rJjEiT JS MJHT BTJ]
BINNENKORT STICHTING POPMUZIEK
ZEEUWS VLAANDEREN?
3 m
WORKSHOPWEEKEND 'WORLD
GROOVES EN IMPROVISATIE'
NOOT
NOOT
Het is echt leuk dat we deze popprijs gekregen hebben, het zet je
band weer even in de spotlights. Toch zijn we wel nuchter over
deze prijs. We hebben ooit al eens met Scalemodels de Zeeuwse
Belofte gewonnen, in De Melkweg kregen we toen met De Grote
Prijs onder andere het predikaat 'Beste live act', maar daar hebben
we uiteindelijk weinig aan gehad. Je moet het echt meer hebben
van je publiek dat naar je optredens komt en ook je CD's koopt. Dit
is gewoon een leuke opsteker, maar we staren ons er niet blind op.
Meedoen aan prijzen is leuk, maar het blijft een raar verhaal.
Popmuziek kun je niet met elkaar vergelijken. Hoe kan een jury nou
bepalen wat de beste band is??
De Popprijs voor Individuele Grote Verdienste voor de Zeeuwse
Popmuziek
In het jaar van de vrijwilliger heeft het bestuur van Stichting
Popmuziek Zeeland gemeend om een bijzondere popprijs
beschikbaar te stellen aan een persoon. We hebben links en rechts
onze oren open gezet en geluisterd naar allerlei organisaties die
werken met vrijwilligers en één naam kwam erg vaak naar voren:
die van Kees van der Heijden uit Vlissingen. Waarom? Een paar
gehoorde argumenten: Hij staat vooraan op ieder popfestival. Hij
kent alle bands in Zeeland wel zo'n beetje. Als er affiches geplakt
moeten worden dan doe je nooit tevergeefs een beroep op hem. Hij
zit vol met opbouwende kritiek naar bands en organisaties. Als hij
eenmaal fan van je band is dan volgt hij je eventueel tot in Brabant!
Hij levert trouw de 'Kleinootjes' voor het Zeeuwse popblad NOOT.
Vindt nog tijd om te helpen als roadie bij Surrender en speelt zelf,
sinds kort, bas in Big Chief Sugar. Kees kon de prijs helaas niet op
de avond zelf in ontvangst nemen want hij moest optreden in 'De
Gravin' in Westdorpe. 'Voor de eerste keer op het Europese vaste
land!', zo glunderde hij. Kees reageerde zeer vereerd. 'Tja.. Ik ben
nu negenendertig en loop al twintig jaar mee in de muziek, waarvan
elf jaar in De Piek. Waarom doe ik het? Muziek is zeer belangrijk
voor me. Ik doe het gewoon erg graag. Ik ging als ventje al graag
naar bands kijken, dat was stap één, dan luisteren naar muziek en
daarna kwam het zelf spelen, eerst alleen voor mezelf en later ook
in bands. Op een gegeven moment vond ik het werken in De Piek
zo leuk dat ik stopte met de band en toen kwam NOOT er bij. Nu
heb ik weer een stapje terug gedaan in De Piek en ben weer roadie
bij Surrender en, speel weer in mijn eigen band..':
Oevreprijs
Zo af en toe grijpt Stichting Popmuziek Zeeland naar een Popprijs
om een bijzondere waardering uit te spreken voor een band die er
op één of andere manier echt uitspringt, die het eigenlijk gewoon
verdient. Dit jaar viel die eer te beurt aan Surrender. Na een
kortstondig avontuur onder de naam 'n8werk is de band met nieuwe
muzikanten en een prachtige nieuwe CD ('Zeeuwse Klei') zeer sterk
teruggekomen. Tot groot genoegen van het publiek. In het juryrapport
stond te lezen: 'Deze band maakt al ruim twintig jaar zeer originele,
eigenwijze popmuziek. Heeft zichzelf een plek verwerven in de
Zeeuwse samenleving (bij jong en oud). Heeft al jaren lang een
uiterst trouwe aanhang en weet vriend en vijand steeds weer te
verrassen.' Niet voor niets is hun recente CD Zeeuwse klei ook
genomineerd als Beste CD van 2001
Mosselrock Beste Popfestival
Nieuw was de prijs voor 'Beste Popfestival'. Met de hulp van talloze
vrijwilligers komen er in Zeeland steeds betere popfestivals en dat
