GEREED
UITVOERING
VOORBEREIDING
PLAN
Fig. 1. Stand van zaken met be
trekking tot de partiële dijkver
sterking
Ir het eerste deel van vak A zal van de Yerseke-
d im af de verzwaring naar buiten worden ge-
rr aakt, vanwege de woonbebouwing aan de bin
nenzijde. Na de Varkensdijkzal de verzwaring
a n de landzijde van de dijk worden gemaakt.
V tor het tweede deel, vanaf de Kijkuit tot de vis-
st rshaven zijn drie varianten gepresenteerd;
a ereerst een normale binnendijkse verzwaring
ir grond. De consequentie van dit plan is dat bij
d aansluiting van de vissershaven een garage-
fa drijf en enkele woningen weg zouden moe-
te n, of het mosselbedrijf aan de buitenkant van
d dijk. Dit laatste stukje verzwaring naar buiten
z< u pas kunnen worden uitgevoerd als het mos-
sr bed rijf naar een nieuw industrieterrein is ver-
p tatst. Daarnaast is overwogen van dijkver-
zv 'aring in grond af te zien. Waterspanningsme-
ti gen hebben namelijk aangetoond, dat de dijk
h ir een waterdichte bekledingslaag heeft aan
d: buitenkant. Bij de aangenomen stilwater-
st ind van N.A.P. 5,05 m is deze dijk dan ook
ei enlijk stabiel. Dit geeft de mogelijkheid om
O: kleinere schaal werken uit te voeren om de
di k op de vereiste hoogte te krijgen. Hierbij kan
men denken aan kistdammen, grote betonnen
bi jembakken zonder bodem, gevuld met klei-
g and. Het binnentalud zou wegens het over-
sj attende water mogelijk van een steenbekle-
d ig moeten worden voorzien.
Man kan ook denken aan een steiler opgezet
b itentalud. De golfoploophoogte boven N.A.P.
w jrdt daarmee ook hoger. De kleikap die op de
d k zou komen heeft dan nog een te grote om-
v. ng om de drie mosselbedrijven te kunnen
h ndhaven. De verbreding van de dijkvoet zou
b hellingen van 1 2 toch nog 4 m terrein aan
d buitenzijde vereisen. Een verschuiving naar
b inen is praktisch uitgesloten.
T nslotte: Aangezien de dijk stabiel is bij een
stilwaterstand op N.A.P. 5,05 m, kan de dijk
verhoging achterwege blijven als de golfoploop
wordt weggenomen. Om dit te bereiken is een
golfdam met een lengte van 400 m voldoende.
Zo'n golfdam kan zelfs verder worden uitge
bouwd tot een haven. In overleg met de ge
meente zijn plannen voor een havenaanleg ont
wikkeld. De gemeente kan op deze manier com
pensatie vinden voorde verloren gegane lig
plaatsen in vak B, voor het dempen van de ha
ven te Krabbendijke, en voor de verplaatsing
van bedrijven in vak A op haar kosten.
De Stuurgroep heeft voor dit laatste plan geko
zen, vanwege de bijkomende mogelijkheden tot
compensatie. Voor een groot deel zullen deze
plannen in het bestek voor de dijkversterking
worden opgenomen.
Uit het verrichte grondonderzoek voor vak B
blijkt, dat ook de waterkering langs de Vissers
haven voldoende stabiel is. Daar bij dit dijkvak
geen golfoverslag wordt verwacht, door de be
schutte ligging, behoeft het tracé geen herprofi
lering.
Voor het deel langs de Jachthaven zijn twee va
rianten uitgewerkt, en wel als eerste een dam-
wandconstructie in de buitenkruin van de dijk,
in plaats van de nu aanwezige gescheurde
muur. Deze damwand met de benodigde anker-
wand moet om technische redenen van een
zware constructie zijn om de vereiste stabiliteit
te garanderen. Het binnenbeloop zal van een
steenbekleding moeten worden voorzien, daar
een grasmat in dit profiel moeilijk te onderhou
den is. De andere mogelijkheid is een buiten
dijkse verzwaring in grond. Dit kan, als de on
dernemers van de aanwezige bedrijven - een
machinefabriek, een winkel in scheepsbeno-
digdheden en het mosselkantoor- bereid zijn
mee te werken om zich op een andere plaats te
417