Summaries
staat gaan hun Rekencentra op overeenkomsti
ge wijze vernieuwen.
Bemaling van de bouwputten bij het Bathse
Spuikanaal
Bij de aanleg van het Bathse Spuikanaal,
tussen het Zoommeer en de Westerschelde,
moesten vier kunstwerken worden aangelegd
in bouwputten. De belangrijkste daarvan is de
Bathse Spuisluis in de Westerscheldedijk.
In zulke bouwputten dient de grondwaterstand
een halve meter te blijven beneden het laagste
constructiedeel, en daarom moeten zij worden
bemalen. Voorafgaand daaraan wordt een
bemalingsadvies uitgebracht, waarin het
waterbezwaar van de put wordt berekend en
een inrichtingsplan voor de bemaling voorge
steld.
Het artikel beschrijft hoe een en ander in dit
concrete geval is verlopen. Een belangrijke
bijzonderheid van het grondprofiei hier was dat
tussen de oppervlakkige en de diepe, te
bemalen zandlaag een consistent veen/kleipak-
ket lag, dat een grote weerstand vertoonde
tegen verticale grondwaterstromingen.
Placing of piers in the Hammen and in the
Schaar
Piers have been placed in the closure gaps of
the Oosterschelde barrier since mid-1983. The
placing of a pier is preceded by a number of
preliminary operations. Where necessary
- which proved to be the case with only three
of the piers - a tile-mat is installed to correct
the position of the pier. In addition to this the
loose deposit is covered with a gravel cover-mat.
The underside of each pier is cleaned and the
gravel bag checked before it is transported to
the closure gap. The sand is once more
removed by suction at the spot where the pier
is to be sunk. Then the pier is let down, first up
to 20% of the weight, then up to 80% and
100%, while its position is constantly checked.
Finally comprehensive measurement of the
pier's position is carried out from the shore
and this is put on record.
Gravel cover-mats
When it became clear that the loose deposit
filter between two adjoining filter mats for the
foundation of the Oosterschelde barrier was
not always sufficiently stable, gravel cover-mats
were designed to provide the filter with
temporary protection and sufficient resistance
against the current.
The mats consist of meshed tubing filled with
shingle which is attached to metal fibre. These
are made in a yard in the Sophiahaven and are
later lowered into the water by the 'Sepia'
pontoon in conjunction with other service
vessels.
The required production indicated in the plans
has been amply achieved.
450