| Den Spiegel | pagina 17
Zwitsers barakkenkamp (links midden) werd vanaf 1945 gebruikt voor DÜW-arbeidersen Vanaf 1952 werd het de behuizing voor naar Nederland gerepatrieerde Zuid-Molukkers Zwarte blokjes daarboven: het
Zwitsers barakkenkamp (links midden) werd vanaf 1945 gebruikt voor DÜW-arbeidersen Vanaf 1952 werd het de behuizing voor naar Nederland gerepatrieerde Zuid-Molukkers Zwarte blokjes daarboven: het
de Duitse Rote Armee Fraktion en die van de Molukkers is echter weinig doordacht omdat wel de middelen maar niet het doel zijn te vergelijken. De rest van het hoofd stuk biedt de lezer onvoldoende ... Na aankomst in Nederland gaat de situatie voor de Molukkers er eigenlijk voortdurend op achteruit. Eerst worden de KNIL-militai- ren uit hun rang gezet en vervolgens geza menlijk in kampen (de
februari tot juni 1951 werden er ongeveer 12.500 Molukkers naar Nederland overge bracht en in kampen, kazernes, kloosters en dergelijke gehuisvest. ... derge lijke. Het merendeel van de Molukkers gedroeg zich echter correct.
In de rubriek Nieuwe uitgaven bespreekt Johan Francke een boek over een ander conflict met Molukkers, enkele jaren later in Westkapelle. ... De Molukkers, veelal afkomstig van Ambon, wonen al meer dan vijftig jaar in Nederland. Na de onafhankelijkheidsstrijd van Indonesië (1945-1949) konden deze trouwe dienaren van het Nederlandse
Archeologisch onderzoek Oostburgse Molukkers ... ging om het Molukkerskamp Wilgenhof of Wilgenoord. Oostburg telde drie Molukkerskampen. Dit driehoekige kamp werd vanaf 1951 gebruikt voor de opvang van Molukkers en was voorheen bestemd voor de
de Molukkers huizen toegewezen in een van de drie Molukse woonwijken op Walcheren. Soms vind je in Zeeland nog iets van de oude barakken terug. Zo zijn in Koudekerke en Serooskerke de voormalige
zelf gaat Sakkers niet dieper in op de verschillende manieren waarop de overheid de Molukkers in de 'woonoorden' benaderde, terwijl dat toch een goede invalshoek zou zijn geweest om het probleem te ... analyseren. Onduidelijk blijft ook welke idealen de Molukkers er
Op de valreep lees ik in de krant over acties van ver ontwaardigde Molukkers en Indische groepen die vinden dat de viering van 400 jaar VOC een al te feestelijk tintje dreigt te krijgen. Ik kan me
als de schilder Mondriaan in Domburg, de Tweede Wereldoorlog, Zeeuwse Molukkers en de Februarirampl953.
elkaar, maar ook van 'typische' Vlis singse figuren die door Gerard Jacobs binnengehaald werden en voor een borrel tje wel wilden poseren. Ook Molukkers, in de jaren vijftig van de vorige eeuw gerepa
'Vreemd' erfgoed Het voormalige, voor de opvang van Molukkers bestemde, ... voorstelling 'De vrouwen van kamp Westkapelle' zal daarbij voor Zeeland onmiddellijk denken aan de Molukkers.
zogenaamd Zwitsersbarakkenkamp van de Dienst Uitvoering Werken (DUW). Hier woonden arbeiders die werkten aan de droogmaking van Walcheren. Na 1952 wer den in dit barakkenkamp Zuid-Molukkers gehuisvest.
geweest om de zeewering te verstevigen. De Molukkers, pas in Nederland en ondergebracht in de oude DCIW-kampen Vliegveld en Haven dorp, staken hierbij een handje toe. Een ploeg van de studentenvereniging
ontwaardigd over het optreden van sommi ge Ambonezen in Middelburg. Hij vreesde voor een slechte naam van de Molukkers en voor afbreuk aan de zaak der Zuid- Molukken.
zich achtergesteld voelen. Het is een on derwerp dat in onze tijd nog steeds actueel is, maar dan ten aanzien van andere bevolkingsgroepen. De laatste jaren zijn de Molukkers in Nederland intensief
Zuid-Molukkers, onze trouwe bondgenoten in het voormalige Nederlands-lndië, nog lang niet opgelost.
gaan vechten, hebben hun herinneringen ook laten vastleggen. Omgekeerd beschikt het archief over de verhalen van Molukkers die na de onafhankelijkheid van Indonesië in Zeeuwse kampen en wijken terecht
de eerste generatie Molukkers in Zeeland.
Er zijn verschillen tussen etnische groepen en dat heeft ook te maken met beeldvorming. In de jaren 70 werd negatief gesproken over Molukkers, in de jaren 80 waren het de Surinamers die het niet goed
Tweede Wereldoorlog, Zeeuwse Molukkers en de Watersnood van 1953.
salsainvloeden en bestond uit zes Molukkers en twee Nederlanders. Door deze overwegend Molukse samen stelling van de band is een vergelijking met Massada gemak kelijk gemaakt. Niet alleen het muziekgenre op zich
over de escalatie van de problemen die ontstonden met de Molukkers in het kamp in Westkapelle en beschrijft hoezeer de toenmalige overheid daarin de hand had.