EEN HOOGAARS
ALS KLASLOKAAL
16
Sinds voorjaar 1991, het
seizoen waarin de stich
ting voor het eerst van wal
stak met de mossel
hoogaars YE 36, zijn er
door de Werkgroep Edu
catie regelmatig school-
projekten georganiseerd.
Dat past ook prima in de
doelstellingen van de
Stichting: het informeren
over de geschiedenis, de
bouwwijze en het gebruik
van de hoogaars. Hoe kun
je dat mooier uitwerken
dan met de jeugd?
De gemeente Brouwershaven was de
eerste instantie die van de stichting
jaarlijks een aantal vaardagen met de
hoogaars 'kocht' ten behoeve van een
onderwijsprojekt. In de afgelopen
twee seizoenen zijn hier hele goede
en leuke ervaringen mee opgedaan.
Voor het opzetten van zo'n projekt
wordt eerst met de onderwijskrach
ten van de betreffende school een
plan de campagne opgemaakt. Wan
neer is het projekt in te passen in het
schoolrooster, wanneer zijn de
hoogaarzen beschikbaar? Het streven
is om gedurende vier weken aan dit
projekt te werken. Na afloop gaat de
hele groep vervolgens een dag met
de hoogaars op stap. Voor alle
vakken worden ideëen aangeleverd
om het onderwerp hoogaars, visse
rij, en evt. scheepvaart in de lesstof
te verwerken. Zo worden met neder
lands uitdrukkingen uit de scheep
vaart behandeld. Groepjes van 2, 3,
of 4 kinderen krijgen een kaartje met
een uitdrukking, met de opdracht
daarover een tekening, opdracht of
opstel te maken. Met aardrijkskunde
is van alles aan te pakken met betrek
king tot de provincie Zeeland. Zo
maakten in een klas de leerlingen
van karton een maquette van de pro
vincie. Klassikaal werden daarna de
namen van de vissershavens en wate
ren ingevuld, met daarbij de vermel
ding van de te vangen vissoorten.
Met geschiedenis kan heel mooi de
lokale geschiedenis met betrekking tot
de visserij in beeld worden gebracht.
Voorlichtingsmateriaal is hiervoor te
over. Met handenarbeid werd op de
Toorenvliedtschool te Middelburg
door alle leerlingen (42 een
knopenbord gemaakt: een plaatje
multiplex van 30 bij 40 cm, bekleed
met etalagelinnen en de knopen van 6
mm touwwerk erop vastgezet. In de
laatste week wordt door een lokale
visserman of door iemand van de
Werkgroep een verhaal verteld over
de visserij met de hoogaars en het le
ven aan boord. Ook stellen we vide
ofilms beschikbaar over de (oude)
mossel— en garnalenvisserij. U kunt
begrijpen dat na zo'n projekt de
kinderen voldoende enthousiast zijn
om een vaardag met de hoogaars tot
een succes te maken! De vaartocht
wordt bij voorkeur gestart vanuit de
plaats waar de school staat. Zo biedt
de Grevelingen riante mogelijkheden
voor een educatieve en ontspannen
zeiltocht. Voor Yerseke kregen we
toestemming een trekje te doen met de
kor over een mosselperceel. De
vangst kon daarna in de kookles wor
den 'verwerkt', ware het niet dat een
deel van de mosselen direkt door de
jeugdige vissers werd verorberd! Van
uit Vlissingen worden tochten ge
maakt over de Rede met een bezoek
aan het visserijmuseum in Breskens.
De reakties van de leerlingen zijn in
alle gevallen geweldig positief!
Voor dit seizoen staan er voorlopig ze
ven projekten op het programma: in
Brouwershaven, Colijnsplaat en,
gesponsord door de Stichting Moer
man Promotie Vlissingen, ook weer
op enkele Vlissingse basisscholen.
Gerrit Zomer.
Foto boven:Kinderen hebben pret
aan boord van de YE 36 (Foto
Gerrit Zomer). Illustraties volgende
pagina: edukatief overzicht van
knopen zoals de stichting dat
gebruikt, en een tekening van Aart
Jan.
17
Stichting Behoud Hoogaars
QjL
leoi ue&d
de -Qep
Platte knoop
Om twee eindjes van gelijke
antic aan cucaai ie zenen.
Achtknoop
Li hel eind van de schoot, zodat
deze niet door bet blok schiet
Halve steek
Te gebruiken in combinatie
met andere knoop.
Paalsteek
Voor een vast dus niet
schuivend oog- Kan heel
veel gebruikt worden.
Derdehandsteek
Kan in de richting van de pijl
kracht op worden uitgeoefend.
Enkele schootsteek
Om twee einden van ongelijke
dikte aan elkaar te zetten,
ook voor bevestigen van vlag aan vlaggelijn.
Rondtorn met twee halve steken
Om een niet te dikke lijn op een
rondhout o.i.d. vast te zetten.
Trompetsteek
Om een lijn of tros tijdelijk in te korten.
Üe SvcöCidQ/c^ (a
KW io XJVCI