DE HAVENS VAN WALCHEREN,
nooit
H. VAN GORDT.
Het. eiland Walcheren heeft in den loop der eeuwen heel wat
veranderingen ondergaan en veranderingen doen zien, niet alleen
geografisch doch ook met betrekking tot scheepvaart, handel en
nijverheid. Walcheren heeft toch tijdperken gekend van grooten
bloei en welvaart, maar helaas ook tijden van tegenspoed en be
trekkelijke armoede.
Waar de bevolking zich thans in hoofdzaak bezig houdt met
landbouw en veeteelt en alleen in Vlissingen en Middelburg van
industrie op eenigszins groote schaal sprake is, terwijl handel en
scheepvaart ook zelfs in die twee plaatsen betrekkelijk gering zijn,
daar verheugden in vroegere jaren niet alleen deze twee steden
doch ook Veere en Arnemuiden zich in een thans ongekenden bloei.
De opkomst en welvaart in de middeleeuwen van deze vier
havenplaatsen MiddelburgVlissingenVeere en Arnemuiden was
in hoofdzaak te danken aan de gunstige ligging van Walcheren
als kruispunt van het toenmalige handelsverkeer.
In de 15e en 16e eeuw was toch de Reede van Walcheren met
recht beroemd; zij strekte zich uit langs den geheelen oostrand
van het eiland, van Veere langs Arnemuiden en Rammekens tot
Vlissingen, en bood een uitstekende gelegenheid aan tot ankeren
voor de vele schepen uit alle havens van de Oostzee en de Noord
zee, ja zelfs uit Frankrijk, Westelijk Spanje en Portugal.
Arnemuiden, thans niet veel meer dan een dorp met visschers
en landbouwers, was destijds als havenplaats in Europa zoo be
roemd, dat voor deze plaats een zoogenaamde kilometerroos was