan Blok halverwege de jaren vijftig de eerste stimu lans vormden om muziek te gaan maken. Toen hij hen op twaalfjarige leeftijd coun
MOLUKKERS IN ZEELAND ... In Westkapelle werd op 21 maart 2011 een monument onthuld, ter nagedachtenis aan het feit dat precies 60 jaar geleden Molukkers in Nederland aankwamen. Op het monument aan de dijk staat de tekst
Molukkers in Zeeland, 1951-2009 (Utrecht/Middelburg: Museum Maluku, 2009) 217 pag.; ill., foto's; ISBN 978-90-74352-16-1. ... Deze overzichtsstudie over de tijd dat de Molukkers in Zeeland verblijven tot heden, is opgedeeld in twee stukken: de kampen en de wijken. Het eerste deel handelt onder meer over aankomst, opvang, de
schietpar tij en een zwarte bladzijde in de geschiedenis. 'Het is geen plek waar de vlag in top moet', zegt hij over het monument. Zij doelen hiermee op het schietincident van 1956. De Molukkers werden in ... was. Dit gevoegd bij de honger die er in de kampen heerste, leidde tot verzet. Ze deden inkopen zonder de rekening te betalen. Op de bonnen schre ven de Molukkers: 'Afrekening met de regering', of
Westkapelle: opvangkamp voor Molukkers Op 21 maart 1951 komen de eerste Molukse gezinnen aan in Nederland. Het zijn de politieke problemen in Indonesië die hen naar hier brengen. De gezinnen worden ... ondergebracht in diverse woonoorden, waaronder het kamp Westkapelle. Daar vindt als tragisch dieptepunt de beschieting op het kamp plaats, waarbij enkele Molukkers gewond raken.
Er zijn verschillen tussen etnische groepen en dat heeft ook te maken met beeldvorming. In de jaren 70 werd negatief gesproken over Molukkers, in de jaren 80 waren het de Surinamers die het niet goed
dorpelingen hadden de Molukkers altijd goed contact', vertelt Pelpina. Het verleden maakte haar tot wie ze nu is. Een strijdbare vrouw die nog steeds politiek actief is om ervoor te zorgen dat het Molukse ... Begin jaren zestig werden er speciale woonwijken gebouwd voor Molukkers in Nederland, ook in Mid delburg en Souburg. Alex Soplantila uit Vlissingen is geboren in kamp Vught en opgegroeid in kamp
De Molukken is een eilandengroep in het ooste lijk deel van Indonesië. Ten tijde van de kolonie Nederlands-Indië dienden veel Molukkers, die bekend stonden als goede krijgers, in het Koninklijk ... Nederlands Indisch Leger (K.N.I.L.). De Molukkers dienden Nederland trouw, ook in de Tweede Wereldoorlog tegen de Japanners en in de onafhankelijkheidsstrijd die daarop volgde.
over de escalatie van de problemen die ontstonden met de Molukkers in het kamp in Westkapelle en beschrijft hoezeer de toenmalige overheid daarin de hand had.
Mevrouw Dominicus was net de bakkerij aan het opruimen toen een groep Molukkers binnenkwamen die om broden vroegen. Toen ze wilde afrekenen was de reactie: Stuur de rekening maar naar Samkalden (de ... De Molukkers werden opgevangen in woonoorden en voormalige concentratiekampen. De huisvesting was slecht berekend op de opvang van gezinnen. Maar de opvang was immers maar tijdelijk. In Zeeland
Archeologisch onderzoek Oostburgse Molukkers ... ging om het Molukkerskamp Wilgenhof of Wilgenoord. Oostburg telde drie Molukkerskampen. Dit driehoekige kamp werd vanaf 1951 gebruikt voor de opvang van Molukkers en was voorheen bestemd voor de
Volgens Frits had Nederland geen oplossing voor de Molukse zaak en probeerde het alles op een doodsimpele manier af te wimpelen. Dat de manier waarop de Molukkers zijn behandeld nog steeds actueel is ... blijkt onder meer in maart van dit jaar uit een oproep aan het kabinet van burgemeesters van vijftien gemeenten met een Molukse gemeenschap om het leed te erkennen dat de Molukkers is aangedaan. Ook vinden
Op de valreep lees ik in de krant over acties van ver ontwaardigde Molukkers en Indische groepen die vinden dat de viering van 400 jaar VOC een al te feestelijk tintje dreigt te krijgen. Ik kan me
de Molukkers huizen toegewezen in een van de drie Molukse woonwijken op Walcheren. Soms vind je in Zeeland nog iets van de oude barakken terug. Zo zijn in Koudekerke en Serooskerke de voormalige
vanaf Serooskerke, de bevrijding en inun datie van het eiland en de vluchtelingens tromen tijdens en na beide oorlogen. Ook wordt ingegaan op de huisvesting van gevluchte Molukkers in de voormalige DUW
als de schilder Mondriaan in Domburg, de Tweede Wereldoorlog, Zeeuwse Molukkers en de Februarirampl953.
