Afb. 8. Klas van de Openbare Lagere School te Gapinge, 1921. Coll. Zeeuws Archief,
KZGW. Zelcindia II lust rata aanwinsten 1993/37.
Rekenen
Volgens schoolopziener Jansen behoort rekenen, dankzij de verbeteringen die de
methodiek van dit leervak heeft ondergaan, tot de best onderwezen schoolvak
ken. Toch zijn er in zijn district nog een paar oudere hoofden en onderwijzers,
die. 'traditie en sleur volgend', hun leerlingen met onpraktisch rekenwerk bezig
houden en nog steeds geen afstand hebben gedaan van 'vormen met grote getal
len*.
De Witt Hamer heeft niet alleen voor hel leesonderwijs, maar ook voor het on
derwijs in rekenen een aantal vragen opgesteld, bijvoorbeeld of er schriftelijk -
ook op papier? - wordt gerekend en of er wel genoeg aan hoofdrekenen wordt
gedaan. Hoeveel tijd wordt voor de behandeling van hel metriek stelsel inge
ruimd en in welk leerjaar wordt deze leerstof door de meeste leerlingen beheerst?
De vragen of er niet te werktuiglijk wordt gerekend en of de kinderen, ten ge-
makke van den onderwijzer, niet met grote vermenigvuldig- en deelsommen aan
de gang worden gehouden, impliceren dat zulks nog voorkomt. Uit de antwoor
den blijkt evenwel dat dit alleen het geval is in scholen waar het hoofd alleen
staat, of in een klas waar een jeugdig onderwijzer tijdelijk is belast met de zorg
voor twee 'talrijke afdeelingen". dus in noodgevallen. In het algemeen wordt in
het district Goes hel rekenen met een zekere voorliefde behandeld. De onderwij
zers houden zich aan het leerplan. Er wordt vrij veel op de lei gerekend, wat de
kinderen volgens de schoolopzieners graag doen, en moeilijke sommen worden
132