is absoluut een popprijs waard. Naast nieuwkomers (het zeer
geslaagde Sunburn-festival bij Panta Rhei in Vlissingen haalde het
helaas net niet), blijken ook de 'oud-gedienden' het kwalitatief zeer
goed vol te houden. Genomineerd waren: Anywave (Zierikzee),
Bluesfestival (Kwadendamme). Klomppop (Ovezande), Rock around
the bridge (Sas van Gent) en Mosselrock (Yerseke). Die laatste,
Mosselrock dus, mocht met De Popprijs naar huis. De jury liet weten:
'Het festival programmeert al jarenlang een goede kwaliteit muziek:
Goeie bandkeuzes en een gedurfde programmering met veel ruimte
voor Zeeuwse bands. Een goeie entourage (fraai podium). Leuke
kraampjes met zaken die festivalgangers interesseren. Gevarieerd
aanbod aan eetgelegenheden. Bovendien leuk voor Zeeuwse bands
omdat er voor het grote popfestival kleine Zeeuwse selektie-
festivalletjes worden georganiseerd, waardoor de Zeeuwse bands
weer een optreed-gelegenheid krijgen. Verder weet het festival een
geweldige groep vrijwilligers te motiveren. Naast het hoofd
evenement in het dorp, de jaarlijkse Mosseldag, neemt het een
eigenwijze plaats in en Mosselrock is nog steeds, al meer dan tien
jaar, gratis voor bezoekers.' Organisator Paul Goedegebuure
reageerde blij verrast over het feit dat er een Popprijs in deze
categorie was: '...en het was al helemaal een verrassing dat wij
genomineerd werden! Wij hebben echt wel éven met z'n allen zitten
Speculeren over wat de criteria waren. Hoe win je De Popprijs??
Maken we een kans tegen Klomppop en Anywave? Want dat zijn
toch wel de dinosaurussen in de Zeeuwse popfestivalwereld. Moet
je nagaan dat Klomppop altijd mijn favoriete festival was! Wij keken
daar tegen op! Nee, het feit dat wij deze prijs kregen was echt een
grote verrassing'. Als je mee wilt maken hoe verdiend Mosselrock
de prijs heeft gekregen, ga dan op zaterdag 17 augustus 2002
naar Yerseke.
Rebba the Loon Beste Live Band
Op een Popfeest hoort live muziek. Het liefst gebracht door de beste
live bands uit de provincie. Er zijn heel veel goede Zeeuwse bands
en een belronde langs Zeeuwse podia en bandspotters leverde
uiteindelijk de vier nominaties op: Formica, Rebba the Loon, Bruno
en MindLink. En wie kon beter bepalen wie er met de bokaal 'Beste
Live band' naar huis mocht dan het publiek? De strijd ging om de
eer want de prijzenpot van 2000 gulden werd, zo was van te voren
afgesproken, over alle vier de bands gelijkelijk verdeeld. Dat leek
ons aardiger. Boze geesten fluisteren dat Rebba the Loon het
gewonnen heeft omdat zij als laatste speelden, maar niets is minder
waar. Zodra de tweede band speelde zijn er namelijk geen
stemmuntjes meer afgegeven bij de entree. Winnaar Rebba the
Loon komt op een andere plaats in deze NOOT uitgebreid aan het
woord. Hier nog wel even de boekings-telefoonnummers van de
bands:
Rebba the Loon (Walcheren, info: Patricia de Meulmeester
0118-625538)
Formica (uit Goes/Middelburg. Info: Eric de Vries 0118
617293 of 0118-640968)
Bruno (helaas ter ziele)
MindLink (Zeeuws-Vlaanderen, info: Jan Verdoorn, 0115
617431) <G>
In het weekend van 18 en 19 mei 2002 zijn er in de Kapel van Sint
Maarten, centraal gelegen op Walcheren, twee muzikale workshops.
De bekende gitarist Jan Kuiper gaat met een groep gitaristen
'improviseren' en de Senagalese groep 'Mousse PatheM'Bay' gaat
flink aan de slag met West-Afrikaanse ritmes. In feite draait het bij
allebei de workshops om improvisatie, een manier om dichter bij
de bron van de muziek te komen en dat is dan ook het uitgangspunt.
