84
EQUIPAGEMEESTERS VAN DE ADMIRALITEIT
Voor de concrete afwikkeling van dit onderdeel van zijn takenpakket kon de equi
pagemeester rekenen op de hulp van een groot aantal timmerlieden en ambachts
lui. Hiervoor deed hij meestal beroep op het timmergilde in de desbetreffende
stad. De timmerlui waren dus niet in vaste dienst. Wel kon de equipagemeester
rekenen op de hulp van een hoofdtimmerman. Hij regelde de praktische zaken op
de werf en diende aan de equipagemeester de vooruitgang van de werkzaamheden
te rapporteren. De equipagemeester had hierin dus vooral een delegerende func
tie. Ook het financiële aspect was voor rekening van de equipagemeester. De uit
betaling van de werklieden was aan hem toevertrouwd, alsook het uitkeren van het
zogenaamde smartengeld."
Het transporteren van gestockeerde goederen
Doordat de Zeeuwse haveninfrastructuur bijzonder gedecentraliseerd was, waren
er regelmatig transporten tussen de vier uitvalsbases. Deze transporten gingen
regelmatig over land, maar men maakte liever gebruik van de talrijke waterwegen
om de equipagegoederen hun bestemming te laten bereiken. De equipagemeester
diende dus een geschikt vaartuig te huren bij een particuliere werf en een beman
ning samen te stellen die een veilige overtocht kon garanderen. De lading van deze
schepen varieerde sterk. Van zakjes buskruit tot hele detachementen soldaten, ze
werden allemaal regelmatig uitgewisseld.
Naast het transporteren van goederen van stad naar stad moesten de gestapelde
goederen uit het arsenaal aan boord van de uit te reden schepen gebracht worden.
Het aanschaffen van het nodige basismateriaal was dus één ding, het aan boord
brengen ervan op een schip, een ander. Ook dit behoorde tot het takenpakket van
de equipagemeester.
Voor het aan boord brengen van de equipage- en ammunitiegoederen deed de
equipagemeester een beroep op sjouwers. Hoewel zij op de betaalrol van de equi
pagemeester voorkwamen, waren ze niet permanent in dienst van de Admiraliteit.
Het waren dagloners waarvoor werk op de Admiraliteitswerf waarschijnlijk een
bijverdienste was.
Tot slot kreeg de equipagemeester ook assistentie van de havenmeester. Hij zorg
de voor de praktische afwikkeling van alle verkeer in de haven. Hoewel beiden zeer
regelmatig samenwerkten ontving de havenmeester geen (directe) orders van de
equipagemeester.
Bijko m ende ver an twoo rdelijkheden
Hoewel het takenpakket van de equipagemeester grotendeels uiteenviel in de
bovenstaande zaken, behoorden er toch enkele aangelegenheden tot zijn verant
woordelijkheid die niet zo gemakkelijk onder een van deze drie onderverdelingen
kunnen worden gebracht.
Zo diende de equipagemeester reizen te ondernemen naar verschillende leveran
ciers. Dikwijls waren deze bezoekjes bedoeld als controle van de aangeschafte
waren. De equipagemeesters dienden ook dikwijls naar de Admiraliteit in Middel
burg af te reizen. Hoewel de aard van de reis slechts zelden wordt vermeld in de
equipagerekeningen, betrof het vaak uitleg geven bij de afgesloten rekeningen.
Verder speelde de equipagemeester ook een kleine rol in de afwikkeling van de
kaapvaart. Wanneer een buitgemaakt schip de haven binnenliep, moest hij het