Daarenboven, deze zeereis was een opwekkende en reflectieve er varing op een capsule in het midden van de oceaan. In een tijd dat iedereen vloog. We arriveerden dagen - vier denk ik - te laat in New York. Na alle 'hustle and bustle and by all means' om het schip op tijd te halen, een pregnant (gezien mijn conditie) incident waar ik me nog steeds voor schaam. Mijn zwager Rob reed ons naar Rotterdam, we stopten in Voorburg, dichtbij Den Haag om farewell te zeggen tegen familie aldaar. Toen ondekten we dat mijn 'beautycase' nog in Amsterdam was. Het kan gebeuren: iedereen neemt een tas en die was in de haast achtergebleven. Wat is een beautycase behalve identiteit? We waren deze situatie aan het bediscussiëren in de auto richting Rotterdam toen we onze beste vrienden Frits van Doomick en California Cathy naast ons op de autobaan zagen - op weg naar het schip om ons uit te zwaaien. Rob - zeer galant - bood aan om terug te gaan naar Amsterdam voor de beautycase - er was genoeg tijd. Zo gezegd, zo gedaan; Gustaaf en ik stapten over in Frits' Citroen 2CV en zetten onze reis voort terwijl Rob terugracete naar Amsterdam, en zo gingen onze paden wel erg snel uiteen. Onmiddellijk had ik gewetensbezwa ren en schuldgevoelens - onwetend waar en wanneer onze volgende ontmoeting ooit zou zijn. Hoe kon ik zo ijdel zijn? Rob heeft het schip gehaald en net minuten voor het afmeren ontmoetten hij en Gustaaf elkaar en namen afscheid op de loopplank onderin het schip tijdens het overhandigen van 'the case'. Cinderella: middernacht Sentiment. Tranen, natte zakdoeken maar eindelijk en route - tot vijftien minuten later toen we stopten - voor ontelbare uren - binnen de territoriale wateren van het land dat we dachten net verlaten te hebben. Wat een anticlimax! Er was iets mis met de motor - i.e. geen belastingvrije bourbon voor het moment en een financieel verlies voor de Holland Amerika Lijn. Om mee te beginnen was er maar een kwart van de capaciteit geboekt. Overal waar wij heenvoeren om nieuwe passagiers op te halen was het schip te laat - Engeland, Nova Scotia - en de mensen moesten in hotels blijven. De kapitein en bemanning waren grimmig en nors, de stabilisatoren werden nauwe lijks gebruikt, er was sprake van een soort muiterij. Meer en meer stormen en minder en minder dinergasten (vier keer per dag). Uit eindelijk zaten we op de uiteinden van een lange, elegante vorstelijke

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2007 | | pagina 25