50 POLITIEK KRACHTENVELD Het is misschien niet toevallig dat de eerste beweging waarbij Wibaut zich in Middelburg aansloot, die was van de Bond voor Algemeen Kies- en Stemrecht. De Bond was officieel niet eens socialistisch en de doelstellingen ervan pasten zowel bij de theoretisch georiënteerde socialisten als bij de belangenbehartigers onder hen, maar ook bij de vooruitstrevende liberalen. Een vergelijkbaar doel waar Wibaut zich voor inzette, was de achturige werkdag. In Middelburg werd in mei 1895 op initiatief van zeven plaatselijke vakverenigingen een bijeenkomst rondom de achturendag gehouden in het Schuttershof. De zaal was eivol en het tekent Floor Wibaut, de eerste spreker, dat hij zei het een groot geluk te vinden dat de verschillende werkliedenverenigingen dit organiseerden zónder onderscheid van politieke richting of godsdienst. De praktische, bemiddelende inslag van Wibaut zien we ook terug wanneer hij in 1901 de stakende dijkwerkers te Westkapelle ertoe beweegt hun eis tot ontslag van opzichter Bolier van de Polder Walcheren in te trekken. Dat de lijn van Wibaut het reformistisch socialisme met haar streven in het belang van de arbeiders zoveel mogelijk te bereiken wat op dat moment mogelijk was later in de SDAP toonaangevend zou worden, was in de jaren 1890 nog niet te voorzien en dus ook lang niet vanzelfsprekend. Het socialistische milieu in Mid delburg werd bijvoorbeeld een tijdlang gedomineerd door Christiaan Cornelissen, een marxistische onderwijzer die dacht dat er binnen afzienbare tijd sprake zou zijn van een revolutie. Cornelissen vertrok in 1892 echter naar Den Haag om er de rechterhand van de anarchist Domela Nieuwenhuis te worden. Vooral na de spoor wegstaking van 1903 nam Wibaut duidelijk afstand van de vrije socialisten rondom Domela Nieuwenhuis. Hij vond de staking een te groot risico: een bij voorbaat verloren strijd die de socialisten in Nederland alleen maar zou isoleren - en dat was een juiste inschatting. Ook de Vlissingse socialisten waren voor een harde lijn tegenover de burgerlijke elite van de natie. Ze lieten het liefst radicale sprekers voor algemeen kiesrecht komen, wat Wibaut in 1889 het commentaar ontlokte: 'Ja ja, zulke die grover schelden.' Floor Wibaut, burger en diplomatiek handelsman, liet liever de schrijver Frank van der Goes optreden. In Vlissingen had Wibaut dan ook, zelfs toen hij SDAP-lid was geworden, niet veel invloed. Als hij buiten Middelburg in Zeeland al eens propaganda maakte voor het socialisme, was het voornamelijk in Goes. Hij gaf er lezingen en bijvoorbeeld ook een cursus over de beginselen van het socialisme. Een ander kenmerk van Wibauts plek in de socialistische beweging was dat hij zich niet per se afzette tegen kerk en godsdienst. Floor Wibaut had veel te danken aan zijn twee jaren op het seminarie te Rolduc en had aan zijn familie wel gezien dat christendom en sociale bewogenheid konden samengaan. Hij was tot het soci alisme gekomen niét door een Franse denker uit de Verlichtingsschool of via het pseudo-wetenschappelijk doctrinair marxisme uit Duitsland, maar via de Fabians, de Engelse beweging die het socialisme via hervormingen wilde bewerkstelligen. De Fabians stonden aan de wieg van de Engelse Labourpartij, die altijd christelijke aanhangers heeft gehad. Wibaut was vóór de gelijkstelling van christelijk met open baar onderwijs en zat op dit punt op één lijn met de latere SDAP-leider Troelstra. Maar pas na 1902 zou dat het officiële standpunt van de partij worden en dat werd dan weer een van de redenen waarom de doctrinaire socialisten zich langzamerhand van die partij gingen afkeren. In 1909 richtten ze, na jarenlange kritiek vanuit de

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 2009 | | pagina 52