in de stevenbalk werden uitgehakt
en wel in Romeinse cijfers. Deze zijn
ook aangebracht op de replica van
het VOCschip de 'Amsterdam', die
achter het Scheepvaartmuseum is af
gemeerd
De rede van Vlissingen
De monding van de Schelde, in dit
geval De llonte of Westerschelde,
wordt al meer dan 10 eeuwen door
schepen van allerlei nationaliteiten
bevaren. De rede van Vlissingen als
vaarwater heeft een roemrijk verle
den. Talloos zijn de schepen die, met
rijke buit beladen, tijdens de thuis
reis op de rede verschenen. De ge
schreven geschiedenis maakt echter
ook vele malen gewag van desastreuze
gebeurtenissen die op deze rede
plaatsvonden. Vele schepen - en hun
bemanningen - vonden een laatste
rustplaats op de modderige bodem
van misschien wel het drukst bevaren
zeegebied ter wereld.
Van sommige schepen kennen we de
exacte plaats waar zij ten onder gin
gen, van andere weten we niets en
doet alleen een toevallige vondst zoals
deze vermoeden welke ramp hier eens
heeft plaatsgevonden.
Bij de vondst van het stevendeel rij
zen natuurlijk vele vragen, waarvan
de intrigerendste zijn: wat was de
naam van het schip? En: wanneer
verging het? We kunnen er nu nog
slechts naar raden. Het is echter
verleidelijk de namen van een viertal
schepen te noemen, dat ongeveer op
de vindplaats van de steven ten on
der ging.
A - Het Weslerhoofd waarop de 'Walcheren' stootte.
13 - Hel groene havenlicht van de haven van Vlissingen.
I) - De vindplaats van het wrakrestant.
F - Positie waar de 'Lasker' verging.
Kaart van de rede van Vlissingen met daarop aangegeven de plaals waar de
in dit artikel genoemde schepen ten onder gingen.
13