EQUIPAGEMEESTERS VAN DE ADMIRALITEIT
89
23 ZA, ARC, Equipagerekening Oole - Middelburg - 1652, inv.nr. 35.870.
24 J.C.H. Blom en E. Lamberts (red.), Geschiedenis van de Nederlanden, Baarn 2002, 124.
25 Sigmond, Nederlandse zeehavens, 165.
26 Blom en Lamberts (red.), Geschiedenis van de Nederlanden, 125.
27 J. Israël, The Dutch Republic. Its rise, greatness andfall 1477-1806, Oxford 1995, 87-89.
28 J-J.B. Kuipers, Maritieme geschiedenis van Zeeland. Water, werk, glorie en avontuur van
Zeeland, Vlissingen 2002, 35-37.
29 P. van der Padt, 'De tocht naar Cadiz, 1694-1695', in: Nehalennia 65 (1987), 20-24.
30 In beide steden waren het vooral magazijnen van de WIC (West-Indische Compagnie)
die gehuurd werden door de equipagemeesters.
31 Sinke, De acties van de Zeeuwse Admiraliteit, 5-6.
32 Sigmond, Nederlandse zeehavens, 165.
33 Het smartengeld, kan gezien worden als de allereerste vergoeding voor werkongevallen.
Was een arbeider werkonbekwaam door een ongeval op de werf, dan diende de equi
pagemeester ervoor te zorgen dat deze gratis een chirurgijn kon raadplegen.
34 Lemmers, 'De scheepsbouw', 12. ZA, ARC, Acquitten equipagerekening Rochussen -
Vlissingen 1705, inv.nr. 36.200. In de Vlissingse equipagerekeningen tussen 1701 en
1703 komen de kosten van deze bakens voor. Zo liet I. Rochussen in 1702 helmgras op
het baken aanplanten.
35 Een feit dat gestaafd kan worden door de vondst van talrijke documenten die onderte
kend waren door de assistent-equipagemeester. De data van ondertekening door de
assistent staven met gedane reiskosten in de equipagerekeningen levert meer dan eens
overeenstemming op.
36 Het voor-wat-hoort-watprincipe was bijzonder gangbaar onder de welgestelde elite in
Zeeland, en ruimer gezien binnen de Republiek. Vriendendiensten bestonden niet, men
verwachtte steeds een wederdienst op korte ol middellange termijn. Vergevorderde net
werking zoals men vandaag zou kunnen stellen.
37 J.L. Price, 'De regent', in: H.M. Beliën, A.T. van Deursen en G.J. van Setten (red.),
Gestalten van de Gouden Eeuw, een Hollands gvepsportret, Amsterdam 2005, 30-33.