VLAAMSE EN ZEEUWSE KAAPVAART 45 98 Francke, Utiliteyt144-145 en Bromley, Corsairs, 78-82. 99 M. Hébert, La pêche h la morue a Terre-Neuve, Paris 1977, 32-37; Bromley, Corsairs, 27 en Francke, Utiliteyt144. 100 Starkey, British Privateering Enterprise, 90 en Bromley, Corsairs, 141. 101 T. Bentley Duncan, Atlantic Islands; Madeira, the Azores and the Cape Verde in Seventeenth-Century Commerce and Navigation, Chicago 1972, 113-124; J. Parmencier, 'The Cape Verde Islands and che Azores as Ports of Call in the Dutch and Flemish East India Trade during the 17th and 18th Centuries', in: Portos, Escalas e Ilhéus no Relaciomento entre o Occidente e o Oriente. Actas do Congresso Internacional Commemorativo do Regresso de Vasco de Gama a Portugal. Ilhas Terceira e S. Miguel (Acores) 11 a 18 de Abril de 1999, Lisboa 2001, vol. I, 257-280 en Francke, Utiliteyt, 145-146. 102 Francke, Utiliteyt, 138-139 en 146. 103 Volgens Francke opereerden er tijdens de Negenjarige Oorlog minstens 31 Zeeuwse kapers in de Middellandse Zee (Bromley, Corsairs, 408 en Francke, Utiliteyt, 146-147). 104 Francke, Utiliteyt, 148-150. 105 Baetens, 'Organisatie', 98-120 en ARB, Admiraliteit, nrs. 581-584. 106 Baetens, 'Scheepvaart in de Zuidelijke Nederlanden', 243. 107 De Zeeuwse cijfers zijn gebaseerd op de onderzoeksresultaten van Francke, Utiliteyt, 305-314. 108 Johan Francke heeft sterke indicaties dat de Zeeuwse kapersvloot omvangrijker was omdat er meer kaperkapiteins actief waren dan het aantal gekende schepen (Francke, Utiliteyt, 120). 109 ARB, Admiraliteit, nrs. 581-584 en Francke, Utiliteyt, 335. 110 J. Parmentier, 'Vriend en vijand. De Zuid-Nederlanders en de VOC tijdens de acht tiende eeuw', in: J. Parmentier (red.), Noord-Zuid in Oost-Indisch perspectief, Zutphen 2005, 151.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 2008 | | pagina 47