Tijdschriftenbank Zeeland

HomeSearch

74 resultaten gevonden

| de Wete | pagina 60

gen van de Molukkers die daar woonden. "Onze reis doet ons verlangen naar Thuis", staat er in het Maleis op het monument geschreven, "Perdjalanan kami membuat kerinduan ke Asal kami."

| de Wete | pagina 59

kampen waarin de Molukkers werden op gevangen. Het was ooit gebouwd voor de huisvesting van arbeiders die door de Dienst Uitvoering Werken werden inge schakeld voor de wederopbouw van Wal cheren. Er ... doktersbezoek kon twee dagen naar het gevang. Het grootste deel van de pers vond het allemaal best; in hun visie waren de Molukkers toch te lui om te werken. De autoriteiten overwogen zelfs om alle Mo lukse

| de Wete | pagina 58

het welzijn van de Molukkers bezig. Wie te gen de besluiten van dit zeer autoritaire or gaan protesteerde, kon rekenen op een korting op het zakgeld en/of overplaatsing naar een strafkamp in de ... konden aan de slag. In april 1956 werd deze 'zelfzorgmaatregel' van kracht. De twee grote politieke stromingen van de Molukkers legden zich er, zij het morrend, bij neer. Zo niet de PNMS (Partai Nasional

| de Wete | pagina 57

- en voormalige concentra tiekampen. De Molukkers mochten niet werken, maar kregen zakgeld: drie gulden per volwassene, twee gulden per kind per week. Ze kregen kledinggeld, hadden in het kamp een

| Zeeuws Tijdschrift | pagina 55

invalkracht, bij kinderdagverblijven. Zijn foto's hebben meestal te maken met de geschiedenis en de cultuur van Molukkers. Saudara, zijn meest recente tentoonstelling gaat over de generatie Molukkers die naar

| Nehalennia | pagina 49

centraal thema, zoals 'Zuid-Molukkers in Oost-Souburg', 'leven in Baarland' en 'boer te Oostkapelle'. Opdrachtfotografie wordt elders, bijvoorbeeld in Amsterdam en Groningen, reeds jaren met succes toegepast

| Zeeland | pagina 48

ook een grote warmte uitstralen, en het is met bewondering en respect dat men een glimp opvangt van de bewogen levens van deze bijzondere groep mensen, de Molukkers in Ne derland.

| Zeeland | pagina 47

an Malawauw, Saudara; portretten en levens)- verhalen van oudere Molukkers. Middelburg, 1998. Isbn 90-74038-03-4. Prijs: 22,50. ... Jan Malawauw portretteerde tweeëndertig ou dere Molukkers in Nederland: prachtige, karakte ristieke foto's van mensen met een gezicht als een landkaart. Op de tentoonstelling zijn behalve de

| Zeeuws Tijdschrift | pagina 45

portretten en (levens)verhalen van oudere Molukkers. ... Jan Malawauw portretteerde 33 oudere Molukkers met een voorwerp dat verbon den is met hun leven en hun land van herkomst. Jan Malawauw in een PZC-in- terview: "In de foto's kun je iets ontdek ken van

| Zeeland | pagina 45

arbeidsmarkt voor de Molukkers bereikbaar wer den. De loopbaan van het (oud-)Tweede Kamerlid John Lilipaly is in dit verband illustratief. ... Molukkers in Zeeland is een gedegen studie, waarin de Molukse geschiedenis in de provincie tot in de details wordt beschreven. Gebaseerd op uitgebreid onderzoek van mondelinge en schrif telijke

| Zeeland | pagina 44

Het is dan ook volkomen terecht dat er de laatste jaren uitvoerig onderzoek is gedaan naar de geschiedenis van de Molukkers in Nederland en het is verheugend dat in dit boek de aandacht op onze ... provincie wordt gericht. Tenslotte zijn er van de ruim 12.000 Molukkers die zestig jaar geleden in Nederland arriveerden 1.100 in Zee land terechtgekomen. Het ging voornamelijk om ex-KNIL-militairen en hun

| de Wete | pagina 44

Zeeland telde in de jaren vijftig nogal wat Ambonezenkampen. Ongeveer twaalfdui zend Zuid-Molukkers, toen nog Ambone zen genoemd, moesten als gevolg van in ternationale politieke omstandigheden van ... waren zij en hun ouders militair geweest. De werkloos geworden Molukkers werden in groepen veelal in kampen onderge-

| Zeeuws Tijdschrift | pagina 41

: Zeeuws Kunstenaars Cen trum, Middelburg 1997) bij de tentoonstelling Saudara, por tretten en (levens) verhalen van oudere Molukkers. De tentoon stelling is te zien in het Zeeuws Museum van 13 december 1997

