iw itossi A WA iBi 'i'- a i-e o B j fe. WATERBOUWKUNDIG TIJDSCHRIFT O.T.A.R. J - 48 AT Sa B E - maximum-afmetingen van 140 x 17 x 8 m, welke tot ongeveer 10.000 ton laadvermogen hebben. Moest het kanaal aanvankelijk dienst doen zowel voor de afwatering als voor de scheepvaart, na het graven van de Rijkswaterleidingen is de betekenis als afwate ringskanaal zodanig verminderd, dat de aftappingen zoals vroeger, waarbij de scheepvaart volledig moest worden gestremd, praktisch niet meer voorkomen. Wel moet in natte perioden nog overvloedig worden gespuid, maar dit heeft als regel geen belemmering voor de scheepvaart meer tengevolge. Van belang is ook, dat de scheepvaartrechten welke vroeger werden geheven, op 1 Mei 1900 volledig zijn afgeschaft, volgens wet van 22 Juli 1899, Staatsblad no. 173. Is er reeds op gewezen dat vóór de laatste verbete ring de scheepvaart steeds toenam, ook na de uitvoe- - u c-1 u; - - A' I i 'Wi- werd bestendigd door de vrede van Munster in 1648. Ook na de verbetering en doortrekking tot Terneuzen in 1827 had het slechts een paar jaar dienst gedaan, of het moest weer buiten gebruik worden gesteld. Eerst na de vrede van 1839 is het nagenoeg ononderbroken in gebruik geweest. Het werd steeds aangepast aan de hogere eisen die werden gesteld, zodat men na de laatste verbeteringen tussen 1900 en 1910 een water weg heeft gekregen van zodanige afmetingen, als men 400 jaar geleden zeker niet had durven dromen. Konden bij de eerste opening in 1563 op de vaart schepen worden toegelaten tot een maximumbreedte van 7.50 m en een diepte van bijna 2 m, later bij de verbetering en verlenging tot Terneuzen konden vaar tuigen worden geschut van bijna 90 m lengte, 11.50 m breedte en 4 m diepgang en tenslotte kunnen na de laatste verbeteringen zeeschepen binnenkomen met K CU ft '.$8® - - 33F cu 'j 4. i ttóh.' ■I f’. tó.f 'r, 7 .-.r. a A 'i. -v Fig. 40. Bedrijvigheid bij de 1' Azóte (stikstofbindingsbedrijf) aan de oost zijde van het kanaal te Sluiskil bij de ingang van het zijkanaal naar de Axelse Sassing. >*.-• j. - >0-"w -< ~'.v t.1 Axs?.?'a-> j- u. .ttA- -<• - ,'A A - t 'A Fig. 39. Brug voor gewoon en Spoor verkeer te Sluiskil. Nadat al verscheidene malen wijzi ging in plaats en vorm van de brug gen te Sluiskil had plaats gehad, is enkele jaren geleden deze brug in ge bruik genomen. Vóór de oorlog was een afzonderlijke brug voor gewoon en een brug voor spoorwegverkeer. Tussen de beveillgingswerken ziet men de pijlers van de vroegere draai brug voor gewoon verkeer. De nieuwe brug is een enkele draaibrug welke twee doorvaartopeningen van .26 en 15 m overspant. Ze is geplaatst waar vroeger de spoorwegbrug lag. aa itaL

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van de Stichting Heemkundige Kring Sas van Gent | 1971 | | pagina 28