88
Per transport 28500,
Verkoop van 12000 dorschvloerdeelen a f 0,20 2400,-
Verkoop van 4000 vlotdeelen a ƒ0,15 600,
ruwhout 400,
balkafval van 12000 balken a 1,00 12000,
Idem van 300 dennen a 7,00 2100,
Zamen 46000,
Af Onkosten, arbeidsloon en interesten met
inbegrip van de interesten over het negotie
kapitaal a 5 35000,
Rest 11000,—
Af 5 dividend 8000,
Moetende dienen voor het waarborgfonds 3000,
Inkoop van 12000 balken a 7,00 84000,
Idem van 300 dennen a 50,00 15000,
Idem van 12000 dorschvloerdeelen a 1 12000,
Idem van 4000 vlotdeelen a 0,65 2600,
Idem ruwhout 1000,
Zamen 114600,
Vracht 7000,
Avans 46000,
Zamen 167600,
Hieruit blijkt dus dat er een debiet van 167600,vol
strekt noodig is, waarop bij de minste welvaart van den
landbouw en burgerstaat ruim kan gerekend worden."
Uit de rekeningen der Sociëteit der Zaagmolens blijkt
verder, dat in 1845 werd uitgegeven voor inkoop van hout
148402,17s en dat werd verkocht voor 181547,09. In
1850 bedroegen die cijfers respectievelijk 141231,725 en
189165,77, en in 1855 128917,— en 177737,535.
De leveringen aan de Marine bedroegen in de jaren van
1828 tot 1843 over 14 jaren, in de jaren 1841 en 1842
werd niets geleverd 540425,40 en de winst bedroeg
56466,34.