FINANCIËN VAN DF. ZEEUWSE ADMIRALITEIT
105
ten opzichte van de periode 1721-1725 waren de opbrengsten in de periode 1726-
1730 maar liefst 36% (Friesland) tot 64% (Rotterdam) hoger/'0 Dit kon de met
driekwart gedaalde inkomsten uit de last- en veilgelden echter niet compenseren.
Het plakkaat van 1725 was weliswaar fiscaal-technisch een grote verbetering, maar
het verbeteren van de financiële positie van de admiraliteiten mislukte geheel/1
In hoeverre de Zeeuwse Admiraliteit na 1725 meer inkomsten heeft gehad uit de
convooien en licenten is op basis van de rekeningen niet na te gaan. Daarin werd
immers geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende belastingen, maar wer
den de totale ontvangsten per kantoor vermeld, waardoor onder de convooien en
licenten steeds ook het last- en veilgeld is opgenomen. Duidelijk is wel dat de tota
le belastinginkomsten net als bij de zustercolleges daalden: ten opzichte van de
periode 1721-1725 waren deze in de jaren 1726-1730 maar liefst 24,1% gedaald.
In grafiek 1 zijn de inkomsten van de Zeeuwse Admiraliteit uit de convooien en
licenten en het last- en veilgeld in de achttiende eeuw weergegeven. Duidelijk is te
zien dat de opbrengsten aan het begin van de Spaanse Successieoorlog sterk daal
den, in 1706 alweer op het oude niveau lagen en pas vanaf 1726 een sterker dalen
de tendens vertonen.
Grafiek 1. Inkomsten Zeeuwse Admiraliteit uit de convooien en licenten en het last- en
veilgeld, 1698-1795.
jaar
Toch slaagde de Admiraliteit van Zeeland erin om de reguliere activiteiten vrijwel
geheel uit eigen belastinginkomsten te financieren. Wel waren enkele kleine sub
sidies voor extra-ordinaire equipages naar de Middellandse Zee nodig (eind jaren
twintig), alsook een lening van een kwart miljoen voor reparatie van het dok
(1732-1734). Maar het lijkt erop dat de Admiraliteit de financiën weer enigszins
op orde had. Het college kon zelfs enkele schepen laten bouwen uit eigen midde
len. Dat was bepaald geen overbodige luxe, want haar oorlogsschepen stamden
allemaal uit de zeventiende eeuw. In 1722 werden voor het eerst sinds 1699 weel
schepen op stapel gezet en begon de bouw van de Tholen en de San denburg. In