Oudere Molukkers op Walcheren: zorgelijk perspectief?
... wordt momenteel van
uitgegaan dat de omvang van deze
groep is uitgegroeid tot meer dan
42.000 Molukkers. Het merendeel van
deze Molukkers in Nederland woont in
ongeveer 62 Molukse gemeen
schappen
invalkracht, bij kinderdagverblijven. Zijn foto's hebben meestal te maken met de geschiedenis
en de cultuur van Molukkers. Saudara, zijn meest recente tentoonstelling gaat over de generatie
Molukkers die naar
Oudere Molukkers op Walcheren: zorgelijk perspectief?
... Tuynman-Kret, M„ Molukkers van huis uit; de
huisvestingssituatie van Molukkers in Nederland,
Ministerie van VROM, 1985.
Oudere Molukkers op Walcheren: zorgelijk perspectief?
... afgestemde
huisvestingssysteem, in hoge mate
ondersteund door morele en religieuze
codes. Men is gewend en verplicht zijn
ouders te verzorgen. Een plicht die
binnen het stereotiepe beeld dat
Molukkers van
Oudere Molukkers op Walcheren: zorgelijk perspectief?
... De Molukkers in Nederland zijn
opgegroeid met het idee dat de hele
familie of zelfs het hele dorp voor de
ouderen zorgt. Dit idee blijkt feitelijk een
sterke idealisering van de werkelijkheid
te zijn
: Zeeuws Kunstenaars Cen
trum, Middelburg 1997) bij de tentoonstelling Saudara, por
tretten en (levens) verhalen van oudere Molukkers. De tentoon
stelling is te zien in het Zeeuws Museum van 13 december
1997
Allochtone vrouwen in Zeeland, Wim Hofman 185
Oudere Molukkers op Walcheren: zorgelijk perspectief?,
Saudara, portretten en (levens) verhalen
van oudere Molukkers, is tot stand
gekomen naar aanleiding van de gelijk
namige, educatieve, reizende tentoon
stelling rondom liet fotowerk van Jan
Malawauw ... In deze 'verbeelding' wordt het verhaal
verteld van de eerste generatie
Molukkers die na de Tweede Wereldoor
log naar Nederland kwam. Niet groots,
larmoyant of opgezweept politiek, maar
'klein
dingen nooit
meer zullen gebeuren. Er is een soort bloedverband
gesloten, want Molukkers voelen zich toch op een be
paalde manier één.' Het wordt nu nóg overgedragen van
ouders op kinderen. Pelaschap heet ... Molukkers zijn, hoewel christelijk, óók erg bijgelo
vig. 'Wij geloven veel in geesten, in doden die weieens
terug zouden kunnen komen op een bepaalde manier.
Daardoor kent onze cultuur ook veel
Wouw, B.A.J. van der. Oudere Molukkers op Walcheren:
Ook het begrip integratie komt meer en
meer in gebruik, ook in een niet altijd juist
gebruik. Zo hoort men: de Surinamers, de
Zuid-Molukkers moeten integreren en
men bedoelt dan, dat zij zich dienen
was.
Van meer recente datum is de influx na
de onafhankelijkheid van Indonesië in
1949 van Molukkers in Zeeland, die
een permanent onderdeel van de
Zeeuwse samenleving zijn gaan
vormen.
... In deze Indonesië-special van het
Zeeuws Tijdschrift onder andere
aandacht voor het probleem van
oudere Molukkers maar eerst geeft
Gerdi Preger in haar rubriek 'De
Schoone Waardin' een impressie van
portretten en (levens)verhalen van
oudere Molukkers.
... Jan Malawauw portretteerde 33 oudere
Molukkers met een voorwerp dat verbon
den is met hun leven en hun land van
herkomst. Jan Malawauw in een PZC-in-
terview: "In de foto's kun je iets ontdek
ken van
Zeeland is vergeleken bij de Randstad
nog spierwit. In de steden van Zeeland
treffen we hier en daar verdwaalde
plukjes Molukkers, Turken, Marokkanen
en Surinamers/Antillianen aan. Op dit
moment
In een wel erg korte inleiding vat
Slager de geschiedenis van de
'Zeeuwse' Molukkers samen. In 1951
belandden ze hier, naar zij dachten,
voor een korte tijd. Toen na verloop van
tijd bleek dat hun
elkaar te maken. Molukkers zijn allemaal kerke
lijk opgevoed. Bijna iedereen, ook hij, heeft wel in een
zangkoor van de kerk gezeten. Daar leerde ze al meer
stemmig en in harmonie zingen. 'Altijd kwam er