What's my name?
De deelnemende kinderen luisteren naar een programma van theatermaker Rini Fenijn uit Nieuwvliet. Hij verzorgde na de prijsuitreiking de voorstelling 'Naam,
noem je naam' (foto's Oscar van Beest).
enkele criteria zoals volledige uitvoering van de opdracht,
originaliteit en creativiteit, familiewapen en familiespreuk.
Op vrijdag 19 mei werden de scholen uitgenodigd om hun
prijzen in ontvangst te nemen. Er waren per klas enkele
prijzen voor de mooiste stambomen, maar elke klas kreeg
ook een klasprijs. De stambomen werden na de prijs
uitreiking tentoongesteld in het Belfort in Sluis, waar ze
ruim een maand te zien waren.
Niet enkel in Sluis werd aandacht besteed aan familie
namen en identiteit. Rond dezelfde tijd liep ook in Gent
een gelijkaardig maar groter project in een klas van
vijftienjarigen van het Provinciaal Handels- en Taalinstituut
(PHTI). Die klas werkte rond de thema's geboorte, naam,
identiteit en hedendaagse rituelen. Ook hier speelden
tekeningen en foto's een grote rol bij de verwerking van
het thema. En net als in Sluis werden hun werken ook
tentoongesteld in een museum.
Jongerenproject
De jongeren die aan het PHTI-project deelnamen, waren
erg divers qua achtergrond. Sommige zijn in Gent geboren,
andere wonen al een tijdje in Gent of zijn nog maar net
aangekomen. Ondanks die diversiteit is er veel wat hen
bindt, maar omdat vaak gefocust wordt op de verschillen,
is het moeilijk om datgene wat ze delen te benoemen,
op een manier die afkomst en religie overstijgt. Daarom
werd in dit project gewerkt rond geboorte, naamgeving
en identiteit. Maandenlang werden de jongeren onder
gedompeld in tal van creatieve contexten en gingen ze
zelf aan de slag. Het gaat om oudere leerlingen dan de
basisschoolleerlingen in Sluis maar ook zij tekenden,
schreven en dachten na over namen en hun betekenis.
Het project ging natuurlijk veel dieper dan het project
in Sluis. De jongeren in Gent bezochten onder meer de
tentoonstelling 'Adoptie: tussen avontuur en kwetsuur'
in het Museum Dr. Guislain.
Tentoonstelling
Met al het materiaal ging de groep aan de slag. Ze kregen
de kans om een tentoonstelling te maken rond het thema
'What's my name?' De tentoonstelling, in het STAM in Gent,
werd een verzameling beelden en teksten die religie en
afkomst wisten te overstijgen, en die vooral poogden te
benoemen wat de diverse groep jongeren met elkaar
verbindt.
De leerlingen zelf vertellen in een interview voor
de Belgische krant Het Nieuwsblad onder andere:
"Het waren stuk voor stuk leuke activiteiten waarvan we
hier het resultaat tonen. Naar aanleiding van een bezoek
aan de tentoonstelling 'Adoptie, tussen avontuur en
kwetsuur' in het Museum Dr. Guislain in Gent en het archief
van de vondelingenschuif schreven we zelf brieven naar
kinderen zonder ouders. We gaven ze zelf een naam en
formuleerden hen onze wensen voor hun toekomst. Het
deed ons ook nadenken over onze eigen identiteit en op
zoek gaan naar de betekenis van onze namen."
De leerlingen maakten vervolgens boekomslagen
gebaseerd op hun identiteit en hun familienamen.
Verder konden deze leerlingen zichzelf ook vereeuwigen
in een graffitistraatje in Gent. Ze ontwierpen samen met
een fotografe een fotomuur waarop ze zichzelf tegen een
achtergrond van een zelfgekozen droomlocatie zagen.
Erfgoed in de buurt
Beide projecten hebben te maken met identiteit, met de
vraag 'wie ben ik?'. De projecten tonen aan dat je niet altijd
heel ver hoeft te zoeken naar het erfgoed in je eigen buurt.
Alleen al door naar je eigen familienaam en die van je
klasgenoten te kijken, merk je dat erfgoed heel dichtbij is.
Onze familienamen tonen waar we vandaan komen en
alleen daarover zijn al heel wat verhalen te vertellen.
Het project in Sluis toont aan dat met heel weinig middelen
en tijd toch aandacht besteed kan worden aan erfgoed in
de buurt. Beide projecten zijn voorbeelden waarin
vakoverschrijdend gewerkt wordt rond erfgoed:
geschiedenis, taal en beeldende kunst worden hierin
geïntegreerd.
Veronique De Tier
Zeeuws Erfgoed 9 september 2017 03