WATERBOUWKUNDIG TIJDSCHRIFT O.T.A.R.
J - 47
BESLUIT
Terugziende op het hiervóór behandelde kan wel de
conclusie worden getrokken, dat de geschiedenis van
het kanaal van Gent naar Terneuzen, een interessante
is.
Bijna vier eeuwen geleden (1563) kon het eerste ge
deelte, Gent-Sas van Gent, voor de zeevaart worden
geopend. Van de ondervonden teleurstellingen is reeds
het nodige aangetekend. Tot 1815 heeft het slechts
enkele jaren als vrije verbinding met de zee dienst
kunnen doen. Was het reeds een bewogen tijd toen
het werd aangelegd (hervorming), slechts kort daar
na begon de 80-jarige oorlog waarin het vrije gebruik
practisch onmogelijk werd gemaakt, welke toestand
opgemerkt dat de totale kosten worden geraamd op
225 millioen gulden of 3 milliard 350 millioen francs.
dienst te doen als buitenhaven van Terneuzen voor de
visserij en de veerdienst op Hoedekenskerke.
Het onderhoudsbaggerwerk in deze Haven zal dan be
langrijk beperkt kunnen worden.
Wat de oeververbindingen betreft wordt medege
deeld, dat die op Belgisch gebied door veren zullen
worden vervangen, alleen te Zelzate zal een tunnel
voor gewoon verkeer worden gemaakt. Op Neder
lands gebied zullen beweegbare bruggen worden ge
maakt die in gesloten stand nog een vrije doorvaart-
hoogte behouden van 7 m en in geopende stand een
doorvaartwijdte van ten minste 45 m. Verder is er
nog sprake van dat bovendien enkele veren op Ne
derlands gebied zouden worden ingericht voor het
vervoer van voetgangers, wielrijders, los vee of be
spannen wagens.
Omtrent deze toekomstige werken zij ten slotte nog
Fig. 37.
In lossing zijnde zeeboten bij de
Kunstmestfabriek (Superfosfaat)
te Sas van Gent.
Fig. 38.
Drukte in de in 1914-1920 aangelegde
kanaalhavens te Terneuzen (links de
Noordelijke- en rechts de Zuidelijke
haven).