zichtig water. Omgewoelde aarde. Regens van stof en zand.
Precies in het hart van de grensstrook, waar we de prikkeldraad
afrasteringen van de twee kampen nog net kunnen zien, vin
den we het beste van twee werelden.
Op zijn best is slipstream avontuurlijk en diepgravend, kleurrijk
en inzichtelijk, vermakelijk en leerzaam. Natuurlijk levert het
slipstream-pad niet uitsluitend superieure romans en verhalen
op. Natuurlijk niet. Maar er zit iets eclectisch en pragmatisch in
deze aanpak, dat zeer de moeite waard lijkt. Een kruisbestui
ving die wonderbaarlijke groeisels voort kan brengen. Wanneer
we een strijd met woorden gaan leveren, laten we dan vechten
met open vizier en daarbij alle beschikbare middelen gebrui
ken.
Met fictie betreden we het terrein van het verzinsel, van de
fabricatie, van de leugen. Is het dan niet beperkend om juist
in die fictie de werkelijkheid te willen weergeven, het liefst via
objectieve waarneming? Er zijn zoveel andere kleuren op het
palet van de schrijver (overdrijving, absurdisme, surrealisme).
Fictie kan hooguit realistisch overkomen op een lezer. (Kosinsky
moest zich verdedigen omdat The Painted Bird niet autobiogra
fisch genoeg was.)
Waarom zou een verhaal over pratende houten poppen per de
finitie niet-realistisch moeten zijn? Ik ben een volwassen vent
en zolang ik mijn medicatie blijf innemen weet ik dat pratende
houten poppen iets uit sprookjes of de goochelarij zijn. Maar
een protagonist, of ie nu uit vlees of hout beschreven wordt,
bestaat tenslotte slechts uit woorden op papier en het voorstel
lingsvermogen van de lezer. Ik geloof dat er meer over de een
zaamheid van een jongetje te zeggen valt, als je zijn belevings
wereld kleurt met sprookjes, verzinsels en schaduwmonsters.
Waarom deze uitgesponnen redenering? Omdat ik geloof dat
we de banden met de werkelijkheid kunnen behouden - mis
schien zelfs versterken - juist als de fantastiek onze verhalen
binnenkruipt.
Als ik zo vrij mag zijn om tot slot een zestal interessante slip-
streamers te noemen. Ten eerste twee auteurs uit Amerika die