P4 J* H' LOTZE EN W. H. TIJDEMAK,
naams heeft gehad, kan niet wel betwijfeld
worden; maar dat hij, na zijnen dood, van
rijd tot tijd meer of min vergeten, is gewor
den zoo verre zelfs dat men of met verach
ting van hem fprak, of wel naauvvelijks noem
de blijkt uit philostratus zelve
Het is echter zeker, dat zij, die voor hem
ingenomen waren hoog zeer hoog van hem
gedacht hebben. Van Keizer Alexander
severïïs wordt verhaald dat hij a p ol-
f.onius met christus, abraham co
orpheus onder zijne huisgoden heeft ge
plaatst (o). Eunapius fchilderde hem niet
blootelijk als een Wijsgeer maar beweerde
zelfs dat apollonius een middenperfoon
was tusfchen de menfchen en de Godheid
Sommigen zijn zelfs van oordeel geweest, dat
hij na zijnen dood tot den rang eener God
heid verheven, en, zoo van Volken als Ste
den godsdienstig vereerd zij geworden (jj),
Hoe
Pbilostr atus, Lib. I. cap. 2.
Conf. Lampridius in Vic. Alex, Sec. cap. 29. Adda-
tur Vero Salmas. in INoe. 1. c.
(pj In Frocemio libri de Vitio philofophorum et.Sophiftartira
funt auccm ejus verba h;ec.: s$< <p!\>>n-o<pos xXax t< -jsiot te
ptej-uv.addir. Philostrad opevis tiruluin csfe debinsfe,
tTridv^ixv tii&ga>?T6$ 9sa Confer. Fabric, Bibliotb. Gracn
edit. Har!. T. V. p. 541.
1Ba ije Lex. V. /lp 0 11 cv i u s waar hii Ti i le mant
traclu te weerleggen die zulks, op het gezag van Lae-tantius
ontkende.