CAROLUS TUINMAN 141 'bondig' samen wat hij in al die jaren geschreven heeft. Hij schrijft het ter onder richting en ter waarschuwing. Directe aanleiding lijkt het werk van Pontiaan van Hattem, Val van 's werelds afgrond, te zijn, dat net is uitgegeven door Jacob Roggeveen. Dit werk is ongestraft verspreid over de Republiek. In een aantal ste den, waaronder Middelburg, is het in beslag genomen, maar op veel plaatsten is het openlijk te koop. De confiscatie in Middelburg was overigens geen succes. Er is slecht één exemplaar gevonden. De uitgever had juist op tijd alle exemplaren in veiligheid gebracht. Middelburg als broeinest van gespuis? De strijd van Tuinman tegen de vrijgeesten wekt de indruk dat Middelburg een vruchtbare voedingsbodem is geweest voor allerlei religieuze stromingen. Deze stromingen worden gezien als spinozistisch of leidend tot het spinozisme.122 In een specifiek geval wordt zelfs een oorzaak gegeven van dit verschijnsel. Tuinman schrijft: Mij is ter ooren gekomendat elders gezegd wierd: De reeden ivaarom de Vygeesten het hoofd zo opsteken in Zeeland, is om dat daar zo weinig verstandige Kartesiaanen zijn.123 Het is nog maar de vraag of Middelburg in deze periode werkelijk meer vrijgeesten herbergt dan andere steden. Ketterijen hebben altijd bestaan, maar de invloed van Spinoza wordt als een nog groter gevaar gezien. In Den Haag zijn in 1670 de eer ste tekenen van deze bezorgdheid waarneembaar. Rond 1700 is deze verspreid over de gehele Republiek en is ze ook zichtbaar in de stad Middelburg.12' Misschien is juist het omgekeerde het geval en was Middelburg door zijn conser vatisme meer alerter op afwijkende leerstellingen en reageerde men daar sneller en feller, wanneer nieuwe denkbeelden de kop opstaken. Deze gedachte komt over een met de opmerking van Tuinmans boezemvriend Jacobus Leydekker. In de lijk- reden die Leydekker uitspreekt bij de dood van Tuinman, roemt deze de inzet van Carolus Tuinman in de bestrijding van de libertijnen, de hattemisten en spino zisten. Hij stelt dat dankzij het optreden van Tuinman en zijn geschriften het kwaad minder is geworteld elders meer heeft kunnen wortel schieten dan in de stad Middelburg dan elders.125 Cartesianen en bastaardcartesianen De vroegachttiende-eeuwse opvatting dat de leer van Descartes zou leiden tot het spinozisme, is ook Tuinman toegedaan. In 1715 is Tuinman daar echter niet meer van overtuigd. Hij hoopt dat een verstandig cartesiaan zal kunnen aanto nen dat de leer der vrijgeesten niet is gebaseerd op de beginselen van Descartes.126 In 1717 is zijn wens vervuld. Twee Franeker hoogleraren, Andala en Requins, beoordelen de leer van Descartes.127 Andala pleit vóór de leer van Descartes, Requins tegen. Tuinman hoopt dat Andala gelijk heeft, want dat zou veel bekommernis wegne-

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 2008 | | pagina 143