WATERBOUWKUNDIG TIJDSCHRIFT O.T.A.R. J - 47 BESLUIT Terugziende op het hiervóór behandelde kan wel de conclusie worden getrokken, dat de geschiedenis van het kanaal van Gent naar Terneuzen, een interessante is. Bijna vier eeuwen geleden (1563) kon het eerste ge deelte, Gent-Sas van Gent, voor de zeevaart worden geopend. Van de ondervonden teleurstellingen is reeds het nodige aangetekend. Tot 1815 heeft het slechts enkele jaren als vrije verbinding met de zee dienst kunnen doen. Was het reeds een bewogen tijd toen het werd aangelegd (hervorming), slechts kort daar na begon de 80-jarige oorlog waarin het vrije gebruik practisch onmogelijk werd gemaakt, welke toestand opgemerkt dat de totale kosten worden geraamd op 225 millioen gulden of 3 milliard 350 millioen francs. dienst te doen als buitenhaven van Terneuzen voor de visserij en de veerdienst op Hoedekenskerke. Het onderhoudsbaggerwerk in deze Haven zal dan be langrijk beperkt kunnen worden. Wat de oeververbindingen betreft wordt medege deeld, dat die op Belgisch gebied door veren zullen worden vervangen, alleen te Zelzate zal een tunnel voor gewoon verkeer worden gemaakt. Op Neder lands gebied zullen beweegbare bruggen worden ge maakt die in gesloten stand nog een vrije doorvaart- hoogte behouden van 7 m en in geopende stand een doorvaartwijdte van ten minste 45 m. Verder is er nog sprake van dat bovendien enkele veren op Ne derlands gebied zouden worden ingericht voor het vervoer van voetgangers, wielrijders, los vee of be spannen wagens. Omtrent deze toekomstige werken zij ten slotte nog Fig. 37. In lossing zijnde zeeboten bij de Kunstmestfabriek (Superfosfaat) te Sas van Gent. Fig. 38. Drukte in de in 1914-1920 aangelegde kanaalhavens te Terneuzen (links de Noordelijke- en rechts de Zuidelijke haven).

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van de Stichting Heemkundige Kring Sas van Gent | 1971 | | pagina 27