CAROLUS TUINMAN
127
inwoning heeft betaald, is niet bekend, maar ook deze kosten moeten bij een lan
ger verblijf meegerekend worden.
Op 25-jarige leeftijd rondt Tuinman zijn studie af en begint het serieuze leven. Er
is weinig persoonlijke informatie boven tafel gekomen en in zijn werk laat
Tuinman vrijwel niets los over zijn jeugd. Het blijft een vraag hoe deze jongen uit
Maastricht terecht is gekomen in Deventer. De stap van Deventer naar Utrecht is
niet erg bijzonder. Zijn latere verhuizing van Utrecht naar Zeeland ook niet. Deze
zal hoogstwaarschijnlijk te maken hebben gehad met zijn invloedrijke Zeeuwse
leermeester Melchior Leidekker. Maar waarom verzwijgt hij in het album studio-
sorum waar hij vandaan komt? Het blijft merkwaardig dat hij niets heeft losgela
ten over deze tijd. Zelfs in de lijkreden die uitgesproken wordt door zijn boezem
vriend Jacobus Leydekker, staat niets over Tuinmans Deventer jaren. Wilde Tuin
man misschien niet geïdentificeerd worden met de mogelijk wat vrijzinnige' theo
logische opleiding?28 Had hij het hier niet naar zijn zin of is er iets voorgevallen dat
het Zeeuwse daglicht niet kan verdragen? Mocht dat laatste al zo zijn, dan is daar
niets van terug te vinden in de archieven van de school, de acta van de kerk of de
gerechtsrollen.29
Student af
Op 3 augustus 1684 komen we Carolus Tuinman voor het eerst tegen in de notu
len van de Classis Walcheren.3" Hij heeft zich aangemeld als proponent. De classis
eist van de faculteit een testimonium waaruit blijkt dat de student vier jaar onder
wijs in de theologie heeft gevolgd. Aan de waarde van dit testimonium wordt soms
getwijfeld. Tijdens de Noord-Hollandse synode in 1682 zegt een predikant uit
Den Haag verwijtend in de richting van Tuinmans leermeesters Van Mastricht,
Witsius en Leidekker: 'Wij zijn wel gewend dat de testimonia van Utrecht niet al
te exact met de saake overeenkomen, alsse maar haare creaturen daarmede kunnen
voorthelpen.'31
De student Tuinman heeft zijn academische attestatie aan de classis overgelegd en
deze heeft hem goedgekeurd. Zijn kerkelijke attestatie ontbreekt echter. Tuinman
krijgt vier dagen de tijd om dit in orde te brengen, alvorens hij examen mag doen.
Hij krijgt dit binnen de gestelde termijn voor elkaar en op 17 augustus wordt mee
gedeeld dat Tuinman toegelaten zal worden tot het préparatoir examen, waarbij hij
geëxamineerd zal worden over zijn levenswandel en zijn godsdienstige opvattingen.
Het is opmerkelijk dat juist Tuinmans kerkelijke attestatie 'manqueert'. Tuinman
staat bekend als een volgeling van de streng orthodoxe Gijsbertus Voetius en zijn
opvolger Melchior Leidekker. Niets wijst op een onorthodoxe geloofsovertuiging.
Waarschijnlijk is het slechts een kwestie van bureaucratie op het kerkkantoor
waardoor Tuinman zijn spullen niet op tijd in orde heeft.
Op 31 augustus doet Tuinman zijn examen. De preses geeft Tuinman een Bijbel
gedeelte waarover hij voor de classis moet preken. Als hij heeft laten zien dat hij
een bekwaam preker is, wordt hij twee keer minimaal twee uur ondervraagd op de
classicale vergaderingen. De leden van de classis zijn bevoegd hem scherp te onder
vragen. Ze mogen hem met hun vragen aan het twijfelen brengen en zelfs mislei
den. Pas als Tuinman zich naar genoegen heeft weten te weren, mag hij als propo-