| Zeeuws Erfgoed | pagina 25
over de escalatie van de problemen die ontstonden met de Molukkers in het kamp in Westkapelle en beschrijft hoezeer de toenmalige overheid daarin de hand had.
over de escalatie van de problemen die ontstonden met de Molukkers in het kamp in Westkapelle en beschrijft hoezeer de toenmalige overheid daarin de hand had.
'Vreemd' erfgoed Het voormalige, voor de opvang van Molukkers bestemde, ... voorstelling 'De vrouwen van kamp Westkapelle' zal daarbij voor Zeeland onmiddellijk denken aan de Molukkers.
de Molukkers huizen toegewezen in een van de drie Molukse woonwijken op Walcheren. Soms vind je in Zeeland nog iets van de oude barakken terug. Zo zijn in Koudekerke en Serooskerke de voormalige
Archeologisch onderzoek Oostburgse Molukkers ... ging om het Molukkerskamp Wilgenhof of Wilgenoord. Oostburg telde drie Molukkerskampen. Dit driehoekige kamp werd vanaf 1951 gebruikt voor de opvang van Molukkers en was voorheen bestemd voor de
Tweede Wereldoorlog, Zeeuwse Molukkers en de Watersnood van 1953.
Molukkers in Zeeland, 1951-2009 (Utrecht/Middelburg: Museum Maluku, 2009) 217 pag.; ill., foto's; ISBN 978-90-74352-16-1. ... Deze overzichtsstudie over de tijd dat de Molukkers in Zeeland verblijven tot heden, is opgedeeld in twee stukken: de kampen en de wijken. Het eerste deel handelt onder meer over aankomst, opvang, de
Westkapelle: opvangkamp voor Molukkers Op 21 maart 1951 komen de eerste Molukse gezinnen aan in Nederland. Het zijn de politieke problemen in Indonesië die hen naar hier brengen. De gezinnen worden ... ondergebracht in diverse woonoorden, waaronder het kamp Westkapelle. Daar vindt als tragisch dieptepunt de beschieting op het kamp plaats, waarbij enkele Molukkers gewond raken.
vanaf Serooskerke, de bevrijding en inun datie van het eiland en de vluchtelingens tromen tijdens en na beide oorlogen. Ook wordt ingegaan op de huisvesting van gevluchte Molukkers in de voormalige DUW
zelfzorgregel, die voorschreef dat Molukkers in het vervolg voor zichzelf moesten zorgen, ontstonden op diverse plaatsen in Zeeland conflicten. In Westkapelle mondde dat
Met Jozef Tahitu maakte ik kennis naar aanleiding van de ten toonstelling 'Saudara, portretten en (levens)verhalen van oudere Molukkers', een fototentoonstelling van Jan Malawauw uit Zaan dam. Deze
(levens)verhalen van oudere Molukkers' in het Zeeuws Museum in Middelburg.
centraal thema, zoals 'Zuid-Molukkers in Oost-Souburg', 'leven in Baarland' en 'boer te Oostkapelle'. Opdrachtfotografie wordt elders, bijvoorbeeld in Amsterdam en Groningen, reeds jaren met succes toegepast
Nehalennia, 350jaar (t/m 1 maart 1998) Saudera, portretten en (levens)verhalen van oudere Molukkers (t/m 1 maart 1998)
- Gebeurtenissen, bijvoorbeeld evacuatie tijdens de Tweede Wereldoorlog, Zeeuwse Indiëgangers, de komst van vreemdelingen (o.a. Molukkers) in Zeeland (Watersnood 1953 bewerkt)
als de schilder Mondriaan in Domburg, de Tweede Wereldoorlog, Zeeuwse Molukkers en de Februarirampl953.
groep, bestaande uit Molukkers. Hoor je het verschil?"
salsainvloeden en bestond uit zes Molukkers en twee Nederlanders. Door deze overwegend Molukse samen stelling van de band is een vergelijking met Massada gemak kelijk gemaakt. Niet alleen het muziekgenre op zich
ANK: In onze wijk wonen nogal wat Surinamers, Molukkers en mensen uit andere landen. Maar ook veel mensen, die op De Schelde werken. Die hebbenn rottijd achter de rug en daar springt de CP nu op in
een minder heidsgroep, n.l. de Molukkers. Op 10 oktober komt Max van den Berg naar de Middelburgse PvdA (acht uur in de Concertzaal) en wie weet wie zich daar weer naar voren dringen.
