gratis
Zonnebril
uldcr
Voorwoord
Drukkerij Zoeteweij
Jos Bootte
€45,
Colofon
MVl
op sterkte
www.mulderyachtservice.nl
- v v
.navigatie-apparatuuf
-tèchnische accessoires
YelektrislfResystemen
dieselmotoren
rubberboten
veiligheidsmiddelën
vérfsystëffien en meer.
Focus aanbieding
i www.Josboone.nl
YACHTSERViCE
Botenlift
tot 30 ton
Masten-
kraan
Winter
stalling in
moderne
loodsen,
of buiten
stalling
Onder
houd,
reparatie
en
renovatie
Molendijkseweg 2 4401 NM Yerseke Tel. 0113 - 571404
Gespeciali in
bij aankoop van een complete bril
Maisbaai 1 - Jachthaven Middelburg j Tel. 0118 - 62 99 13
Dvttotrroot
*501 RC
T* 0)11-416 *88
kunststof glas met
UV-filter
bij losse verkoop
tall© monturen
ongeacht de
enkelvoudige
sterkte
nieuwe burg 9 - middelburg!
www.focusmiddelburg.nl - tel. 0118-62531 p|
ook filterwerking
volgens
filter in
elke kleur
CONSENT NR. 34 VOORJAAR 2018 3
CONSENT is een jaarlijkse gezamenlijke
uitgave van Stichting Behoud Hoogaars,
Tolerant vzw, Stichting Museumhaven
Zeeland, De Vrienden van het Nationaal
Scheepvaartmuseum vzw en de
Historische Scheepswerf C.A. Meerman,
Consent krijgt steun van de provincies
Oost-Vlaanderen en Zeeland.
Coördinatie: Philip Streitz,
philip.streitz@skynet.be
Redactieraad:
Koen De Vriese, Cees Droste, Toon Franken,
Peter Hamer, Els Van Hoof, Bonnie Joosse,
Jelle Joosse, Franke Lok, Philip Streitz
Opmaak: Els Van Hoof
Druk: Zoeteweij, Yerseke
ISSN-nummer: 1386-9310
In dit nummer:
Machinefabriek Knolie
We zetten een boomke op
Verdwenen landbouwhavens
De Antwerpse knots, een garnaalvisser
De Antwerpse hydraulische walkranen
van het MAS
Waterwildjacht in Zeeland
Voorpagina:
Schilderij uit 1875 van Jan Ruyten: zicht
op de Koolviiet te Antwerpen met
verschillende gemeerde schepen, waarbij
geheel achteraan een Antwerpse knots.
Op de achtergrond de St.-Pauluskerk,
O Collectie Stad Antwerpen, MAS
Auteursrechten Consent Overname artikelen is
mogelijk na toestemming van de redactie
Historische Scheepswerf
C.A. Meerman f
Beste lezer,
Er werd mij gevraagd een voorwoord te schrijven voor dit nummer van het
tijdschrift Consent. "Je kan er weinig kwaad mee doen", werd mij door de
vrager toevertrouwd: "buiten de corrector leest haast niemand het voorwoord".
Toch graag deze woorden:
De leden van onze vereniging De vrienden van het Nationaal Scheepvaartmu
seum ontvangen één maal per jaar een nummer van Consent, inbegrepen
in het lidgeld. Wie zo'n nummer ter hand neemt beseft onmiddellijk dat hij/
zij een schitterende zaak heeft gedaan. Hoogwaardig drukwerk, frisse lay-out,
knappe foto's en.vlot geschreven bijdragen.
Ik nam opnieuw een aantal nummers ter hand: "mannen met baarden en
petten" wiebelen hoog in masten en doen gevaarlijke dingen die hun moeder
stellig zou hebben afgekeurd; we zien een scheepshangar waar een houten
schip in aanbouw is en onmiddellijk bekruipt je de lust om het scheepsgereed-
schap ter hand te nemen en mee te werken aan de voltooiing van het verlei
delijk en prachtig houten profiel, je leest maritiem historische bijdragen over
zeilschepen die in een nog niet zo ver verleden van groot belang waren voor
de vaart, visvangst en handel in de Scheldedelta ("die zich uitstrekt beneden
strooms van Gent tot en met de kustwateren tot drie mijl uit de kust, en welk
gebied Oostwaarts wordt begrensd door de Brabantse wal, en Noordwaarts
door het Haringvliet": althans zo lees ik deze omschrijving op de website).
Genoeg stof dus voorhanden, te meer daar ook aandacht wordt besteed aan
de industrieën, ambachten en de leef- en werkomstandigheden van toen.
Naast de nautische eigenschappen van de schepen en het vakmanschap om
deze te bouwen en in de vaart te houden, is ook voor de hedendaagse lezer
zeer belangrijk dat hij/zij een idee krijgt over de sociale omstandigheden van
het schippersleven aan boord van deze schepen. Uiteraard behoren deze
onderwerpen tot het prioritair aandachtsgoed van onze vereniging
In november/december 2017 heeft onze vereniging de "boten onder de
hangar" (zo noemt men dat in Antwerpen...) gedurende zes weken open
gesteld voor het publiek. Een laatste kans om de collectie daar te zien, voor ze
zal moeten verhuizen en een (hopelijk) nieuwe bestemming zal vinden.
Meer dan 2.500 bezoekers bezochten deze schepen, waaronder hoogaarzen,
hengsten, een bacquet en de geklasseerde waal "Gephee".
Een meer overtuigend bewijs én van de belangrijkheid van deze schepen én
van de belangstelling van Jan Publiek kan men zich moeilijk voorstellen. Dit
mag een duidelijk signaal geven aan de besluitmakers van dienst!
Graag zal onze vereniging haar steun en medewerking blijven verlenen aan
Consent: doe zo voort en goede vaart!
VRICnTen VAN
HET NATIONAAL
SCHEEPVAART
MUSEUM
GuyHUYGHE
Voorzitter van De Vrienden van het Nationaal Scheepvaartmuseum vzw