EQUIPAGEMEESTERS VAN DE ADMIRALITEIT
85
Afb.6. Plattegrond van het droogdok te Vlissingcn, 1717. Gravure, F. Bleyswijk uit M.
Gargon, Walchersche ArkadiaMiddelburg 1717. Zeeuws Archief coll. KZGW, Zelandia
Illustrata II-1206A.
schip ontruimen en er wakers op aanstellen. Dit om te voorkomen dat de lading
van het buitgemaakte schip via gladde vingers zou verdwijnen. Zijn rol bleef ech
ter tot het aanstellen van deze wakers beperkt. Hoewel bovenstaande verantwoor
delijkheden voor alle vier equipagemeesters tussen 1577 en 1795 identiek bleven,
valt het toch op dat de equipagemeesters van de drukste havens, namelijk Veere en
Vlissingen, enkele bijkomende verantwoordelijkheden hadden. Zo diende de
equipagemeester van Vlissingen tussen 1701 en 1703 in te staan voor het onder
houd van het baken tussen Zoutelande en Dishoek, en vanaf 1705 voor het super
viseren van de activiteiten in het Droogdok/'
Als thuishaven van een groot deel van de oorlogsvloot diende de nodige infra
structuur uiteraard voorhanden te zijn. Daarom beschikte de Vlissingse haven over
de meest uitgebreide havenfaciliteiten in Zeeland. Naast de vijf scheepshellingen
die Vlissingen reeds in de zeventiende eeuw telde, werd daar nog een groot mari
nedok aan toegevoegd aan het einde van die eeuw. In dit dok konden tachtig oor
logsschepen tijdens barre winters overwinteren.
In 1705 kon het nieuw aangelegde Droogdok in gebruik worden genomen. Het
was bijna zestig meter lang en ruim twintig meter breed. Een kofferdam zorgde
voor de afsluiting van het dok, waardoor bij vloed het water kon binnenstromen.
De ingebruikname van dit dok ging echter met heel wat problemen gepaard. Maar
liefst drie maal diende het dok grondig hersteld te worden. Deze herstelwerk
zaamheden kunnen in de Vlissingse equipagerekeningen worden teruggevonden.
Voordelen verbonden aan het beroep
Tegenover de grote verantwoordelijkheden die de equipagemeester had, stond
uiteraard een degelijke beloning. Jaarlijks genoten de Zeeuwse equipagemeesters
een (basis)inkomen van 1.500 gulden. Daarbovenop kwamen nog de talrijke emo
lumenten waarop de equipagemeester recht had. Zo had hij in Veere bijvoorbeeld
de beschikking over een ambtswoning. Ook reiskosten werden met 3 gulden per