82
EQUIPAGEMEESTERS VAN DE ADMIRALITEIT
jffoomafig ggmimtu ntttfljniiiltortn faffltm.
■Sfa W V
lïltfflïï'l
JHHIIf
Afb.4. Voormalig Arsenaal te Veere, 1885. Steendruk naar tekening J. de Quack, uit Bijvoegsel
van het Bouwkundig Weekblad nr. 43. Zeeuws Archief, coll. KZGW, Zeiand ia Illustrata II-
1073.
Het bestellen en stockeren van eqnipagegoederen
In iedere haven was de equipagemeester verplicht een permanente voorraad te
hebben van de meest courante equipagegoederen. De oorlogsvloot diende immers
te allen tijde uitgereed te kunnen worden. Het kan niet verwonderen dat een groot
aantal rondhouten, vlaggen, kabels, touwen en immense hoeveelheden zeildoek in
voorraad werd gehouden. Bestellingen om hun voorraad op peil te houden deden
equipagemeesters bij particulieren. De Zeeuwse Admiraliteit beschikte niet over
een eigen productieapparaat, waardoor het uitreden van oorlogsschepen aan exter
nen werd uitbesteed."'' Tijdens het onderzoek werd duidelijk dat kleine bestellin
gen vooral binnen de eigen stad gebeurden (niet onbelangrijk om de eigen positie
binnen de stad te versterken). Orders waar grote bedragen mee gemoeid waren
werden duidelijk vanuit de Admiraliteit geplaatst. Dit kan niet verbazen als men
weet dat de Raden ter Admiraliteit hierdoor belangrijke industriëlen - die meest
al tot hun kennissenkring behoorden - een (weder)dienst konden bewijzen.
Om deze enorme hoeveelheden op te kunnen slaan hadden zowel de Vlissingse als
de Veerse equipagemeesters de beschikking over een arsenaal. Hun collega's in
Middelburg en Zierikzee moesten zich echter behelpen met ruimtes die ze afhuur
den bij handelscompagnieën.3" Gigantische hoeveelheden materiaal konden hierin
opgeslagen worden.
Aan het arsenaal was een bootsman verbonden die instond voor het onderhoud
ervan. De kosten die hij maakte moest hij aan de equipagemeester rapporteren. In
Veere hadden beide functionarissen zelfs de beschikking over een ambtswoning