Zeeland telde in de jaren vijftig nogal wat
Ambonezenkampen. Ongeveer twaalfdui
zend Zuid-Molukkers, toen nog Ambone
zen genoemd, moesten als gevolg van in
ternationale politieke omstandigheden van ...
waren zij en hun ouders militair geweest.
De werkloos geworden Molukkers werden
in groepen veelal in kampen onderge-
het welzijn van de Molukkers bezig. Wie te
gen de besluiten van dit zeer autoritaire or
gaan protesteerde, kon rekenen op een
korting op het zakgeld en/of overplaatsing
naar een strafkamp in de ... konden aan de slag. In april 1956
werd deze 'zelfzorgmaatregel' van kracht.
De twee grote politieke stromingen van de
Molukkers legden zich er, zij het morrend,
bij neer. Zo niet de PNMS (Partai Nasional
de
Duitse Rote Armee Fraktion en die van de
Molukkers is echter weinig doordacht
omdat wel de middelen maar niet het doel
zijn te vergelijken. De rest van het hoofd
stuk biedt de lezer onvoldoende ... Na aankomst in Nederland gaat de situatie
voor de Molukkers er eigenlijk voortdurend
op achteruit. Eerst worden de KNIL-militai-
ren uit hun rang gezet en vervolgens geza
menlijk in kampen (de
februari tot juni 1951 werden er ongeveer
12.500 Molukkers naar Nederland overge
bracht en in kampen, kazernes, kloosters
en dergelijke gehuisvest.
... derge
lijke. Het merendeel van de Molukkers
gedroeg zich echter correct.
kampen waarin de Molukkers werden op
gevangen. Het was ooit gebouwd voor de
huisvesting van arbeiders die door de
Dienst Uitvoering Werken werden inge
schakeld voor de wederopbouw van Wal
cheren. Er ...
doktersbezoek kon twee dagen naar het
gevang. Het grootste deel van de pers
vond het allemaal best; in hun visie waren
de Molukkers toch te lui om te werken. De
autoriteiten overwogen zelfs om alle Mo
lukse
In de rubriek Nieuwe uitgaven bespreekt
Johan Francke een boek over een ander
conflict met Molukkers, enkele jaren later
in Westkapelle.
... De Molukkers, veelal afkomstig van
Ambon, wonen al meer dan vijftig jaar in
Nederland. Na de onafhankelijkheidsstrijd
van Indonesië (1945-1949) konden deze
trouwe dienaren van het Nederlandse
gen van de Molukkers die daar woonden.
"Onze reis doet ons verlangen naar Thuis",
staat er in het Maleis op het monument
geschreven, "Perdjalanan kami membuat
kerinduan ke Asal kami."
zelf gaat Sakkers niet
dieper in op de verschillende manieren
waarop de overheid de Molukkers in de
'woonoorden' benaderde, terwijl dat toch
een goede invalshoek zou zijn geweest om
het probleem te ... analyseren. Onduidelijk
blijft ook welke idealen de Molukkers er
ontwaardigd over het optreden van sommi
ge Ambonezen in Middelburg. Hij vreesde
voor een slechte naam van de Molukkers
en voor afbreuk aan de zaak der Zuid-
Molukken.
zich achtergesteld voelen. Het is een on
derwerp dat in onze tijd nog steeds actueel
is, maar dan ten aanzien van andere
bevolkingsgroepen. De laatste jaren zijn de
Molukkers in Nederland intensief
Zuid-Molukkers, onze trouwe bondgenoten
in het voormalige Nederlands-lndië, nog
lang niet opgelost.
- en voormalige concentra
tiekampen. De Molukkers mochten niet
werken, maar kregen zakgeld: drie gulden
per volwassene, twee gulden per kind per
week. Ze kregen kledinggeld, hadden in
het kamp een
opgetekend zijn en zo goed als
niets toevoegen. De verhalen
over de in 1944 onfortuinlijk
in molen De Roos schuilende
dorpelingen, over de komst van
Molukkers naar Westkapelle na
de oorlog of die