Wegverkeer Vanaf de tekentafel werd een nieuw en functioneel wegenpatroon bedacht, op voor landbouw praktische tussenafstanden. Ze planden rechte wegen, zo vaak mogelijk met haakse aansluitingen, om zo efficiënt mogelijke percelen te kunnen vormen. Wegen van voor de Ramp volgden de oude kreekruggen en waren dus vaak kronkelig. Hierdoor kwamen sommige van de nog overgebleven boerderijen ver van de weg af te liggen, zoals de "Hooge Meet" aan de Taaijersweg. Asfalt werd gekozen als het materiaal waarmee de wegen werden aangelegd. Voor de Ramp waren de belangrijkste wegen uitgevoerd in klinkers (straatwegen), de minder gebruikte wegen waren Macadam- en grintwegen. De overal aanwezige doodlopende weggetjes (wekken) kwamen bijna niet meer terug. De wegen werden bij het ontwerp ingedeeld in Planwegen en landbouwwegen. Planwegen zijn de Provinciale- en Rijkswegen. De landbouwwegen werden ingedeeld in drie verschillende typen, afhankelijk van het toekomstig gebruik. De landbouwweg-a werd aangelegd tussen de dorpen onderling, niet alleen bedoeld voor landbouwverkeer, maar ook voor doorgaand verkeer. Deze weg had een asfaltbreedte van 5 meter. De landbouwweg-b werd aangelegd als een weg voor verbindingen tussen boerderijen en grotere landbouwcomplexen, met een asfaltbreedte van 3 meter. De landbouwweg-c met een breedte van 2.70 meter was voor verbindingen tussen boerderijen en landbouwgronden. Wegen werden voorzien van een breder zandbed en fundering om passeren mogelijk te maken. Deze verschillende klassen zijn nog goed zichtbaar in de polder. De nieuwe wegen hadden in ontwerp en aanleg nog geen namen, maarwerknummers, bijvoorbeeldweg 47". Pas later kwamen de namen, vaak van een weg die daar in de buurt voor de Ramp gelegen had. De wegen werden voorzien van witte naamstenen met de naam in het zwart erop. Het werk in de Levensstrijdpolder. De wegsloten zijn vers gegraven, de fundering (het cunet) is in aanleg. Op een fundering van hoogovenslakken of puin werd vloeibaar bitumen uitgegoten waar vervolgens fijne split werd ingewalst. De Weldamseweg als voorbeeld van een landbouwweg-c. 1957 (collectie Johmar). 129

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2009 | | pagina 131