THEATRUM ANATOMICUM
J>y
raocOTrrt. Ire fU"' f
^BÊBÊKBBBEÊBÊÊB^memmm
Afb. 6. Afbeelding door Johannes Goedaert van een door Everaerts ontleed 'monstrum'. Uit:
Anthonio Everardi, Lux e tenebris affulsaMiddelburg 1662. Universiteitsbibliotheek Leiden.
van zijn beroemd geworden Metamorphosis Naturalis, een driedelige studie naar de
ontwikkeling van insecten. Op grond van zorgvuldige en decennia volgehouden
waarnemingen had Goedaert in kaart gebracht, hoe uit een larve eerst een pop en
vervolgens een vlinder voortkomt. Hij was daarmee een van de eersten ter wereld
die deze gedaanteverwisseling beschreef en ook illustreerde. Bij zijn publicatie werd
Goedaert bijgestaan, zowel door de Middelburgse predikant Johannes de Mey, als
door uitgever Jacques Fierens, dezelfde man die in deze tijd ook Everaerts' boekje
publiceerde. Deze heren hadden aantoonbaar een natuurfilosofische interesse en
zijn medebepalend geweest voor Goedaerts populariteit. De Mey vertaalde Goed-
aerts werk bovendien in het Latijn, daarbij geholpen door een collega-predikant,
Paulus Veesaerdt, mogelijk een broer van de chirurgijn Jacob Veesaart. Laatstge
noemde was in 1660 tot het gilde toegetreden, na door Van de Voorde te zijn opge
leid.50 En de verwevenheid gaat nog verder. Want ook lector Van de Voorde had
met Goedaert een symbiotische relatie. Enerzijds is bekend dat Van de Voorde 'niet
weinig aanleiding' en ook 'onderrigting' aan Goedaert had gegeven bij de samen
stelling van zijn insectenboek, anderzijds had Van de Voorde op zijn beurt weer het
nodige aan de schilder te danken. Deze had hem na een reis door Frankrijk een
recept bezorgd om absint te bereiden, een drank waarmee Van de Voorde tal van
kwalen meende te kunnen bestrijden, en welk recept hem ook zakelijk geen wind
eieren zou hebben gelegd. Naar verluid had hij er Goedaert dan ook zo'n honderd
dukaten voor gegeven.51