Mijn beginpunt ligt bij de Vrije Molukse jongeren. Daar heb ik leren knokken voor mijn idealen. Dat is een belangrijke leerschool geweest. Vervolgens moet het Inspraakorgaan Welzijn Molukkers ge ... onmiddelijk bij, dat die compro missen nimmer onze principes betroffen. In het Inspraakorgaan bewerkten we ook samenwerking van Molukkers met organi saties van andere etnische groepen. Al in 1979 organiseerden
elkaar, maar ook van 'typische' Vlis singse figuren die door Gerard Jacobs binnengehaald werden en voor een borrel tje wel wilden poseren. Ook Molukkers, in de jaren vijftig van de vorige eeuw gerepa
geweest om de zeewering te verstevigen. De Molukkers, pas in Nederland en ondergebracht in de oude DCIW-kampen Vliegveld en Haven dorp, staken hierbij een handje toe. Een ploeg van de studentenvereniging
zogenaamd Zwitsersbarakkenkamp van de Dienst Uitvoering Werken (DUW). Hier woonden arbeiders die werkten aan de droogmaking van Walcheren. Na 1952 wer den in dit barakkenkamp Zuid-Molukkers gehuisvest.
Zwitsers barakkenkamp (links midden) werd vanaf 1945 gebruikt voor DÜW-arbeidersen Vanaf 1952 werd het de behuizing voor naar Nederland gerepatrieerde Zuid-Molukkers Zwarte blokjes daarboven: het
lang van 'oral history'. Zo zou bijvoorbeeld ook het kamp voor Zuid-Molukkers bij het voormalige Havendorp nog eens beschre ven moeten worden.
Molukkers ... waren de Molukkers die 's zondags in de kerk kwamen spelen, die voor Jan Blok halverwege de jaren vijftig de eerste stimu lans vormden om muziek te gaan maken. Toen hij hen op twaalfjarige leeftijd coun
De Molukken is een eilandengroep in het ooste lijk deel van Indonesië. Ten tijde van de kolonie Nederlands-Indië dienden veel Molukkers, die bekend stonden als goede krijgers, in het Koninklijk ... Nederlands Indisch Leger (K.N.I.L.). De Molukkers dienden Nederland trouw, ook in de Tweede Wereldoorlog tegen de Japanners en in de onafhankelijkheidsstrijd die daarop volgde.
Mevrouw Dominicus was net de bakkerij aan het opruimen toen een groep Molukkers binnenkwamen die om broden vroegen. Toen ze wilde afrekenen was de reactie: Stuur de rekening maar naar Samkalden (de ... De Molukkers werden opgevangen in woonoorden en voormalige concentratiekampen. De huisvesting was slecht berekend op de opvang van gezinnen. Maar de opvang was immers maar tijdelijk. In Zeeland
Volgens Frits had Nederland geen oplossing voor de Molukse zaak en probeerde het alles op een doodsimpele manier af te wimpelen. Dat de manier waarop de Molukkers zijn behandeld nog steeds actueel is ... blijkt onder meer in maart van dit jaar uit een oproep aan het kabinet van burgemeesters van vijftien gemeenten met een Molukse gemeenschap om het leed te erkennen dat de Molukkers is aangedaan. Ook vinden
de eerste generatie Molukkers in Zeeland.
al enkele, onder andere voor Molukkers Vlissin- gen) en voor Kopten (Kapelle). Maar ook nieuwe' andere geloven zoals de Islam en het Hindoeïsme zijn van belang. Hun aanwezigheid binnen de Zeeuwse samen
zich achtergesteld voelen. Het is een on derwerp dat in onze tijd nog steeds actueel is, maar dan ten aanzien van andere bevolkingsgroepen. De laatste jaren zijn de Molukkers in Nederland intensief
In de rubriek Nieuwe uitgaven bespreekt Johan Francke een boek over een ander conflict met Molukkers, enkele jaren later in Westkapelle. ... De Molukkers, veelal afkomstig van Ambon, wonen al meer dan vijftig jaar in Nederland. Na de onafhankelijkheidsstrijd van Indonesië (1945-1949) konden deze trouwe dienaren van het Nederlandse
februari tot juni 1951 werden er ongeveer 12.500 Molukkers naar Nederland overge bracht en in kampen, kazernes, kloosters en dergelijke gehuisvest. ... derge lijke. Het merendeel van de Molukkers gedroeg zich echter correct.
ontwaardigd over het optreden van sommi ge Ambonezen in Middelburg. Hij vreesde voor een slechte naam van de Molukkers en voor afbreuk aan de zaak der Zuid- Molukken.
