GRINDWORST
WATERDICHT
Fig. 3. Aanzicht van de
onderzijde van de voetplaat
Fig. 4. De aansluiting tussen
pijlervoet en funderingsbed en
de afdichting met
grindworsten
ste was een totale wegbreedte van 38 m, waarin
dan kokerliggers vooreen parallelweg meteen
breedte van 9 m ondergebracht waren, en twee
kokerliggers die ieder een breedte van 14,50 m
zouden hebben, voldoende voor een autosnel
weg met vier rijstroken.
Deze eisen bepaalden de lengte van de pijler
schacht op 35 m. Uit hydraulisch onderzoek
bleek dat deze lengte eens zoveel dwarsbelas-
ting naar zich toetrok, wanneer bij voorbeeld
één voorste schuif zou weigeren. Ingewikkelde
stempelconstructies tussen de pijlers zouden
nodig zijn om dit op te vangen. Er werden dus
andere oplossingen gezocht. Eén van de moge
lijkheden was de schuifsponningen dichter bij
elkaar te brengen. Dezelfde dorpelbalken zou
den dan kunnen dienen als aanslag voor zowel
de voorste als de achterste schuif. De pijler
schacht zou daardoor een lengte krijgen van
437