204
PRIJSVRAGEN
edoch ook tevens volledige wijze aan haar overgedragen te zien in dier voegen dat
de gevoelens zo veel mogelijk tot één hoofdpunt vereenigd, en naar aanleiding van
oude en nieuwe geneeskundige begrippen, zich ontwikkeld en verklaard bevinden.
Indiener J. Bodel (inv.nr. 98, nr. 103).
Conceptprijsvraag 162
Daar er in deze dagen veele verschillende denkbeelden onder de geneeskundigen
gekoesterd worden omtrent het nuttige of schadelijke van de leerstelsels van Brown
en de Erregung of opwekkingsleer bij anderen in onderscheiding van het leerstelzei
van den laatsten genoemd; zoo verlangt de Maatschappij eene beredeneerde opgave
van beide deeze leerstelzels; eene naauwkeurige ontwikkeling van het onderscheid
dat tusschen beide plaats grijpt, en verders onpartijdig vertoog, hoe en op welke aan-
neemelijke en oordeelkundige gronden dezelve bij het ziekenbed op de eenvoudigste
wijze kunnen worden toegepast, en voor de lijdende menschheid nuttig zijn, het welk
door eenige historie morborum nader dient aangetoont te worden waarbij tevens
het nut en de voortreffelijkheid van den practiseerenden arts duidelijk behooren
aangewezen te worden.
Indiener J. Bodel (inv.nr. 98, nr. 104).
Conceptprijsvraag 163
Daar het tot het regt verstand van veeier plaatzen uit de zendbrieven van Paulus, van
gewigt is de lotgevallen van dien apostel te kennen, voor zoo verre zijn leven betreft, na
het einde van het geschiedverhaal van Lukas, en bijzonder te weten of onbetwistbaar
is het oud gevoelen dat Paulus, na zijn eerste gevangenneeming te Rome, gereisd
en geleerd heeft, en vervolgens opnieuw te Rome in gevangenis is geworpen; dan
wel gelijk lateren beweren, of die laatste gevangenis met geen zekerheid kan worden
opgemaakt;- wenscht het Genootschap dit stuk onderzocht te zien en aangetoond,
in geval het laatste gevoelen mogt verkozen worden, hoe men uit enige plaatsen in
de zendbrieven zich de laatste lotgevallen van Paulus hebbe voor te stellen.
Indiener G.S. de Chaufepié (inv.nr. 98, nr. 105).
Conceptprijsvraag 164
Historische kritische verhandeling over Pythagoras, zijn leven, zijne voorgegevene
wonderwerken, zijne leer; zijne scole of school en zijnen invloed door de nieuwe
Pythagorische School tot in de eerste eeuwen van het christendom.
Indiener H.W. Tijdeman (inv.nr. 98, nr. 106).
Conceptprijsvraag 165
Beknopte maar grondige en behoorlijk gestaafde kerkelijke geschiedenis van Zeeland
en het voormalig Staats-Vlaanderen, beginnende met de Reformatie en gaande tot
aan de 19e eeuw.
Indiener H.W. Tijdeman (inv.nr. 98, nr. 107).
Conceptprijsvraag 166
Beknopte statistiek van het departement Zeeland, zoo veel mogelijk ingericht vol
gens, of, waar 't noodig ware, met aanvulling van 't model door 't Gouvernement
aangenomen en voorgeschreven in de instructie voor de geographische ingenieurs,