EQUIPAGEMEESTERS VAN DE ADMIRALITEIT 85 Afb.6. Plattegrond van het droogdok te Vlissingcn, 1717. Gravure, F. Bleyswijk uit M. Gargon, Walchersche ArkadiaMiddelburg 1717. Zeeuws Archief coll. KZGW, Zelandia Illustrata II-1206A. schip ontruimen en er wakers op aanstellen. Dit om te voorkomen dat de lading van het buitgemaakte schip via gladde vingers zou verdwijnen. Zijn rol bleef ech ter tot het aanstellen van deze wakers beperkt. Hoewel bovenstaande verantwoor delijkheden voor alle vier equipagemeesters tussen 1577 en 1795 identiek bleven, valt het toch op dat de equipagemeesters van de drukste havens, namelijk Veere en Vlissingen, enkele bijkomende verantwoordelijkheden hadden. Zo diende de equipagemeester van Vlissingen tussen 1701 en 1703 in te staan voor het onder houd van het baken tussen Zoutelande en Dishoek, en vanaf 1705 voor het super viseren van de activiteiten in het Droogdok/' Als thuishaven van een groot deel van de oorlogsvloot diende de nodige infra structuur uiteraard voorhanden te zijn. Daarom beschikte de Vlissingse haven over de meest uitgebreide havenfaciliteiten in Zeeland. Naast de vijf scheepshellingen die Vlissingen reeds in de zeventiende eeuw telde, werd daar nog een groot mari nedok aan toegevoegd aan het einde van die eeuw. In dit dok konden tachtig oor logsschepen tijdens barre winters overwinteren. In 1705 kon het nieuw aangelegde Droogdok in gebruik worden genomen. Het was bijna zestig meter lang en ruim twintig meter breed. Een kofferdam zorgde voor de afsluiting van het dok, waardoor bij vloed het water kon binnenstromen. De ingebruikname van dit dok ging echter met heel wat problemen gepaard. Maar liefst drie maal diende het dok grondig hersteld te worden. Deze herstelwerk zaamheden kunnen in de Vlissingse equipagerekeningen worden teruggevonden. Voordelen verbonden aan het beroep Tegenover de grote verantwoordelijkheden die de equipagemeester had, stond uiteraard een degelijke beloning. Jaarlijks genoten de Zeeuwse equipagemeesters een (basis)inkomen van 1.500 gulden. Daarbovenop kwamen nog de talrijke emo lumenten waarop de equipagemeester recht had. Zo had hij in Veere bijvoorbeeld de beschikking over een ambtswoning. Ook reiskosten werden met 3 gulden per

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 2008 | | pagina 87