Politieke macht op het platteland Onder imposante grafmonumenten in Zeeuwse dorpskerken vonden ambachtsheren een laat ste rustplaats. De blijvende aanwezigheid in het hart van de gemeenschap was een symbool van de verbondenheid tussen heer en dorp. Tegelijkertijd laat dit in marmer gebeitelde machts betoon geen misverstand bestaan over wie als meest voornaam in de gemeenschap gold. Hoe loyaal aan hun heren waren de dorpsbewoners eigenlijk? Waarom staken boeren een handje toe bij relletjes in de steden? Toen de magistraat van Middelburg in 1672 onder vuur lag van de burgerij, stormden Walcherse boeren binnen. Was het gerucht dat een pact was gesloten met Frankrijk, de werkelijke reden voor hun woede? Op de afbeelding biedt een boer de Middelburgse regenten, nadat de rust was weergekeerd, een getuigschrift aan 'dat hij Hunn' trouwe erkent en Hen, naar pligt, zal eeren'. Maar welke plicht had een boer tegenover een stadsbestuurder? Was de betrokkenheid van boeren bij opstootjes een uiting van politiek zelf bewustzijn van de boerenbevolking? En hoe zelfbewust toont Dana Viergever, weduwe van de burgemeester van Duivendijke, zich als zij in 1858 wordt vereeuwigd? Het portret, waarvoor zij zich heeft getooid met een dure kanten muts, kostbare sieraden en een modieuze burgerja pon, toont treffend de welvaart en eigenzinnigheid van de nieuwe boerenelite op het platte land. Zeeuws Archief, Zelandia Illustrata Aanwinsten 285, II-1501a, II-186/VI.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 2006 | | pagina 44