vestigen. Een nieuwe damwand zal de huidige
kadewand moeten vervangen.
Na afweging van alle factoren is gekozen voor
de laatste oplossing. Technisch gezien geeft een
verzwaring in grond op lange termijn meer ze
kerheid; planologisch blijft er voor de gemeente
meer vrijheid. Het uitvoeringsrisico is ook min
der, daar niet vlak bij oude gebouwen een dam
wand gezet hoeft te worden. Uit oriënterende
besprekingen met de gemeente is gebleken dat
de bedrijven het plan niet afwijzen.
De toegang tot de scheepswerf loopt momen
teel nog door de coupure bij de Jachthaven. In
de Stuurgroep is besloten dat de coupure moet
worden vervangen door een grondlichaam met
dijkovergang. Ten einde niet te steile opritten te
krijgen is het nodig 45 meter van de haven te
dempen.
Uit grondmechanisch onderzoek bleek dat de
waterkering in vak C niet stabiel is bij de ont-
werp-stilwaterstand. Versterking van dit dijkvak
was dan ook onvermijdelijk. Langs de Juliana-
straat is het compromis gevonden, een dam
wand in de waterkering te zetten. In samenhanc
hiermee zullen de aanwezige kabels en leidin
gen, die nu door de dijk lopen, in één zone wor
den gebundeld. Aan de Jachthaven zal de ke
ring aan de buitenzijde moeten worden ver
sterkt totdat de weg op de Havendijk vanaf de
Varkensdijk voldoende hoogte heeft kunnen
krijgen. De ankerwand die in het binnentalud
staat, kan dan langer en zwaarder gemaakt wor
den, zodat hij de functie van zeewering kan
overnemen.
Door deze oplossing te kiezen is een aanvaard
baar compromis gevonden, zowel voor de be
woners van de Julianastraat als voor het be
drijfsleven. Zelfs is het mogelijk enige ruimte-
418