A
Buurten met erfgoed:
je eigen familienaam nader bekeken
3
In maart 2017 werd in het Belfort in Sluis een familienamensymposium georganiseerd door
de Stichting Johan Hendrik van Dale, de gemeente Sluis en de SCEZ. Dit symposium vroeg onder
andere aandacht voor een database van familienamen in Zeeland die eind dit jaar online komt.
De jury selecteerde uit elke klas drie mooie stambomen. De winnende leerlingen gingen naar huis met een oorkonde en een geldprijs, elke klas ontving ook een klasprijs.
Wie ben ik?
Naar aanleiding van dit symposium besloten de
organisatoren om hieraan ook een educatief programma
te koppelen voor basisscholen. De basisscholen uit de buurt
konden intekenen voor lessen en workshops over de
oorsprong en de betekenis van familienamen. Vier scholen
in Sluis, Groede en Aardenburg (de Meerstromenschool in
Groede, OBS Vorsterman van Oyen in Aardenburg,
De OBS Sint-Jan en de OBS Johan Hendrik van Dale, beide
uit Sluis) gingen op dit voorstel in. Projectbegeleider Soan
Lan Ie gaf in groep zeven en acht van deze scholen een les
over familienamen en over genealogie. Als verwerkings
opdracht mochten de leerlingen van deze vier scholen
hun eigen familiestamboom maken met portretten, selfies,
tekeningen en foto's. De leerlingen mochten ook een eigen
familiewapen en wapenspreuk bedenken en tekenen.
Op die manier werd een verbinding gemaakt tussen taal,
beeldende vorming en geschiedenis, thuis en op school.
Mijn stamboom
De lessen en de workshops hebben prachtige en heel erg
verschillende stambomen opgeleverd. Door het opstellen
van hun eigen stamboom hebben de leerlingen kennis
gemaakt met hun eigen identiteit. Waar kom ik vandaan?
Zijn er nog andere kinderen met dezelfde familienaam en
zijn we dan wel of geen familie van elkaar? En wat met
familienamen uit andere landen? De leerlingen mochten
fotomateriaal meebrengen van thuis, waardoor ook in het
gezin zelf over ouders en grootouders, over de herkomst
van de familie is gepraat. Het lijkt op zich een eenvoudige
opdracht, maar uit de ingeleverde werkjes blijkt duidelijk
dat op die manier ook inzicht wordt gegeven in de
verschillende thuissituaties van de diverse klasgenoten.
De leerlingen konden met deze opdracht ook een prijs
winnen, zowel individueel als voor de klas. De resultaten
zijn beoordeeld door een deskundige jury op basis van
Zeeuws Erfgoed 8 september 2017 03