121
J
tuigen beneden de 20 lasten en 20 cent per ton voor
grotere vaartuigen;
i. Eindelijk ook de opbrengsten van visserij, grasge
was en beplantingen, zowel van aanwezige als die
welke door de concessionaris mogen worden aan
gebracht.
Het- genot van die rechten zou aan vangen zodra de
werken zover waren gevorderd dat ze aan de daartoe
gestelde eisen zouden kunnen beantwoorden.
Hoewel het niet in de concessie is vermeld waren die
rechten geschat op een totaalbedrag van 174.000,—.
vangen of de werken niet met die spoed en juistheid
wierden voortgezet als door het departement van Wa
terstaat wordt geoordeeld nodig te zijn om op de be
paalde tijden voltooid te wezen, zal daarin al tijdig
door gezegd departement ten koste van de achterlijk
zijnde concessionaris worden voorzien, kunnende hier-
’in niet weerhouden het ontmoeten van tegenspoeden
uit de aard der gronden als anderszins voortkomende,
dewijl alle perijkel en risico is en blijft ten laste des
aannemers gedurende de gehele tijd der concessie,
alleen het geval van oorlog uitgezonderd, in hetwelk
een verlenging zowel van de tijd der voltooiing als
van de concessie zal worden toegestaan, gelijk staan
de met de interruptie daardoor veroorzaakt, en de
schaden welke aan de werken mochten zijn toege
bracht; de deswegens als schadeloosstelling te ver
lenen verlenging van concessie, zal desnoods door ar
biters geregeld worden.
Ziedaar, enige bepalingen die duidelijk doen zien dat
voor het voldoen daaraan een concessionaris werd
vereist, die over buitengewone organisatietalenten
moest beschikken. Men zou er zelfs tegenwoordig, met
de nu beschikbare moderne machines en hulpmidde
len, nog wel ernstig over nadenken te eisen dat een
zo veelzijdig en uitgebreid werk in slechts twee jaren,
voor wat de hoofdzaak betreft, voltooid moet zijn. Men
moet wel respect hebben voor degenen die het hebben
aangedurfd op zulke voorwaarden in te gaan.
Tegenover de verplichtingen van de concessionaris
in de eerste vier artikelen beschreven, 'wordt in arti
kel 5 bepaald, welke rechten en inkomsten de con-
cissionaris zullen worden toegekend. In het kort be
stonden die rechten in het volgende:
a. Geschot van de landen die in de Axelse en Sasse
gaten zullen worden ingedijkt, ieder jaar 60 cent
per gemet;
b. Afwateringsgelden der landen die tussen Gent en
Temeuzen hun water op het kanaal zullen voeren,
gerekend tegen 150000 gemeten jaarlijks 25 cent
per gemet;
c. Recht van heffing voor vaartuigen die het kanaal
bevaren naar de maatstaf van 40 cent per ton voor
de afstand Gent-Terneuzen of omgekeerd;
d. Idem voor vaartuigen die in de haven van Temeu
zen ten reede komen zonder te lossen of te laden,
3 cent per ton en langer dan 2 x 24 uur blijvende
IVj cent per ton in het etmaal
e. Idem voor vaartuigen die in de buitenhaven of het
oude haventje van Temeuzen komen lossen of la
den hetzelfde recht als voor het doorvaren der sluis
te Temeuzen, uitgezonderd de beurtschippers;
f. Idem voor vaartuigen die het zijkanaal van Hulst
bevaren 30 cent per ton die tot Axel varen en 40
cent per ton die tpt Hulst varen;
g. Idem voor vaartuigen waarvoor bruggen moeten
worden geopend, bij elke brug van zonsopgang tot
een uur na zonsondergang 20 cent voor zeeschepen
en 10 cent voor binnen-vaarders en voor de overige
uren het dubbele, terwijl aan de brug te Zelzate
bovendien voor een los paard 2 cent wordt geheven
en voor elk paard dat voor een rijtuig bespannen is
4 cent;
h. Idem voor vaartuigen passerende de sluis aan de
mond van de Moervaart 6 cent per ton voor vaar-