VLAAMSE EN ZEEUWSE KAAPVAART
45
98 Francke, Utiliteyt144-145 en Bromley, Corsairs, 78-82.
99 M. Hébert, La pêche h la morue a Terre-Neuve, Paris 1977, 32-37; Bromley, Corsairs, 27
en Francke, Utiliteyt144.
100 Starkey, British Privateering Enterprise, 90 en Bromley, Corsairs, 141.
101 T. Bentley Duncan, Atlantic Islands; Madeira, the Azores and the Cape Verde in
Seventeenth-Century Commerce and Navigation, Chicago 1972, 113-124; J. Parmencier,
'The Cape Verde Islands and che Azores as Ports of Call in the Dutch and Flemish East
India Trade during the 17th and 18th Centuries', in: Portos, Escalas e Ilhéus no
Relaciomento entre o Occidente e o Oriente. Actas do Congresso Internacional
Commemorativo do Regresso de Vasco de Gama a Portugal. Ilhas Terceira e S. Miguel
(Acores) 11 a 18 de Abril de 1999, Lisboa 2001, vol. I, 257-280 en Francke, Utiliteyt,
145-146.
102 Francke, Utiliteyt, 138-139 en 146.
103 Volgens Francke opereerden er tijdens de Negenjarige Oorlog minstens 31 Zeeuwse
kapers in de Middellandse Zee (Bromley, Corsairs, 408 en Francke, Utiliteyt, 146-147).
104 Francke, Utiliteyt, 148-150.
105 Baetens, 'Organisatie', 98-120 en ARB, Admiraliteit, nrs. 581-584.
106 Baetens, 'Scheepvaart in de Zuidelijke Nederlanden', 243.
107 De Zeeuwse cijfers zijn gebaseerd op de onderzoeksresultaten van Francke, Utiliteyt,
305-314.
108 Johan Francke heeft sterke indicaties dat de Zeeuwse kapersvloot omvangrijker was
omdat er meer kaperkapiteins actief waren dan het aantal gekende schepen (Francke,
Utiliteyt, 120).
109 ARB, Admiraliteit, nrs. 581-584 en Francke, Utiliteyt, 335.
110 J. Parmentier, 'Vriend en vijand. De Zuid-Nederlanders en de VOC tijdens de acht
tiende eeuw', in: J. Parmentier (red.), Noord-Zuid in Oost-Indisch perspectief, Zutphen
2005, 151.