iw
itossi
A
WA
iBi
'i'- a
i-e
o
B
j
fe.
WATERBOUWKUNDIG TIJDSCHRIFT O.T.A.R.
J - 48
AT
Sa
B
E
-
maximum-afmetingen van 140 x 17 x 8 m, welke tot
ongeveer 10.000 ton laadvermogen hebben.
Moest het kanaal aanvankelijk dienst doen zowel voor
de afwatering als voor de scheepvaart, na het graven
van de Rijkswaterleidingen is de betekenis als afwate
ringskanaal zodanig verminderd, dat de aftappingen
zoals vroeger, waarbij de scheepvaart volledig moest
worden gestremd, praktisch niet meer voorkomen.
Wel moet in natte perioden nog overvloedig worden
gespuid, maar dit heeft als regel geen belemmering
voor de scheepvaart meer tengevolge.
Van belang is ook, dat de scheepvaartrechten welke
vroeger werden geheven, op 1 Mei 1900 volledig zijn
afgeschaft, volgens wet van 22 Juli 1899, Staatsblad
no. 173.
Is er reeds op gewezen dat vóór de laatste verbete
ring de scheepvaart steeds toenam, ook na de uitvoe-
- u c-1 u;
- - A'
I i
'Wi-
werd bestendigd door de vrede van Munster in 1648.
Ook na de verbetering en doortrekking tot Terneuzen
in 1827 had het slechts een paar jaar dienst gedaan, of
het moest weer buiten gebruik worden gesteld. Eerst
na de vrede van 1839 is het nagenoeg ononderbroken
in gebruik geweest. Het werd steeds aangepast aan de
hogere eisen die werden gesteld, zodat men na de
laatste verbeteringen tussen 1900 en 1910 een water
weg heeft gekregen van zodanige afmetingen, als men
400 jaar geleden zeker niet had durven dromen.
Konden bij de eerste opening in 1563 op de vaart
schepen worden toegelaten tot een maximumbreedte
van 7.50 m en een diepte van bijna 2 m, later bij de
verbetering en verlenging tot Terneuzen konden vaar
tuigen worden geschut van bijna 90 m lengte, 11.50 m
breedte en 4 m diepgang en tenslotte kunnen na de
laatste verbeteringen zeeschepen binnenkomen met
K CU
ft '.$8®
- -
33F cu 'j
4.
i
ttóh.'
■I
f’.
tó.f
'r,
7
.-.r.
a A
'i.
-v
Fig. 40. Bedrijvigheid bij de 1' Azóte
(stikstofbindingsbedrijf) aan de oost
zijde van het kanaal te Sluiskil bij de
ingang van het zijkanaal naar de
Axelse Sassing.
>*.-• j. - >0-"w -<
~'.v t.1 Axs?.?'a->
j- u.
.ttA- -<• - ,'A A
- t
'A
Fig. 39. Brug voor gewoon en Spoor
verkeer te Sluiskil.
Nadat al verscheidene malen wijzi
ging in plaats en vorm van de brug
gen te Sluiskil had plaats gehad, is
enkele jaren geleden deze brug in ge
bruik genomen. Vóór de oorlog was
een afzonderlijke brug voor gewoon
en een brug voor spoorwegverkeer.
Tussen de beveillgingswerken ziet
men de pijlers van de vroegere draai
brug voor gewoon verkeer. De nieuwe
brug is een enkele draaibrug welke
twee doorvaartopeningen van .26 en
15 m overspant. Ze is geplaatst waar
vroeger de spoorwegbrug lag.
aa
itaL