een mooie introductie op het slipstreamgenre vormen. Jona than Carrol die zich op geheel eigen wijze (sprookjesachtig en realistisch) waagt aan de vraag: wat is werkelijkheid? Outside the Dog Museum, After Silence). Totaal anders, maar ook zeer de moeite waard: Chuck Palahniuk die reeds uitgekauwde horror clichés nog eens herkauwt om zijn satirische romans van voe dingsbodem te voorzien LullabyHaunted Verder in het Engels taalgebied: de Schotse trots, Irvine Welsh die zijn dolgedraaide inventiviteit opzweept om te spreken over boete, schuld en verantwoordelijkheid Marabou Stork Night mares, Filth). Of zijn Engelse collega Alex Garland, die een interessante mix tussen popcultuur en literatuur The Beach) afleverde. In Japan zijn er meerdere uitstekende auteurs die zich op het terrein van de slipstream begeven. In het bijzonder aan te be velen zijn: Ryu Murakami, met bijvoorbeeld zijn surrealistische coming-of-age relaas over twee wezen in de grote stad Coin Locker Babies, en Yasutaka Tsutsui met zijn kafkaëske slapstick maatschappijkritiek Salmonella Men on Planet Porno). Een pleidooi voor het prachtige grensgebied: de slipstream. Een gebied dat het zo verdient om verkend te worden door avon tuurlijke soldaten uit beide kampen. Die misschien tot de con clusie komen dat er meer overeenkomsten zijn dan ze aanvan kelijk voor mogelijk hielden. Marcel Orie, redacteur bij het verhalentijdschrift Wonderwaan, wil de schrijvers onder de lezers van Ballustrada graag ruimte bieden om hun mogelijke slipstreamuitstapjes te publiceren in zijn kwartaaltijdschrift. Inzendingen graag naar: verhalen@ncsf.n! Zie ook: www.hsf.ncsf.nl

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2007 | | pagina 31