26
P.M. WIBAUT
Afbeelding 4. Het verstrekken van technische informatie maakte een belangrijk deel uit van
de commerciële activiteiten rond het Demerara-greenhearthout. Reclameplaat van Demerara-
greenheart uit 1896. Foto Zeeuws Documentatiecentrum.
vergisten zich bij de levering van een partij in de omvang daarvan. Nalatigheid van
een schipper kon een handelaar veel schade berokkenen. Men trachtte die schade
achteraf op de schipper te verhalen. Gewoonlijk deden zich bij het vervoer per spoor
minder moeilijkheden voor dan bij scheepsvervoer.
De coördinatie van de houttransporten was een grote logistieke operatie. Het
vertrek van het hout uit een haven moest worden geregeld, vervolgens moest worden
ingeschat wanneer het hout Middelburg of een van de andere havens zou bereiken,
en ten slotte moest de eventuele doorvoer worden geregeld. Al met al betekende dat
het rondsturen van veel brieven, korte berichtjes en telegrammen aan agenten in de
havensteden, reders, leveranciers en afnemers. Daarbij kwamen dan nog de verze
kering van de transporten en het regelen van de betalingen aan de leveranciers.
Wanneer een schip met een voor het bedrijf bestemde lading hout aan een van
de kaden in Middelburg arriveerde, werd het gelost door arbeiders die speciaal voor
het laden en lossen in dienst waren van de firma Alberts. Nadat in 1883 voor het
eerst een lading Demerara-greenhearthout werd aangevoerd, gaf de gemeente onder
voorwaarden een terrein aan de Loskade in gebruik voor de opslag van dit hout.
Boomstammen werden in het water gelaten en kwamen vervolgens door de binnen
vest achter het bedrijfscomplex aan de Houttuinen. Vanaf het Balkengat tot aan de
Herengracht lag het water vol boomstammen, die vaak als vlotten aan elkaar waren