Tijdschriftenbank Zeeland

HomeSearch

16 resultaten gevonden

| Zeeuws Tijdschrift | pagina 21

Oudere Molukkers op Walcheren: zorgelijk perspectief? ... wordt momenteel van uitgegaan dat de omvang van deze groep is uitgegroeid tot meer dan 42.000 Molukkers. Het merendeel van deze Molukkers in Nederland woont in ongeveer 62 Molukse gemeen schappen

| Zeeuws Tijdschrift | pagina 55

invalkracht, bij kinderdagverblijven. Zijn foto's hebben meestal te maken met de geschiedenis en de cultuur van Molukkers. Saudara, zijn meest recente tentoonstelling gaat over de generatie Molukkers die naar

| Zeeuws Tijdschrift | pagina 22

Oudere Molukkers op Walcheren: zorgelijk perspectief? ... afgestemde huisvestingssysteem, in hoge mate ondersteund door morele en religieuze codes. Men is gewend en verplicht zijn ouders te verzorgen. Een plicht die binnen het stereotiepe beeld dat Molukkers van

| Zeeuws Tijdschrift | pagina 23

Oudere Molukkers op Walcheren: zorgelijk perspectief? ... De Molukkers in Nederland zijn opgegroeid met het idee dat de hele familie of zelfs het hele dorp voor de ouderen zorgt. Dit idee blijkt feitelijk een sterke idealisering van de werkelijkheid te zijn

| Zeeuws Tijdschrift | pagina 41

: Zeeuws Kunstenaars Cen trum, Middelburg 1997) bij de tentoonstelling Saudara, por tretten en (levens) verhalen van oudere Molukkers. De tentoon stelling is te zien in het Zeeuws Museum van 13 december 1997

| Zeeuws Tijdschrift | pagina 35

Saudara, portretten en (levens) verhalen van oudere Molukkers, is tot stand gekomen naar aanleiding van de gelijk namige, educatieve, reizende tentoon stelling rondom liet fotowerk van Jan Malawauw ... In deze 'verbeelding' wordt het verhaal verteld van de eerste generatie Molukkers die na de Tweede Wereldoor log naar Nederland kwam. Niet groots, larmoyant of opgezweept politiek, maar 'klein

| Zeeuws Tijdschrift | pagina 34

dingen nooit meer zullen gebeuren. Er is een soort bloedverband gesloten, want Molukkers voelen zich toch op een be paalde manier één.' Het wordt nu nóg overgedragen van ouders op kinderen. Pelaschap heet ... Molukkers zijn, hoewel christelijk, óók erg bijgelo vig. 'Wij geloven veel in geesten, in doden die weieens terug zouden kunnen komen op een bepaalde manier. Daardoor kent onze cultuur ook veel

| Zeeuws Tijdschrift | pagina 1

Ook het begrip integratie komt meer en meer in gebruik, ook in een niet altijd juist gebruik. Zo hoort men: de Surinamers, de Zuid-Molukkers moeten integreren en men bedoelt dan, dat zij zich dienen

| Zeeuws Tijdschrift | pagina 3

was. Van meer recente datum is de influx na de onafhankelijkheid van Indonesië in 1949 van Molukkers in Zeeland, die een permanent onderdeel van de Zeeuwse samenleving zijn gaan vormen. ... In deze Indonesië-special van het Zeeuws Tijdschrift onder andere aandacht voor het probleem van oudere Molukkers maar eerst geeft Gerdi Preger in haar rubriek 'De Schoone Waardin' een impressie van

| Zeeuws Tijdschrift | pagina 45

portretten en (levens)verhalen van oudere Molukkers. ... Jan Malawauw portretteerde 33 oudere Molukkers met een voorwerp dat verbon den is met hun leven en hun land van herkomst. Jan Malawauw in een PZC-in- terview: "In de foto's kun je iets ontdek ken van

| Zeeuws Tijdschrift | pagina 35

elkaar te maken. Molukkers zijn allemaal kerke lijk opgevoed. Bijna iedereen, ook hij, heeft wel in een zangkoor van de kerk gezeten. Daar leerde ze al meer stemmig en in harmonie zingen. 'Altijd kwam er