Summaries staat gaan hun Rekencentra op overeenkomsti ge wijze vernieuwen. Bemaling van de bouwputten bij het Bathse Spuikanaal Bij de aanleg van het Bathse Spuikanaal, tussen het Zoommeer en de Westerschelde, moesten vier kunstwerken worden aangelegd in bouwputten. De belangrijkste daarvan is de Bathse Spuisluis in de Westerscheldedijk. In zulke bouwputten dient de grondwaterstand een halve meter te blijven beneden het laagste constructiedeel, en daarom moeten zij worden bemalen. Voorafgaand daaraan wordt een bemalingsadvies uitgebracht, waarin het waterbezwaar van de put wordt berekend en een inrichtingsplan voor de bemaling voorge steld. Het artikel beschrijft hoe een en ander in dit concrete geval is verlopen. Een belangrijke bijzonderheid van het grondprofiei hier was dat tussen de oppervlakkige en de diepe, te bemalen zandlaag een consistent veen/kleipak- ket lag, dat een grote weerstand vertoonde tegen verticale grondwaterstromingen. Placing of piers in the Hammen and in the Schaar Piers have been placed in the closure gaps of the Oosterschelde barrier since mid-1983. The placing of a pier is preceded by a number of preliminary operations. Where necessary - which proved to be the case with only three of the piers - a tile-mat is installed to correct the position of the pier. In addition to this the loose deposit is covered with a gravel cover-mat. The underside of each pier is cleaned and the gravel bag checked before it is transported to the closure gap. The sand is once more removed by suction at the spot where the pier is to be sunk. Then the pier is let down, first up to 20% of the weight, then up to 80% and 100%, while its position is constantly checked. Finally comprehensive measurement of the pier's position is carried out from the shore and this is put on record. Gravel cover-mats When it became clear that the loose deposit filter between two adjoining filter mats for the foundation of the Oosterschelde barrier was not always sufficiently stable, gravel cover-mats were designed to provide the filter with temporary protection and sufficient resistance against the current. The mats consist of meshed tubing filled with shingle which is attached to metal fibre. These are made in a yard in the Sophiahaven and are later lowered into the water by the 'Sepia' pontoon in conjunction with other service vessels. The required production indicated in the plans has been amply achieved. 450

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1984 | | pagina 48