het vermogen van de motoren is verdubbeld.
Dit vergrootte het trillingsbereik van de naalden
aanzienlijk, met als gevolg dat de onderlinge af
stand van 4 op 6,5 m kon worden gebracht. Vol
gens het huidige ontwerp zal slechts een strook
van 78 m behoeven te worden verdicht, die be
werkt kan worden in drie gangen van een ver
dichtingsschip met 4 trilnaalden naast elkaar.
Om de vier a vijf meter in de vaarrichting, afhan
kelijk van de vereiste verdichtingsgraad, moe
ten de trilnaalden dan de grond worden inge
dreven. Door verbetering van de grondmecha-
nische inzichten is inmiddels komen vast te
staan dat ervan kan worden afgezien tijdens het
verdichten ook te zorgen voor verticale draina
ge met kifpalen. Ook is gebleken dat kan wor
den volstaan met verdichting tot 15 m diep. Dit
leidttot een maximumdiepte van N.A.P.-35m,
in plaats van de vroeger aangenomen N.A.P.-45
m. Wel houdt men de mogelijkheid open, inci
denteel tot N.A.P.-40 m te gaan, door tijdelijk
gebruik van verlengde trilnaalden.
Dit gaat dan natuurlijk ten koste van het werk
tempo.
Ook ten aanzien van de vibratoren is er iets ver
anderd.
In eerdere ontwerpen werden ze beschermd
door een soort duikerklok. Daardoor konden ze
ook onder water werken, wat het voordeel had
dat de trilnaalden betrekkelijk kort konden zijn.
Nu er minder diep verdicht gaat worden, bleek
het mogelijk de trilmechanismen boven water
te houden zonder dat de trilnaalden al te lang
werden. De duikerklok en de koelinstallatie kor
den toen uit het ontwerp worden geschrapt.
De trilnaalden zijn 42,50 m lang en hebben een
halve meter doorsnede. Ze worden aangedre
ven door een vibrator die 120 ton slagkracht Ie
388