| de Wete | pagina 37

zelf gaat Sakkers niet dieper in op de verschillende manieren waarop de overheid de Molukkers in de 'woonoorden' benaderde, terwijl dat toch een goede invalshoek zou zijn geweest om het probleem te ... analyseren. Onduidelijk blijft ook welke idealen de Molukkers er

| de Wete | pagina 37

opgetekend zijn en zo goed als niets toevoegen. De verhalen over de in 1944 onfortuinlijk in molen De Roos schuilende dorpelingen, over de komst van Molukkers naar Westkapelle na de oorlog of die

| de Wete | pagina 36

de Duitse Rote Armee Fraktion en die van de Molukkers is echter weinig doordacht omdat wel de middelen maar niet het doel zijn te vergelijken. De rest van het hoofd stuk biedt de lezer onvoldoende ... Na aankomst in Nederland gaat de situatie voor de Molukkers er eigenlijk voortdurend op achteruit. Eerst worden de KNIL-militai- ren uit hun rang gezet en vervolgens geza menlijk in kampen (de

| Zeeuws Tijdschrift | pagina 35

elkaar te maken. Molukkers zijn allemaal kerke lijk opgevoed. Bijna iedereen, ook hij, heeft wel in een zangkoor van de kerk gezeten. Daar leerde ze al meer stemmig en in harmonie zingen. 'Altijd kwam er

| Zeeuws Tijdschrift | pagina 35

Saudara, portretten en (levens) verhalen van oudere Molukkers, is tot stand gekomen naar aanleiding van de gelijk namige, educatieve, reizende tentoon stelling rondom liet fotowerk van Jan Malawauw ... In deze 'verbeelding' wordt het verhaal verteld van de eerste generatie Molukkers die na de Tweede Wereldoor log naar Nederland kwam. Niet groots, larmoyant of opgezweept politiek, maar 'klein

| Zeeuws Tijdschrift | pagina 34

dingen nooit meer zullen gebeuren. Er is een soort bloedverband gesloten, want Molukkers voelen zich toch op een be paalde manier één.' Het wordt nu nóg overgedragen van ouders op kinderen. Pelaschap heet ... Molukkers zijn, hoewel christelijk, óók erg bijgelo vig. 'Wij geloven veel in geesten, in doden die weieens terug zouden kunnen komen op een bepaalde manier. Daardoor kent onze cultuur ook veel

| Zeeuws Erfgoed | pagina 28

de Molukkers huizen toegewezen in een van de drie Molukse woonwijken op Walcheren. Soms vind je in Zeeland nog iets van de oude barakken terug. Zo zijn in Koudekerke en Serooskerke de voormalige

| Zeeuws Erfgoed | pagina 28

vanaf Serooskerke, de bevrijding en inun datie van het eiland en de vluchtelingens tromen tijdens en na beide oorlogen. Ook wordt ingegaan op de huisvesting van gevluchte Molukkers in de voormalige DUW

| Zeeuws Tijdschrift | pagina 27

Op de valreep lees ik in de krant over acties van ver ontwaardigde Molukkers en Indische groepen die vinden dat de viering van 400 jaar VOC een al te feestelijk tintje dreigt te krijgen. Ik kan me

| Zeeuws Erfgoed | pagina 26

Archeologisch onderzoek Oostburgse Molukkers ... ging om het Molukkerskamp Wilgenhof of Wilgenoord. Oostburg telde drie Molukkerskampen. Dit driehoekige kamp werd vanaf 1951 gebruikt voor de opvang van Molukkers en was voorheen bestemd voor de

| De Spuije | pagina 26

Volgens Frits had Nederland geen oplossing voor de Molukse zaak en probeerde het alles op een doodsimpele manier af te wimpelen. Dat de manier waarop de Molukkers zijn behandeld nog steeds actueel is ... blijkt onder meer in maart van dit jaar uit een oproep aan het kabinet van burgemeesters van vijftien gemeenten met een Molukse gemeenschap om het leed te erkennen dat de Molukkers is aangedaan. Ook vinden

| De Spuije | pagina 25

Mevrouw Dominicus was net de bakkerij aan het opruimen toen een groep Molukkers binnenkwamen die om broden vroegen. Toen ze wilde afrekenen was de reactie: Stuur de rekening maar naar Samkalden (de ... De Molukkers werden opgevangen in woonoorden en voormalige concentratiekampen. De huisvesting was slecht berekend op de opvang van gezinnen. Maar de opvang was immers maar tijdelijk. In Zeeland

| De Spuije | pagina 24

De Molukken is een eilandengroep in het ooste lijk deel van Indonesië. Ten tijde van de kolonie Nederlands-Indië dienden veel Molukkers, die bekend stonden als goede krijgers, in het Koninklijk ... Nederlands Indisch Leger (K.N.I.L.). De Molukkers dienden Nederland trouw, ook in de Tweede Wereldoorlog tegen de Japanners en in de onafhankelijkheidsstrijd die daarop volgde.