Zuid-Molukkers, onze trouwe bondgenoten in het voormalige Nederlands-lndië, nog lang niet opgelost.
de Duitse Rote Armee Fraktion en die van de Molukkers is echter weinig doordacht omdat wel de middelen maar niet het doel zijn te vergelijken. De rest van het hoofd stuk biedt de lezer onvoldoende ... Na aankomst in Nederland gaat de situatie voor de Molukkers er eigenlijk voortdurend op achteruit. Eerst worden de KNIL-militai- ren uit hun rang gezet en vervolgens geza menlijk in kampen (de
zelf gaat Sakkers niet dieper in op de verschillende manieren waarop de overheid de Molukkers in de 'woonoorden' benaderde, terwijl dat toch een goede invalshoek zou zijn geweest om het probleem te ... analyseren. Onduidelijk blijft ook welke idealen de Molukkers er
Zeeland telde in de jaren vijftig nogal wat Ambonezenkampen. Ongeveer twaalfdui zend Zuid-Molukkers, toen nog Ambone zen genoemd, moesten als gevolg van in ternationale politieke omstandigheden van ... waren zij en hun ouders militair geweest. De werkloos geworden Molukkers werden in groepen veelal in kampen onderge-
- en voormalige concentra tiekampen. De Molukkers mochten niet werken, maar kregen zakgeld: drie gulden per volwassene, twee gulden per kind per week. Ze kregen kledinggeld, hadden in het kamp een
het welzijn van de Molukkers bezig. Wie te gen de besluiten van dit zeer autoritaire or gaan protesteerde, kon rekenen op een korting op het zakgeld en/of overplaatsing naar een strafkamp in de ... konden aan de slag. In april 1956 werd deze 'zelfzorgmaatregel' van kracht. De twee grote politieke stromingen van de Molukkers legden zich er, zij het morrend, bij neer. Zo niet de PNMS (Partai Nasional
kampen waarin de Molukkers werden op gevangen. Het was ooit gebouwd voor de huisvesting van arbeiders die door de Dienst Uitvoering Werken werden inge schakeld voor de wederopbouw van Wal cheren. Er ... doktersbezoek kon twee dagen naar het gevang. Het grootste deel van de pers vond het allemaal best; in hun visie waren de Molukkers toch te lui om te werken. De autoriteiten overwogen zelfs om alle Mo lukse
gen van de Molukkers die daar woonden. "Onze reis doet ons verlangen naar Thuis", staat er in het Maleis op het monument geschreven, "Perdjalanan kami membuat kerinduan ke Asal kami."
opgetekend zijn en zo goed als niets toevoegen. De verhalen over de in 1944 onfortuinlijk in molen De Roos schuilende dorpelingen, over de komst van Molukkers naar Westkapelle na de oorlog of die
gaan vechten, hebben hun herinneringen ook laten vastleggen. Omgekeerd beschikt het archief over de verhalen van Molukkers die na de onafhankelijkheid van Indonesië in Zeeuwse kampen en wijken terecht
Ook het begrip integratie komt meer en meer in gebruik, ook in een niet altijd juist gebruik. Zo hoort men: de Surinamers, de Zuid-Molukkers moeten integreren en men bedoelt dan, dat zij zich dienen
In een wel erg korte inleiding vat Slager de geschiedenis van de 'Zeeuwse' Molukkers samen. In 1951 belandden ze hier, naar zij dachten, voor een korte tijd. Toen na verloop van tijd bleek dat hun
Wouw, B.A.J. van der. Oudere Molukkers op Walcheren:
Zeeland is vergeleken bij de Randstad nog spierwit. In de steden van Zeeland treffen we hier en daar verdwaalde plukjes Molukkers, Turken, Marokkanen en Surinamers/Antillianen aan. Op dit moment
Allochtone vrouwen in Zeeland, Wim Hofman 185 Oudere Molukkers op Walcheren: zorgelijk perspectief?,