Zowel beginnende als gevorderde muzikanten kunnen mee doen
want de workshops zijn laagdrempelig van opzet. Iedere deelnemer
krijgt in ieder geval de kans te woekeren met zijn of haar talent. Het
gaat overigens niet alleen om percussionisten en gitaristen, ook
andere muzikanten (zangers en zangeressen bijvoorbeeld) worden
met klem verzocht zich ook aan te melden. Ter meerdere glorie van
de feestvreugde.. Wil je meedoen?? Bel dan even met Juliet Costen
in Veere: 0118-502090 of er nog plaats is. De kosten bedragen 41
Euro (inclusief lunch etc.) en dienen overgemaakt te worden op
giro 2172791 ten name van L.M.L. Costen te Veere. c
Door Sjors Kuyt
Zeeuws Vlaanderen heeft, misschien wel door zijn ietwat afgeschermde ligging, een heel gezonde popcultuur. Het aantal bands, gezien
het lage inwonertal, is hoog en originaliteit staat hoog in het vaandel. Bands als Mindlink, Trippin en Polluted Inheritance hebben nationaal
en internationaal succes. Veel andere bands in allerlei genres volgen in hun voetsporen. De titel van de bekende voetbal hymne (Het is stil
aan de overkant.is hier dus duidelijk niet van toepassing. Onlangs is Stichting Popmuziek Zeeland ter ore gekomen dat er onvrede
was ontstaan over de activiteiten van SPZ in Zeeuws Vlaanderen. Een aantal mensen, waaronder Geert van den Eynde, zou op eigen
initiatief bezig zijn een Stichting Popmuziek Zeeuws Vlaanderen op te richten. Hoog tijd om poolshoogte te nemen.
Na een korte speurtocht tref ik Geert thuis, op zijn vrije middag.
Het blijkt dat er inderdaad iets gaande is in Midden Zeeuws
Vlaanderen, beter bekend als de Kanaalzone. Tot mijn grote
verrassing blijkt niet Geert van den Eynde achter het initiatief te
zitten, maar de gemeente Terneuzen! Die vindt dat er te weinig
gebeurt voor popmuzikanten op haar grondgebied. Er zijn maar
enkele podia en alleen Kalashnikov heeft een oefenruimte. Om de
mogelijkheden voor popmuzikanten in de Kanaalzone te
inventariseren en te verbeteren heeft de gemeente een budget
vrijgemaakt en de afdeling 'Jeugd en Jongeren Beleid' gevraagd
mensen hiervoor aan te stellen. Dat zijn Geert van Eynde en Cees
van Dorst. Op mijn vraag of de stichting 'Kanaalpop', zoals de
stichting in oprichting heet, onvrede heeft jegens, of wil concurreren
met SPZ krijg ik een openhartig antwoord: 'Nee, integendeel zelfs,
Stichting Popmuziek Zeeland doet goed werk'. Geert spreekt
bewondering uit over de organisatie van de Zeeuwse Popprijzen,
de Zeeuwse Belofte en Abdijpop. Het liefst zouden we een goede
samenwerking willen. Het initiatief heeft de gemeente Terneuzen
eigenlijk een beetje afgekeken van de Stichting Popmuziek West
Zeeuws Vlaanderen, dat onder andere Ledelpop organiseert'.
Kanaalpop
De nieuw op te richten Stichting Kanaalpop {'we hebben alvast de
domeinnaam www.kanaafpop.nl geregistreerd, maar zijn nog niet
online') heeft tot hoofdtaak de kansen van de muzikanten in de
Kanaalzone te vergroten. Om dit te bereiken zijn twee zaken van
belang: het podium-aanbod moet worden vergroot en er moeten
veel meer mogelijkheden komen voor muzikanten om hun hobby
uit te kunnen oefenen. Hiertoe zijn oefenruimtes nodig. De bedoeling
is dat nieuwe culturele wijk- en buurtcentra niet alleen maar plaats
bieden aan de plaatselijke bridge- of biljartclub, maar dat in de
bestemming van zo'n centrum ook een oefenruimte wordt
opgenomen, natuurlijk voorzien van de noodzakelijke inventaris.
Deze centra moeten ook de mogelijkheden stimuleren dat
muzikanten ervaringen kunnen uitwisselen. Gedacht wordt aan
lokaties in woonkernen van gemeenten zoals Terneuzen, Axel en
Sas van Gent, maar ook aan kleinere plaatsen als Philippine, Sluiskil
en Zaamslag. Én hoe zit het met een poppodium in Hulst? Geert:
'Daar zijn ze mee bezig. Want in navolging van de Stichting
Popmuziek West-Zeeuws Vlaanderen is er ook een stichting voor
Oost-Zeeuws Vlaanderen in oprichting.
Petje af
Meer gemeenten zouden dit initiatief van de gemeente Terneuzen
moeten ondersteunen en navolgen. Petje af! Kijk bijvoorbeeld eens
naar de hoofdstad van Zeeland, Middelburg. Het enige echte
poppodium annex oefenruimte (Midgard) dat de stad heeft, is met
een gedwongen verhuizing in een buurtcentrum terecht gekomen
en heeft al zijn functies verloren. Het is sindsdien alleen maar een
speelbal en zorgenkindje van de gemeente. <3
In 20 minuten ben je in Zeeuws-Vlaanderen.. (foto Sjors Kuyt)