| Zeeuws Tijdschrift | pagina 23

Oudere Molukkers op Walcheren: zorgelijk perspectief? ... De Molukkers in Nederland zijn opgegroeid met het idee dat de hele familie of zelfs het hele dorp voor de ouderen zorgt. Dit idee blijkt feitelijk een sterke idealisering van de werkelijkheid te zijn

| Zeeland | pagina 23

Er zijn verschillen tussen etnische groepen en dat heeft ook te maken met beeldvorming. In de jaren 70 werd negatief gesproken over Molukkers, in de jaren 80 waren het de Surinamers die het niet goed

| Zeeuws Tijdschrift | pagina 23

dorpelingen hadden de Molukkers altijd goed contact', vertelt Pelpina. Het verleden maakte haar tot wie ze nu is. Een strijdbare vrouw die nog steeds politiek actief is om ervoor te zorgen dat het Molukse ... Begin jaren zestig werden er speciale woonwijken gebouwd voor Molukkers in Nederland, ook in Mid delburg en Souburg. Alex Soplantila uit Vlissingen is geboren in kamp Vught en opgegroeid in kamp

| Zeeuws Tijdschrift | pagina 22

Oudere Molukkers op Walcheren: zorgelijk perspectief? ... afgestemde huisvestingssysteem, in hoge mate ondersteund door morele en religieuze codes. Men is gewend en verplicht zijn ouders te verzorgen. Een plicht die binnen het stereotiepe beeld dat Molukkers van

| Ballustrada | pagina 22

Met Jozef Tahitu maakte ik kennis naar aanleiding van de ten toonstelling 'Saudara, portretten en (levens)verhalen van oudere Molukkers', een fototentoonstelling van Jan Malawauw uit Zaan dam. Deze

| Zeeuws Erfgoed | pagina 22

Molukkers in Zeeland, 1951-2009 (Utrecht/Middelburg: Museum Maluku, 2009) 217 pag.; ill., foto's; ISBN 978-90-74352-16-1. ... Deze overzichtsstudie over de tijd dat de Molukkers in Zeeland verblijven tot heden, is opgedeeld in twee stukken: de kampen en de wijken. Het eerste deel handelt onder meer over aankomst, opvang, de

| Zeeuws Tijdschrift | pagina 22

schietpar tij en een zwarte bladzijde in de geschiedenis. 'Het is geen plek waar de vlag in top moet', zegt hij over het monument. Zij doelen hiermee op het schietincident van 1956. De Molukkers werden in ... was. Dit gevoegd bij de honger die er in de kampen heerste, leidde tot verzet. Ze deden inkopen zonder de rekening te betalen. Op de bonnen schre ven de Molukkers: 'Afrekening met de regering', of

| Zeeuws Erfgoed | pagina 22

Westkapelle: opvangkamp voor Molukkers Op 21 maart 1951 komen de eerste Molukse gezinnen aan in Nederland. Het zijn de politieke problemen in Indonesië die hen naar hier brengen. De gezinnen worden ... ondergebracht in diverse woonoorden, waaronder het kamp Westkapelle. Daar vindt als tragisch dieptepunt de beschieting op het kamp plaats, waarbij enkele Molukkers gewond raken.

| Nieuw Zeeland | pagina 21

een minder heidsgroep, n.l. de Molukkers. Op 10 oktober komt Max van den Berg naar de Middelburgse PvdA (acht uur in de Concertzaal) en wie weet wie zich daar weer naar voren dringen.

| Zeeuws Tijdschrift | pagina 21

Oudere Molukkers op Walcheren: zorgelijk perspectief? ... wordt momenteel van uitgegaan dat de omvang van deze groep is uitgegroeid tot meer dan 42.000 Molukkers. Het merendeel van deze Molukkers in Nederland woont in ongeveer 62 Molukse gemeen schappen

| Zeeuws Tijdschrift | pagina 20

MOLUKKERS IN ZEELAND ... In Westkapelle werd op 21 maart 2011 een monument onthuld, ter nagedachtenis aan het feit dat precies 60 jaar geleden Molukkers in Nederland aankwamen. Op het monument aan de dijk staat de tekst

| De Spuije | pagina 18

Molukkers ... waren de Molukkers die 's zondags in de kerk kwamen spelen, die voor Jan Blok halverwege de jaren vijftig de eerste stimu lans vormden om muziek te gaan maken. Toen hij hen op twaalfjarige leeftijd coun

| Den Spiegel | pagina 17

Zwitsers barakkenkamp (links midden) werd vanaf 1945 gebruikt voor DÜW-arbeidersen Vanaf 1952 werd het de behuizing voor naar Nederland gerepatrieerde Zuid-Molukkers Zwarte blokjes daarboven: het