24
Gerrit Fransz. Meerman, burgemeester van deze stad, en een
broer van Willem Meerman, de schrijver van de bekende
Comoedia vetus of bootmans praetgen (1612).
Melissus (Paul), Heidelberg, 20 April 1598 blz. 433
Paul Schede Melissus (15391602), bibliothecaris van
Heidelberg en een bekend dichter. Zie over hem A.D.B.,
XXI, S. 293. Hij schreef in Jonas' album deze spreuk Bonum
est fugienda adspicere alieno in malo 34).
Mei villus (Andreas), St. Andrews, 2 Augustus
1597 (blz. 49). Andrew Melvill(e) (15451622), een
Schots geleerde met een veelbewogen loopbaan, aanvankelijk
hoogleraar te Genève, sinds 1573 weer in zijl geboorteland
tivug, waar hij van 1590159-5 rector was van St. Andrews
University. Zie over hem D.N.B., XXXVII, p. 230.
Melvillus (Jacobus), St. Andrews, 2 Augustus 1597
(blz. 48). James Melvill(e) (15561614), achterneef van
Andreas Melvill, van 15801584 professor in het Hebreeuws
en de Oosterse talen in St. Mary's college te St. Andrews,
waarna hij verschillende kerkelijke ambten bekleedde. Hij was
bovendien dichter. Zie over hem D.N.B., XXXVII, p. 241.
Merula (Paullus), Leiden, 12 Juli 1596 (blz. 181).
Paullus Merula (15581607), sinds 1592 hoogleraar in
de geschiedenis te Leiden, sinds 1597 tegelijk bibliothecaris
der universiteit. De martelaar Angelus Merula was zijn oud
oom. Zie over hem N.N.B.W., II, kol. 902 S. P. Haak,
Paullus Merula. 15581607 (Zutphen, 1901).
Miggrode (Jacobus van), (Leiden?), z. d. (blz.
526). - Jacobus van Miggrode (15731645), zoon van de
bekende hervormer van Vere Johannes van Miggrode, en
aldaar geboren. Hij werd in 1598 candidaat tot de Heilige
Dienst en was achtereenvolgens predikant te Scherpenisse,
Gapinge, Arnemuiden en Middelburg (16251645). Boven
dien was hij dichter. Zie over hem N.N.B.W, X, kol. 631.
Molineus (Petrus), (Leiden), 1596 (blz. 153).
Petrus Molinaeus (Dumoulin) (15681658), een Fransman,
sinds 1593 hoogleraar te Leiden, eerst in de wijsbegeerte, later
ook in de natuurkunde. In 1598 keerde hij naar zijn geboorte-
34) Het is goed om uit een andermans ongeluk te leren wat men moet
vermijden.