Tijdschriftenbank Zeeland

HomeSearch

8 resultaten gevonden

| Consent | pagina 12

succesvol was in de visserij in het noorden, of gewoon onrustig, maar al na twee jaar (op 18-6-1919) verkocht hij het schip en begon een hotel restau rant in Sas van Gent. ... met dien verstandedat de reis- en verblijfskosten van den monteur, die dit onderricht geeft, ten laste komt van u. Het gebruik van olie door de R.O.I machine, bij normaal gebruik, vooral wanneer

| Consent | pagina 6

Zeeuwse landbouwers over op het verbou wen van suikerbieten. Deze werden aanvankelijk verwerkt in suikerfabrieken in België (Moerbeke, Zelzaete en Ka Ho), maar vanaf 1872 in Zeeland. In Sas van Gent werden ... achtereenvol gens in 1872 de NV Beetwortelsuikerfabriek 'Sas van Gent' en in 1899 de Eerste Nederlandsche Coöperatieve Beetwortsui- kerfabriek opgericht. Het transport van de suikerbieten van de akker naar de

| Consent | pagina 13

Sassevaart wordt gegraven tot in Sas-van-Gent. Keizer Karei kijkt enthousiast en streng toe. (het was zijn laatste wens vooraleer definitief naar Spanje te vertrekken) Het graven van de Brugse vaart bezegelt ... Gent begon in die jaren een metropool te worden en had dringend behoefte aan een snelweg. Dat werd het kanaal de Lieve. De Lieve is een van de aller-oudste kanalen in Europa. In 1228 gaat de eerste

| Consent | pagina 7

Oranje en opvolger van de in 1625 gestorven Maurits). Biervliet was reeds geruime tijd in handen van de Staatsen en in 1644 zou Sas van Gent volgen. Het succes was een rechtstreeks gevolg van hun kunde op ... Philippine was na de ontscheping van de Staatse troepenmacht terug aan de Spanjaarden gelaten, maar werd in 1633 door prins Frederik Hendrik heroverd (Frederik Hendrik was ook een zoon van Willem van

| Consent | pagina 4

's Avonds ging men het Spierekanaal op, tot aan het sas voor de Franse grens bij Leers Nord (8,4 km). Daar werd aan bak boord gemeerd bij het cafeetje van ene André Boute. Ook daar stonden de emmers ... (foto 1) de YE 62 in 1930: de eerste reis naar Roubaix met het nieuwe schip van schipper Sinke. Op het voordek links schipper Sinke, er naast de jonge Philipse. Op de kant Rioul voor het stuurhuis en

| Consent | pagina 8

invoer van garnalen via Clinge en langs Sas van Gent verboden. De garnalenvissers gaan dan derrie (onderste laag van laagveen) graven voor Baalhoek en Saeftinge: derrie is een brandstof, eerder gebruikt ... Een groep vissersvrouwen op de Nieuwendijk in Vlissingenwachtend op het schip met garnalen. De manden zijn speciaal gemaakt voor de verzending van garnalen per mailboot naar Engeland, ca. 1910

| Consent | pagina 3

(Sas van Gent) te gaan werken, binnen de kortste keren is hij daar werfbaas en heeft 80 man personeel om aan te sturen; "Ik voelde mij voor de leeuwen geworpen, de eerste jaren zijn mij niet in de ... Er was al gauw volop werk, de ene na de andere mosselkotter kwam op de werf. De naam Verras was al tientallen jaren een begrip in die wereld. Deze foto van de werf in vol bed rijf toont een drietal