de Duitse Rote Armee Fraktion en die van de Molukkers is echter weinig doordacht omdat wel de middelen maar niet het doel zijn te vergelijken. De rest van het hoofd stuk biedt de lezer onvoldoende ... Na aankomst in Nederland gaat de situatie voor de Molukkers er eigenlijk voortdurend op achteruit. Eerst worden de KNIL-militai- ren uit hun rang gezet en vervolgens geza menlijk in kampen (de
zelf gaat Sakkers niet dieper in op de verschillende manieren waarop de overheid de Molukkers in de 'woonoorden' benaderde, terwijl dat toch een goede invalshoek zou zijn geweest om het probleem te ... analyseren. Onduidelijk blijft ook welke idealen de Molukkers er
opgetekend zijn en zo goed als niets toevoegen. De verhalen over de in 1944 onfortuinlijk in molen De Roos schuilende dorpelingen, over de komst van Molukkers naar Westkapelle na de oorlog of die
Henk Smeets Et Corzas Nanuruw, Molukkers in Zeeland 1951-2009, Utrecht/Middelburg 2009. 216 biz., ill., foto's, kaarten. ISBN 978-90-74352- 16-1. 23,85.
Het is dan ook volkomen terecht dat er de laatste jaren uitvoerig onderzoek is gedaan naar de geschiedenis van de Molukkers in Nederland en het is verheugend dat in dit boek de aandacht op onze ... provincie wordt gericht. Tenslotte zijn er van de ruim 12.000 Molukkers die zestig jaar geleden in Nederland arriveerden 1.100 in Zee land terechtgekomen. Het ging voornamelijk om ex-KNIL-militairen en hun
Zeeland telde in de jaren vijftig nogal wat Ambonezenkampen. Ongeveer twaalfdui zend Zuid-Molukkers, toen nog Ambone zen genoemd, moesten als gevolg van in ternationale politieke omstandigheden van ... waren zij en hun ouders militair geweest. De werkloos geworden Molukkers werden in groepen veelal in kampen onderge-
aandacht voor het theater in de vorm van een vraaggesprek met Frans Lievens en een bijdrage over het Zeeuwse Uit bureau. Drie generaties Molukkers spreken over hun ervaringen in Zeeland. Tevens een
arbeidsmarkt voor de Molukkers bereikbaar wer den. De loopbaan van het (oud-)Tweede Kamerlid John Lilipaly is in dit verband illustratief. ... Molukkers in Zeeland is een gedegen studie, waarin de Molukse geschiedenis in de provincie tot in de details wordt beschreven. Gebaseerd op uitgebreid onderzoek van mondelinge en schrif telijke
- en voormalige concentra tiekampen. De Molukkers mochten niet werken, maar kregen zakgeld: drie gulden per volwassene, twee gulden per kind per week. Ze kregen kledinggeld, hadden in het kamp een
het welzijn van de Molukkers bezig. Wie te gen de besluiten van dit zeer autoritaire or gaan protesteerde, kon rekenen op een korting op het zakgeld en/of overplaatsing naar een strafkamp in de ... konden aan de slag. In april 1956 werd deze 'zelfzorgmaatregel' van kracht. De twee grote politieke stromingen van de Molukkers legden zich er, zij het morrend, bij neer. Zo niet de PNMS (Partai Nasional
kampen waarin de Molukkers werden op gevangen. Het was ooit gebouwd voor de huisvesting van arbeiders die door de Dienst Uitvoering Werken werden inge schakeld voor de wederopbouw van Wal cheren. Er ... doktersbezoek kon twee dagen naar het gevang. Het grootste deel van de pers vond het allemaal best; in hun visie waren de Molukkers toch te lui om te werken. De autoriteiten overwogen zelfs om alle Mo lukse
gen van de Molukkers die daar woonden. "Onze reis doet ons verlangen naar Thuis", staat er in het Maleis op het monument geschreven, "Perdjalanan kami membuat kerinduan ke Asal kami."
gaan vechten, hebben hun herinneringen ook laten vastleggen. Omgekeerd beschikt het archief over de verhalen van Molukkers die na de onafhankelijkheid van Indonesië in Zeeuwse kampen en wijken terecht