was. Aan de andere kant bleken de in het model
gemeten nauwkeurigheden waarmee de pijler
op het funderingsbed neergezet kan worden
zelfs iets gunstiger dan voordien was aangeno
men. Ondanks de scheepsbewegingen van het
hefschip blijft de pijler in afgevierde toestand
zeer rustig hangen in de hijstakels, wat deels
aan zijn grote afmeting en massa kan worden
toegeschreven. Opmerkelijk was voorts dat het
geleideframe vrijwel geen invloed had op de re
sultaten van de plaatsingsnauwkeurigheid. Om
gerekend van modelschaal naar ware grootte
bedroegen de afwijkingen in het horizontale
vlak op voetplaatniveau van de pijler niet meer
fan 10 cm. In werkelijkheid moet nog wel reke
ning worden gehouden met onnauwkeurighe
den die worden veroorzaakt door het ankersys-
teem, die eveneens geschat worden op 10 cm.
Oe vereiste maattolerantie van 30 cm is dan ook
n de praktijk zeker haalbaar. Blijkbaar kan het
geleideframe voor steun tijdens het afvieren
an de pijler vervallen, wat een aanzienlijke kos-
enbesparing betekent.
Het eindontwerp en het bestek komen in de
weede helft van dit jaar gereed, waarna de aan
besteding zal plaatsvinden, waarschijnlijk in de
jerste maanden van het volgend jaar. Voor de
bouw van het schip zal een periode van onge-
eer 18 maanden nodig zijn.