26 P.M. WIBAUT Afbeelding 4. Het verstrekken van technische informatie maakte een belangrijk deel uit van de commerciële activiteiten rond het Demerara-greenhearthout. Reclameplaat van Demerara- greenheart uit 1896. Foto Zeeuws Documentatiecentrum. vergisten zich bij de levering van een partij in de omvang daarvan. Nalatigheid van een schipper kon een handelaar veel schade berokkenen. Men trachtte die schade achteraf op de schipper te verhalen. Gewoonlijk deden zich bij het vervoer per spoor minder moeilijkheden voor dan bij scheepsvervoer. De coördinatie van de houttransporten was een grote logistieke operatie. Het vertrek van het hout uit een haven moest worden geregeld, vervolgens moest worden ingeschat wanneer het hout Middelburg of een van de andere havens zou bereiken, en ten slotte moest de eventuele doorvoer worden geregeld. Al met al betekende dat het rondsturen van veel brieven, korte berichtjes en telegrammen aan agenten in de havensteden, reders, leveranciers en afnemers. Daarbij kwamen dan nog de verze kering van de transporten en het regelen van de betalingen aan de leveranciers. Wanneer een schip met een voor het bedrijf bestemde lading hout aan een van de kaden in Middelburg arriveerde, werd het gelost door arbeiders die speciaal voor het laden en lossen in dienst waren van de firma Alberts. Nadat in 1883 voor het eerst een lading Demerara-greenhearthout werd aangevoerd, gaf de gemeente onder voorwaarden een terrein aan de Loskade in gebruik voor de opslag van dit hout. Boomstammen werden in het water gelaten en kwamen vervolgens door de binnen vest achter het bedrijfscomplex aan de Houttuinen. Vanaf het Balkengat tot aan de Herengracht lag het water vol boomstammen, die vaak als vlotten aan elkaar waren

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 2002 | | pagina 28