84 EQUIPAGEMEESTERS VAN DE ADMIRALITEIT Voor de concrete afwikkeling van dit onderdeel van zijn takenpakket kon de equi pagemeester rekenen op de hulp van een groot aantal timmerlieden en ambachts lui. Hiervoor deed hij meestal beroep op het timmergilde in de desbetreffende stad. De timmerlui waren dus niet in vaste dienst. Wel kon de equipagemeester rekenen op de hulp van een hoofdtimmerman. Hij regelde de praktische zaken op de werf en diende aan de equipagemeester de vooruitgang van de werkzaamheden te rapporteren. De equipagemeester had hierin dus vooral een delegerende func tie. Ook het financiële aspect was voor rekening van de equipagemeester. De uit betaling van de werklieden was aan hem toevertrouwd, alsook het uitkeren van het zogenaamde smartengeld." Het transporteren van gestockeerde goederen Doordat de Zeeuwse haveninfrastructuur bijzonder gedecentraliseerd was, waren er regelmatig transporten tussen de vier uitvalsbases. Deze transporten gingen regelmatig over land, maar men maakte liever gebruik van de talrijke waterwegen om de equipagegoederen hun bestemming te laten bereiken. De equipagemeester diende dus een geschikt vaartuig te huren bij een particuliere werf en een beman ning samen te stellen die een veilige overtocht kon garanderen. De lading van deze schepen varieerde sterk. Van zakjes buskruit tot hele detachementen soldaten, ze werden allemaal regelmatig uitgewisseld. Naast het transporteren van goederen van stad naar stad moesten de gestapelde goederen uit het arsenaal aan boord van de uit te reden schepen gebracht worden. Het aanschaffen van het nodige basismateriaal was dus één ding, het aan boord brengen ervan op een schip, een ander. Ook dit behoorde tot het takenpakket van de equipagemeester. Voor het aan boord brengen van de equipage- en ammunitiegoederen deed de equipagemeester een beroep op sjouwers. Hoewel zij op de betaalrol van de equi pagemeester voorkwamen, waren ze niet permanent in dienst van de Admiraliteit. Het waren dagloners waarvoor werk op de Admiraliteitswerf waarschijnlijk een bijverdienste was. Tot slot kreeg de equipagemeester ook assistentie van de havenmeester. Hij zorg de voor de praktische afwikkeling van alle verkeer in de haven. Hoewel beiden zeer regelmatig samenwerkten ontving de havenmeester geen (directe) orders van de equipagemeester. Bijko m ende ver an twoo rdelijkheden Hoewel het takenpakket van de equipagemeester grotendeels uiteenviel in de bovenstaande zaken, behoorden er toch enkele aangelegenheden tot zijn verant woordelijkheid die niet zo gemakkelijk onder een van deze drie onderverdelingen kunnen worden gebracht. Zo diende de equipagemeester reizen te ondernemen naar verschillende leveran ciers. Dikwijls waren deze bezoekjes bedoeld als controle van de aangeschafte waren. De equipagemeesters dienden ook dikwijls naar de Admiraliteit in Middel burg af te reizen. Hoewel de aard van de reis slechts zelden wordt vermeld in de equipagerekeningen, betrof het vaak uitleg geven bij de afgesloten rekeningen. Verder speelde de equipagemeester ook een kleine rol in de afwikkeling van de kaapvaart. Wanneer een buitgemaakt schip de haven binnenliep, moest hij het

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 2008 | | pagina 86